uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw 1 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2008/72/WE z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym oraz nasadzeniowym warzyw, innym niż nasiona 2 , w szczególności jej art. 1 ust. 3 i art. 22,
uwzględniając dyrektywę Komisji 93/61/EWG z dnia 2 lipca 1993 r. określającą wykazy wskazujące warunki, jakie mają być spełnione przez materiał rozmnożeniowy i nasadzeniowy warzyw, inny niż nasiona, zgodnie z dyrektywą Rady 92/33/EWG 3 , w szczególności jej art. 1,
(1) W dyrektywach 2002/55/WE i 2008/72/WE wymieniono objęte nimi gatunki w formie dwukolumnowej tabeli; jedna kolumna zawiera nazwę systematyczną gatunku, a druga - jedną lub kilka nazw zwyczajowych w przypadku każdego gatunku.
(2) Niektóre odmiany gatunków warzyw należą do gatunków wymienionych pod ich nazwami systematycznymi, ale nie do rodzajów odmian określonych nazwami zwyczajowymi. W związku z tym należy określić, czy dana odmiana jest objęta zakresem stosowania dyrektyw 2002/55/WE i 2008/72/WE.
(3) Należy również uwzględnić fakt, że chociaż niektóre odmiany pewnych odrębnych gatunków warzyw są wprowadzane do obrotu w Unii, inne mają ograniczone rynki krajowe lub regionalne. Nie należy zatem uwzględniać w wykazie wszystkich odmian tych gatunków warzyw. Należy zatem określić, że w przypadku niektórych gatunków należy uwzględnić wszystkie odmiany, natomiast w przypadku innych gatunków należy uwzględnić tylko niektóre odmiany.
(4) W Międzynarodowym Kodeksie Nomenklatury Roślin Uprawnych (ICNCP) wprowadzono formalną kategorię "grupy" do celów klasyfikacji odmian gatunków uprawnych. Kategoria "grupa" jest odpowiednim narzędziem do określania odmian należących do określonego gatunku, które są objęte zakresem stosowania dyrektyw 2002/55/WE i 2008/72/WE.
(5) Do celów określenia, czy objęte zakresem są wszystkie odmiany gatunku rośliny warzywnej czy tylko niektóre grupy, należy zmienić tabele gatunków przewidziane w dyrektywach 2002/55/WE i 2008/72/WE. Odpowiednie nazwy botaniczne gatunków warzyw oraz nazwy należących do nich grup powinny być przedstawione w porządku hierarchicznym, aby wyeliminować wszelką możliwą niejednoznaczność w odniesieniu do zakresu odmian przedmiotowych gatunków.
(6) Wykorzystanie hybrydyzacji międzygatunkowej i hybrydyzacji wewnątrzgatunkowej może prowadzić do powstania odmian gatunków warzyw, które nie należą do żadnego usystematyzowanego gatunku ani żadnej grupy. Aby uwzględnić takie rodzaje odmian w zakresie dyrektywy 2002/55/WE, do wykazu gatunków należy włączyć mieszańce gatunków i grup wymienionych w wykazie w art. 2 ust. 1 lit. b) tej dyrektywy.
(7) Grupy wymienione w wykazie w art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2002/55/WE powinny również w stosownych przypadkach zostać uwzględnione w wykazach znajdujących się w pkt 3 lit. a) załącznika II i pkt 2 załącznika III do tej dyrektywy.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 2002/55/WE, 2008/72/WE i 93/61/EWG.
(9) Ponadto dyrektywa 93/61/EWG wdraża art. 4 dyrektywy Rady 92/33/WE 4 , który został uchylony i zastąpiony art. 4 dyrektywy 2008/72/WE. W załączniku do dyrektywy 93/61/EWG ustanowiono wykaz, w którym określono warunki, jakie musi spełniać materiał rozmnożeniowy warzyw, i wymieniono gatunki oraz organizmy szkodliwe, które mogą mieć wpływ na ich jakość.
(10) Nazwy botaniczne niektórych gatunków wymienionych w dyrektywie 93/61/EWG należy zaktualizować zgodnie z najnowszą wiedzą naukową w ramach aktualizacji odpowiedniego wykazu.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.160.14 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/990 zmieniająca wykaz rodzajów i gatunków w art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2002/55/WE, w załączniku II do dyrektywy Rady 2008/72/WE i w załączniku do dyrektywy Komisji 93/61/EWG |
Data aktu: | 17/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2019 |
Data wejścia w życie: | 08/07/2019 |