uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3, art. 10 ust. 4 i art. 10a ust. 8,
(1) Dyrektywą 2003/87/WE ustanowiono fundusz zapewniający wsparcie finansowe dla innowacji w zakresie technologii niskoemisyjnych na terytorium Unii poprzez udostępnienie 400 mln uprawnień z całkowitego wolumenu uprawnień na lata 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("fundusz innowacyjny"). Ponadto 50 mln nieprzydzielonych uprawnień z rezerwy stabilności rynkowej powinno stanowić uzupełnienie wszelkich pozostałych dochodów z 300 mln uprawnień dostępnych w okresie od 2013 r. do 2020 r. na podstawie decyzji Komisji 2010/670/UE 2 i powinno zostać wykorzystane w odpowiednim czasie na rzecz funduszu innowacyjnego przed 2021 r.
(2) Aby fundusz innowacyjny był w stanie zapewnić wsparcie przed 2021 r., należy zmonetyzować 50 mln uprawnień na potrzeby funduszu innowacyjnego w drodze aukcji zgodnie z zasadami i procedurami dotyczącymi aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej, które zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 3 .
(3) W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich oraz poprawy ogólnej skuteczności należy dodać wolumen 50 mln uprawnień na potrzeby funduszu innowacyjnego do wolumenów uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej w 2020 r. przez państwa członkowskie, które w dniu 1 stycznia 2018 r. uczestniczyły we wspólnym działaniu na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(4) Uczestniczące państwa członkowskie powinny sprzedać na aukcji swój udział w wolumenie 50 mln uprawnień na potrzeby funduszu innowacyjnego za pośrednictwem swoich prowadzących aukcje. Aby otrzymać odpowiednie wpływy z funduszu innowacyjnego, każdy prowadzący aukcje powinien wskazać, do dnia 1 października 2019 r., wyznaczony rachunek bankowy prowadzącego aukcje do celów wpłaty wpływów z aukcji. Prowadzący aukcje może wskazać swój istniejący wyznaczony rachunek bankowy przeznaczony do przyjmowania wpływów z aukcji należnych dla danego państwa członkowskiego, odrębny wyznaczony rachunek bankowy prowadzącego aukcje przeznaczony do przyjmowania wpływów z aukcji na potrzeby funduszu innowacyjnego lub wyznaczony rachunek bankowy innego prowadzącego aukcje w danym państwie członkowskim, który przeprowadzi aukcję uprawnień na rzecz funduszu innowacyjnego.
(5) Prowadzący aukcje wyznaczony do przeprowadzenia aukcji 50 mln uprawnień na potrzeby funduszu innowacyjnego powinien zapewnić, aby wypłaty wpływów z aukcji na potrzeby funduszu innowacyjnego dokonano na rachunek, który został mu zgłoszony przez Komisję na potrzeby tego funduszu, najpóźniej 15 dni od końca miesiąca, w którym wpływy z aukcji zostały uzyskane.
(6) Wszelkie dodatkowe opłaty wynikające z posiadania tych wpływów z aukcji na wyznaczonym rachunku bankowym prowadzącego aukcje i z wypłat tych wpływów mogą zostać odliczone przez prowadzącego aukcje od wpływów z aukcji przed ich wypłatą. Przed dokonaniem pierwszego odliczenia i przed jakąkolwiek zmianą tych opłat odpowiednie państwo członkowskie prowadzącego aukcje powinno powiadomić Komisję i wszystkie pozostałe państwa członkowskie o kwocie i celu dodatkowych opłat, które prowadzący aukcje zamierza odliczyć.
(7) W art. 61 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przewiduje się obecnie jednoczesne ogłoszenie przez platformę aukcyjną szczegółowych wyników każdej aukcji i powiadomienie zwycięskich oferentów o ich indywidualnych wynikach. Poziom szczegółowości wyników aukcji, które mają być ogłoszone, nie pozwala jednak na ich publikację jednocześnie z powiadomieniem zwycięskich oferentów o indywidualnych wynikach. W celu dostosowania tego przepisu do praktyki rynkowej oraz zabezpieczenia przed nadużyciami na rynku platforma aukcyjna może opublikować, przed ogłoszeniem pozostałych szczegółów na temat wyników aukcji, informacje na temat wolumenu uprawnień sprzedanych na aukcji oraz cenę rozliczenia aukcji, tak aby informacje te mogły zostać opublikowane w tym samym czasie, gdy platforma powiadamia zwycięskich oferentów o indywidualnych wynikach aukcji. Pozostałe wyniki aukcji należy zgłosić nie później niż 15 minut po zamknięciu okresu składania ofert.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010 państwa członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, mogą wyznaczyć własną platformę aukcyjną w celu sprzedaży na aukcji swojej części wolumenu uprawnień objętych rozdziałami II i III dyrektywy 2003/87/WE. Wyznaczenie takiej platformy aukcyjnej jest uzależnione od wpisania tej platformy do wykazu w załączniku III zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(9) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 Niemcy poinformowały Komisję o swojej decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 i tego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.
(10) W dniu 12 kwietnia 2018 r. Niemcy powiadomiły Komisję o zamiarze wyznaczenia platformy aukcyjnej European Energy Exchange AG jako platformy aukcyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, na okres maksymalnie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Okres wyznaczenia, podstawa prawna wyznaczenia oraz obowiązujące warunki i obowiązki w odniesieniu do European Energy Exchange AG jako platformy aukcyjnej dla Niemiec na ten okres powinny zostać wymienione w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.
(12) W celu zapewnienia przewidywalnych i terminowych aukcji platformy aukcyjnej wyznaczonej przez Niemcy niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.2.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/7 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w odniesieniu do sprzedaży na aukcji 50 mln nieprzydzielonych uprawnień z rezerwy stabilności rynkowej na potrzeby funduszu innowacyjnego oraz w celu umieszczenia w wykazie platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Niemcy |
| Data aktu: | 30/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 04/01/2019 |
| Data wejścia w życie: | 05/01/2019 |