uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2 i 3, art. 21 ust. 3 i art. 21a ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. f) i art. 21 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 państwa członkowskie są zobowiązane do przechowywania informacji na temat importu zwolnionego z VAT gromadzonych przez nie zgodnie z art. 143 ust. 2 dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 oraz do udzielenia innym państwom członkowskim zautomatyzowanego dostępu do tych informacji w celu ułatwienia państwom członkowskim identyfikacji rozbieżności w sprawozdaniach dotyczących VAT i potencjalnych oszustw związanych z VAT.
(2) Informacje na temat takiego importu zwolnionego z VAT są już gromadzone przez krajowe organy celne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 i przekazywane Komisji za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 4 . Dla zapewnienia efektywności przechowywanie i zautomatyzowany dostęp do informacji na temat importu zwolnionego z VAT wymagane na mocy art. 17 ust. 1 lit. f) i art. 21 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 powinny odbywać się z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego. Aby zagwarantować jednolite wdrożenie tych artykułów rozporządzenia (UE) nr 904/2010, konieczne jest określenie danych dotyczących informacji celnych gromadzonych na mocy rozporządzenia (UE) nr 952/2013, które odpowiadają informacjom, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
(3) Szczegóły techniczne dotyczące zautomatyzowanego dostępu do informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010, powinny umożliwiać krajowym organom podatkowym i urzędnikom łącznikowym Eurofisc zautomatyzowany dostęp do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
(4) Art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 przyznaje urzędnikom łącznikowym Eurofisc zautomatyzowany dostęp do niektórych informacji rejestracyjnych pojazdów. Zautomatyzowany dostęp do tych informacji powinien odbywać się za pośrednictwem wersji europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), opracowanej specjalnie do celów art. 21a tego rozporządzenia. W kontekście podatku VAT urzędnicy
łącznikowi Eurofisc powinni mieć możliwość zwracania się o dokładne dane identyfikacyjne dotyczące pojazdów oraz ich właścicieli i posiadaczy. W tym celu należy określić dane oraz środki, które będą wykorzystywane do wyszukiwania danych z systemu. Konieczne jest również zdefiniowanie dostępności i niezawodności systemu, określenie sposobu zabezpieczenia wymiany informacji oraz dokonanie wyboru sieci komunikacyjnej.
(5) Na szczeblu krajowym przychodzące wnioski o udostępnienie danych rejestracyjnych pojazdów do celów VAT będą zazwyczaj rozpatrywane przez krajowe organy rejestracji pojazdów każdego państwa członkowskiego. Niemniej jednak państwa członkowskie, jeżeli sobie tego życzą, powinny mieć możliwość swobodnego decydowania o powierzeniu tego obowiązku innemu organowi. W odniesieniu do wniosków wychodzących państwa członkowskie powinny również mieć możliwość swobodnego decydowania o powierzeniu odpowiedzialności za przetwarzanie takich wniosków krajowym organom rejestracji pojazdów lub innym organom, takim jak np. ich organy podatkowe.
(6) W art. 21 ust. 2 lit. e) i ust. 2a lit. d) oraz art. 21a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 określono warunki, na jakich udziela się dostępu do niektórych informacji. W celu wdrożenia tych warunków państwa członkowskie powinny być zobowiązane do przydzielenia niepowtarzalnych identyfikatorów użytkownika każdemu ze swoich urzędników łącznikowych Eurofisc oraz do udostępnienia pozostałym państwom członkowskim i Komisji wykazu tych identyfikatorów użytkownika. Powinny one również dopilnować, aby każdy zautomatyzowany wniosek o informacje wysyłany przez ich urzędników łącznikowych Eurofisc zawierał taki identyfikator użytkownika danego urzędnika łącznikowego Eurofisc.
(7) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2018/1541 5 art. 17 ust. 1 lit. f), art. 21 ust. 2a oraz art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być zatem również stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.179.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1129 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 79/2012 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 02/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 23/07/2019 |