Decyzja EBC/2019/15 (2019/1006) zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1006
z dnia 7 czerwca 2019 r.
zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (EBC/2019/15)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 17, art. 18 oraz art. 22,

uwzględniając wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities 1 , w szczególności art. 4 ust. 2 lit. d) i art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja EBC/2011/20 2  określa procedurę ubiegania się przez depozyty papierów wartościowych o dostęp do usług T2S; jednym z wymogów jest uzyskanie przez depozyt papierów wartościowych pozytywnej oceny ze strony właściwych organów w świetle zaleceń Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych. Zalecenia Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych (European System of Central Banks/Committee of European Securities Regulators Recommendations for Securities Settlement Systems) zostały zastąpione przez zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku Banku Rozrachunków Międzynarodowych oraz Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych 3  lub zbiór wymogów wdrażających te zasady (np. w Europejskim Obszarze Gospodarczym jest to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014) 4 .

(2) W dniu 25 stycznia 2019 r. Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) przyjęła decyzję (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) 5 , która ustanowiła Radę ds. ds. Infrastruktury Rynku w jej obecnym formacie. Poprzednio Rada ds. Infrastruktury Rynku spotykała się w różnych formatach a jednym z nich była Rada T2S.

(3) Zmienione zostały zasady i procedury stosowania kryteriów udostępniania depozytom papierów wartościowych usług T2S, w tym w szczególności drugie kryterium dostępu.

(4) Decyzja EBC/2011/20 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji EBC/2011/20 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"(4) »drugie kryterium dostępu« - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. b) wytycznych EBC/2012/13 * , stanowiące, że do korzystania z usług T2S są uprawnione depozyty papierów wartościowych, które zostały pozytywnie ocenione przez właściwe organy w świetle (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 * - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie należącym do EOG, lub (ii) zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych wydanych przez Komitet ds. Płatności i Infrastruktur Rynku Banku Rozrachunków Międzynarodowych oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (Principles for Financial Market Infrastructures of the Committee on Payment and Market Infrastructures and the International Organisation of Securities Commissions) * lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie nie należącym do EOG;

2)
w art. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) »Rada ds. Infrastruktury Rynku« - organ zarządzający w ramach Eurosystemu, ustanowiony zgodnie z postanowieniami decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) * ;

3)
w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) »grupa doradcza ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń« lub »grupa AMI SeCo« ma znaczenie nadane temu terminowi w art. 2 pkt 25 wytycznych EBC/2012/13;";

4)
w art. 3 ust. 1 słowa "raport weryfikacyjny" zastępuje się słowami

"raport z samooceny";

5)
w art. 3 ust. 2 słowa "raport weryfikacyjny" zastępuje się słowami

"raport z samooceny";

6)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Nieprzerwane spełnianie pięciu kryteriów dostępu

1. Po migracji do T2S depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S jest zobowiązany do nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu oraz:

a) zapewnienia, w szczególności poprzez wiarygodną samoocenę przeprowadzaną każdego roku i odpowiednio udokumentowaną, nieprzerwanego spełniania pierwszego, trzeciego, czwartego i piątego kryterium dostępu;

b) niezwłocznego przekazywania Radzie ds. Infrastruktury Rynku ostatnich wyników oceny przeprowadzanej przez odpowiedni właściwy organ na podstawie rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli taki wynik oceny nie jest dostępny, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne oparte na odpowiedniej dokumentacji;

c) w przypadku wprowadzenia znacznych zmian w systemie danego depozytu papierów wartościowych - wystąpić o dokonanie przez odpowiedni właściwy organ ponownej oceny zgodności z postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad;

d) niezwłocznego poinformowania Rady ds. Infrastruktury Rynku o stwierdzeniu w ocenie sporządzonej przez odpowiednie właściwe organy lub w samoocenie niespełniania któregoś z pięciu kryteriów dostępu;

e) na wniosek Rady ds. Infrastruktury Rynku - przedstawienia raportu weryfikacyjnego wykazującego, że depozyt ten nadal spełnia pięć kryteriów dostępu.

