Decyzja 2019/1564 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z nieefektywnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy"

DECYZJA KOMISJI (UE) 2019/1564
z dnia 4 września 2019 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z nieefektywnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy"

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 6387)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

Uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1  w szczególności jego art. 4,

A także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z nieefektywnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy" są następujące kwestie: "Wprowadzenie stałego terminu wynoszącego 10 lat od przystąpienia na automatyczne zawieszenie płatności z funduszy strukturalnych i spójności dla krajów, które niedawno przystąpiły, do momentu zniesienia monitorowania ich systemów sądownictwa".

(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Obecne ramy prawne UE pozwalają na interpretację mogącą prowadzić do nadużyć. W niektórych okolicznościach korupcja wśród elit politycznych w krajach, które niedawno przystąpiły, może okazać się korzystna dla innych krajów w Unii, a względne pojęcie »tymczasowe« może się rozciągnąć na czas nieokreślony. Ustanowienie ścisłych ram czasowych pozwoli uniknąć bezpośredniej i pośredniej motywacji do korupcji w państwach członkowskich UE. Jednym z takich przykładów jest nieefektywność istniejącego mechanizmu monitorowania w przypadku Bułgarii i Rumunii."

(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak, aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.

(5) Możliwe jest przyjęcie aktu prawnego Unii mającego na celu wprowadzenie w życie Traktatów w odniesieniu do przepisów finansowych określających w szczególności procedurę wykonania budżetu Unii oraz przedstawiania i kontroli rachunków, zgodnie z art. 322 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(6) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.

(7) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.

(8) Należy, zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z niewydajnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się proponowaną inicjatywę obywatelską "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z niewydajnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 12 września 2019 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z niewydajnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy", reprezentowanych przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Veneta Konstantinova MAGISTRELLI i Dobrinka Ruseva MOSKOVA.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 września 2019 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Pierwszy wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.241.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1564 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Wyeliminować przyczyny korupcji w Europie: kraje z nieefektywnym sądownictwem po upływie terminu nie dostaną pieniędzy"
Data aktu: 04/09/2019
Data ogłoszenia: 19/09/2019