uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 1 lit. a), b), c), d), art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 4, art. 14 ust. 3, art. 14 ust. 5, art. 15 ust. 3 oraz art. 17 ust. 1,
uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych przekazywania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) 2 , w szczególności art. 4,
(1) Na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) wykonuje powierzone wyłącznie EBC zadanie nadzorowania instytucji kredytowych w celu zapewnienia spójnego stosowania standardów nadzoru, wspierania stabilności finansowej i zapewnienia równych warunków konkurencji.
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy do cofania zezwoleń dla instytucji kredytowych mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy - poza przypadkami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków - do oceny powiadomień dotyczących nabycia i zbycia znacznych pakietów akcji w instytucjach kredytowych.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy do wykonywania -dla celów nadzoru ostrożnościowego - zadań właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia na mocy stosownego unijnego prawa w odniesieniu do istotnych instytucji kredytowych z siedzibą w uczestniczącym państwie członkowskim chcących ustanowić oddział lub świadczyć usługi transgraniczne na terytorium nieuczestniczącego państwa członkowskiego. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z art. 11 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 , istotny nadzorowany podmiot zamierzający założyć oddział na terytorium innego uczestniczącego państwa członkowskiego powiadamia o tym właściwy organ krajowy uczestniczącego państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeśli w terminie dwóch miesięcy od otrzymania powiadomienia EBC nie wyda decyzji sprzeciwiającej się temu, taki oddział może zostać utworzony i rozpocząć działalność.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) i d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w związku z art. 34 ust. 1 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 EBC jest wyłącznie właściwy do wykonywania zadań właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia na mocy stosownego unijnego prawa w odniesieniu do wydawania zgody (istotnej) instytucji kredytowej, która złożyła oświadczenie o przyjęciu solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte przez instytucję finansową będącą jej jednostką zależną, która zamierza wykonywać działalności wymienione w załączniku I do dyrektywy 2013/36/UE w uczestniczącym państwie członkowskim lub innym państwie członkowskim poprzez zakładanie oddziałów lub świadczenie usług.
(6) EBC, jako właściwy organ, przyjmuje każdego roku znaczną liczbę decyzji w przedmiocie paszportowania, nabywania znacznych pakietów akcji oraz cofania zezwoleń instytucji kredytowych. W celu ułatwienia procesu decyzyjnego konieczna jest decyzja w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania takich decyzji, jako że EBC musi przyjmować je regularnie i wymagają one jedynie niewielkiego stopnia uznaniowości. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał udzielanie upoważnień za konieczne w celu umożliwienia instytucji, do której należy przyjmowanie znacznej liczby decyzji, wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Uznał on także potrzebę zapewnienia efektywności działania organom decyzyjnym za zasadę właściwą każdemu systemowi instytucjonalnemu 5 .
(7) Przekazywanie uprawnień decyzyjnych powinno być ograniczone i proporcjonalne, a zakres delegacji powinien być jasno określony.
(8) Decyzja (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) określa procedurę przyjmowania decyzji w sprawie przekazania uprawnień dotyczących nadzoru oraz osoby, którym uprawnienia decyzyjne mogą być przekazywane. Decyzja ta nie wpływa na wykonywanie przez EBC jego zadań nadzorczych i pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji Rady ds. Nadzoru w zakresie przedstawiania Radzie Prezesów finalnych projektów decyzji.
(9) W przypadku niespełnienia określonych w niniejszej decyzji kryteriów przyjęcia decyzji delegowanej decyzje powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu wskazaną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i określoną bardziej szczegółowo w art. 13g decyzji EBC/2004/2 6 . Ponadto procedurę opartą na braku sprzeciwu powinno się stosować także w przypadku powzięcia wątpliwości przez kierowników jednostek organizacyjnych co do tego, czy kryteria oceny są spełnione z uwagi na złożoność oceny.
(10) Decyzje nadzorcze EBC mogą być przedmiotem przeglądu administracyjnego zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z bardziej szczegółowymi postanowieniami zawartymi w decyzji EBC/2014/16 7 . W przypadku takiego przeglądu administracyjnego Rada ds. Nadzoru powinna wziąć pod uwagę opinię Administracyjnej Rady Odwoławczej i przekazać Radzie Prezesów nowy projekt decyzji do przyjęcia zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.224.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2019/23 (2019/1376) w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji dotyczących paszportowania, nabywania znacznych pakietów akcji oraz cofania zezwoleń instytucji kredytowych |
| Data aktu: | 23/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2019 |
| Data wejścia w życie: | 17/09/2019 |