2. Rada ds. Infrastruktury Rynku może przeprowadzać własne oceny i monitorować spełnianie pięciu kryteriów dostępu oraz żądać od depozytów papierów wartościowych przedstawienia informacji. W przypadku stwierdzenia niespełniania przez depozyt papierów wartościowych jednego z pięciu kryteriów dostępu Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę zawartą w umowach z depozytami papierów wartościowych zgodnie z art. 16 wytycznych EBC/2012/13.";

7)
występujące w art. 3 i 4 oraz w załączniku odniesienia do "Rady Projektu T2S" zastępuje się odniesieniami do "Rady ds. Infrastruktury Rynku";
8)
występujące w art. 4 odniesienia do "grupy doradczej T2S" zastępuje się odniesieniami do "grupy AMI SeCo";
9)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Przepis przejściowy

Jeżeli chodzi o bieżącą zgodność z drugim kryterium dostępu, wynik oceny, której dokonuje odpowiedni organ właściwy w świetle zaleceń Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych, pozostaje ważny do momentu dokonania oceny danego depozytu papierów wartościowych w świetle rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 czerwca 2019 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji EBC/2011/20 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt II otrzymuje brzmienie:

"II. Szczegółowe zasady stosowania drugiego kryterium dostępu

Na potrzeby oceny spełniania niniejszego kryterium depozyt papierów wartościowych przedstawia następującą dokumentację:

a) w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 * ; jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem; lub

b) w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych * lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami stanowiącymi wdrożenie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem.

W przypadku wykrycia przez odpowiedni organ właściwy niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad, odpowiedni depozyt papierów wartościowych informuje Radę ds. Infrastruktury Rynku o szczegółach oraz przedstawia wyjaśnienia i dowody dotyczące tych braków. Odpowiedni depozyt papierów wartościowych przekazuje również Radzie ds. Infrastruktury Rynku wnioski odpowiedniego organu właściwego zawarte w ocenie.

Wykryte przez odpowiedni organ właściwy przypadki niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad nie mogą - w ocenie Rady Prezesów - zagrażać bezpiecznemu i sprawnemu świadczeniu usług T2S.

Powyższe informacje przetwarza się zgodnie z odpowiednimi procedurami dotyczącymi przyznawania dostępu do usług T2S oraz zapewnienia nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu.

Przyjmuje się, że depozyt papierów wartościowych spełnia niniejsze kryterium, jeżeli:

a) ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG potwierdza uzyskanie zezwolenia na podstawie przepisów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 lub przestrzeganie przepisów tego rozporządzenia; lub

b) ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG potwierdza przestrzeganie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad.

Jeżeli dany depozyt papierów wartościowych uzyskał zezwolenie lub pozytywną ocenę na podstawie innych przepisów niż zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzenie (UE) nr 909/2014, taki depozyt przekazuje dowody wykazujące w zadowalającym dla Rady ds. Infrastruktury Rynku i Rady Prezesów stopniu, że przepisy, na podstawie których uzyskał ocenę, odpowiadają poziomem i charakterem zasadom dotyczącym infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzeniu (UE) nr 909/2014.

Jeżeli ocena odpowiednich właściwych organów zawiera informacje poufne, depozyt papierów wartościowych przedstawia ogólne podsumowanie ustaleń oceny, wykazujące stopień spełniania kryterium.

2)
dodaje się pkt VI w brzmieniu:

"VI. Postanowienie ogólne

W przypadku gdy depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S przestanie spełniać jedno z pięciu kryteriów dostępu, Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę określoną w umowach z depozytami papierów wartościowych.".

1 Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19.
2 Decyzja EBC/2011/20 z dnia 16 listopada 2011 r. ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (Dz.U. L 319 z 2.12.2011, s. 117).
3 Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. "Principles for Financial Market Infrastructures" (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).
* Wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities (Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
***) Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. »Principles for Financial Market Infrastructures« (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.),";
*) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).";
*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
**) Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. »Principles for Financial Market Infrastructures« (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.).";

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.163.103

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2019/15 (2019/1006) zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities
Data aktu: 07/06/2019
Data ogłoszenia: 20/06/2019
Data wejścia w życie: 10/07/2019