uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 2 ustanowiono przepisy dotyczące zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia ("wykaz"), w wyznaczonym miejscu wprowadzenia ("DPE") na terytoria wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(2) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 669/2009 wykaz należy poddawać regularnemu, przynajmniej półrocznemu przeglądowi, uwzględniając źródła informacji wymienione w tym artykule.
(3) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłoszonych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, a także półroczne sprawozdania dotyczące przesyłek pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 669/2009, wskazują, że wykaz ten powinien zostać zmieniony.
(4) W szczególności w przypadku przesyłek owoców chlebowca (Artocarpus heterophyllus) z Malezji dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ponadto w przypadku orzeszków ziemnych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach wskazują na zagrożenia dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie aflatoksynami, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem dodać do wykazu pozycje dotyczące tych przesyłek.
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 4 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom cyjanowodoru (cyjanku) w nieprzetworzonych całych, mielonych, rozdrobnionych, łupanych, siekanych pestkach moreli wprowadzanych do obrotu i przeznaczonych dla konsumentów końcowych. Ponadto rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1237 5 przewiduje, że podmiot gospodarczy, który wprowadza do obrotu nieprzetworzone całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane pestki moreli przeznaczone dla konsumentów końcowych, ma dostarczyć na wniosek właściwego organu dowody na to, że produkt wprowadzany do obrotu spełnia wymogi dotyczące najwyższego dopuszczalnego poziomu. W przypadku partii nieprzetworzonych pestek moreli z Turcji przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu z przeznaczeniem dla konsumentów końcowych dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzkiego ze względu na obecność cyjanowodoru (cyjanku), co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem umieścić w wykazie pozycję dotyczącą tych przesyłek.
(6) Ponadto, ze względu na wysoką częstotliwość nieprzestrzegania odpowiednich wymogów przewidzianych w prawodawstwie Unii podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do herbaty i owoców kolcowoju pospolitego z Chin oraz papryki i wspięgi chińskiej z Dominikany. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje dotyczące tych przesyłek.
(7) Ponadto wykaz należy zmienić, zmniejszając częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich moreli z Turcji, ze względu na niską częstotliwość nieprzestrzegania odpowiednich wymogów przewidzianych w prawodawstwie Unii wykrytego podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje dotyczące tych przesyłek.
(8) Zgodnie z istniejącym wpisem dotyczącym owoców kolcowoju pospolitego (jagód Goji) z Chin w wykazie wymaga się od właściwych organów badania tego towaru w odniesieniu do określonych pestycydów, które nie obejmują nikotyny. Odnotowano częste przypadki wykrycia nikotyny w owocach kolcowoju pospolitego (jagodach Goji) z Chin. Należy zatem zmienić istniejący wpis dotyczący owoców kolcowoju pospolitego (jagód Goji) z Chin w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 w celu nałożenia na właściwe organy wymogu badania tego towaru w odniesieniu do nikotyny.
(9) Rzepa (Brassica rapa spp. Rapa) z Libanu i Syrii, przetworzona lub zakonserwowana solanką lub kwasem cytrynowym, stwarza takie samo ryzyko jak formy tego towaru z Libanu i Syrii, które są obecnie wymienione w wykazie. Wykaz należy zatem zmienić, aby włączyć rzepę przetworzoną lub zakonserwowaną solanką lub kwasem cytrynowym z Libanu i z Syrii.
(10) W celu zapewnienia spójności i jasności należy w całości zastąpić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 669/2009.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.195.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1249 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt |
| Data aktu: | 22/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 23/07/2019 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2019 |