KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8 akapit pierwszy lit. f),
po zasięgnięciu opinii Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewiduje ono kontrole urzędowe produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2074/2005 2 ustanowiono środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych między innymi rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Produkty te obejmują żywe małże, surowe mleko oraz mleko krowie poddane obróbce termicznej.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 4 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 2074/2005 w odniesieniu do kontroli urzędowych. Rozporządzenie to stanowi, że w odniesieniu do wymogów w zakresie informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2074/2005 skreśla się sekcję II i dodatek, a w odniesieniu do wymogów w zakresie produktów rybołówstwa w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2074/2005 skreśla się sekcję II.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 zawiera wymóg, zgodnie z którym podmiot prowadzący rzeźnię zobowiązany jest występować o udzielenie informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w odniesieniu do wszystkich zwierząt poza zwierzętami łownymi, wysyłanych lub przeznaczonych do wysyłki do rzeźni, oraz informacje takie gromadzić, sprawdzać i podejmować na ich podstawie działania. Ponadto przedsiębiorstwo takie powinno się upewnić, że informacje dotyczące łańcucha żywnościowego zawierają wszystkie szczegóły wymagane na mocy rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(5) Rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 wprowadzono wymogi regulujące kontrole na obecność pasożytów podczas obróbki produktów rybołówstwa na lądzie i na pokładzie statków. Aby zapobiec spożyciu przez ludzi ryb zawierających pasożyty, przedsiębiorstwa sektora spożywczego zobowiązane są prowadzić własne kontrole na wszystkich etapach produkcji produktów rybołówstwa, zgodnie z zasadami określonymi w sekcji VIII rozdział V D załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Przyjęcie szczegółowych zasad dotyczących kontroli wzrokowych wymaga zdefiniowania pojęć widocznych pasożytów i kontroli wzrokowej oraz określenia typu i częstotliwości obserwacji.
(6) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 ustanowiono przepisy dotyczące jednolitych praktycznych ustaleń w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowych żywności pochodzenia zwierzęcego. W załączniku V do tego rozporządzenia określono uznane metody badania na obecność morskich biotoksyn w żywych małżach, które mają być stosowane przez właściwe organy do celów kontroli urzędowych. Ponadto w załączniku III określono metody badania surowego mleka oraz mleka krowiego poddanego obróbce termicznej stosowane przez właściwe organy do celów urzędowych kontroli. Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 zawiera wymóg, zgodnie z którym podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze są zobowiązane do przeprowadzania własnych kontroli na wszystkich etapach produkcji, tak aby żywe małży, surowe mleko oraz mleko krowie poddanego obróbce termicznej spełniały wymogi dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego ustanowione w tym rozporządzeniu. W związku z tym, aby zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, w rozporządzeniu (WE) nr 2074/2005 należy ustanowić obowiązek stosowania przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze takich samych uznanych metod badania na obecność morskich biotoksyn oraz metod badania surowego mleka i mleka krowiego poddanego obróbce termicznej, jakie zobowiązane są stosować właściwe organy zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/627.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2074/2005.
(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: