KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Kontrole urzędowe na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku. Jest to konieczne do zapewnienia regularnej i spójnej kontroli uwzględniającej cykle produkcyjne odpowiednich roślin oraz cykle życia wszystkich istotnych agrofagów i ich wektorów.
(2) Częstotliwość takich kontroli powinna uwzględniać przeprowadzanie kontroli co najmniej raz w roku oraz, w stosownych przypadkach, pobieranie próbek i przeprowadzanie testów, o których mowa w art. 92 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, w celu zapewnienia, by wszelkich kontroli bądź pobierania próbek i przeprowadzania testów na podstawie tego rozporządzenia nie powtarzano na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(3) W razie konieczności, w oparciu o kryteria związane z ryzykiem, właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(4) Podmioty profesjonalne, które przez co najmniej dwa lata z rzędu wdrażały plan zarządzania zagrożeniem agrofagami zgodnie z art. 91 rozporządzenia (UE) 2016/2031, dają bardziej wiarygodne gwarancje dotyczące poziomu ochrony fitosanitarnej na ich nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach. W związku z tym należy zezwolić właściwym organom na zmniejszenie częstotliwości kontroli urzędowych tych operatorów do co najmniej raz na dwa lata.
(5) Nieruchomości oraz, w stosownych przypadkach, inne miejsca wykorzystywane przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 podlegają co najmniej jednej kontroli urzędowej oprócz kontroli, o której mowa w motywie 1, jeżeli są one miejscem pochodzenia roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, zdefiniowanych w art. 2 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2016/2031, które były uprawiane co najmniej przez część swojego życia na wyznaczonym obszarze ustanowionym zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia i które są prawdopodobnie porażone agrofagami, z powodu których ustanowiono ten wyznaczony obszar. Tę dodatkową kontrolę urzędową należy przeprowadzić możliwie najbliżej chwili wyprowadzenia tych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów ze wspomnianego obszaru wyznaczonego lub strefy porażenia do strefy buforowej tego obszaru wyznaczonego. Jest to konieczne do zapewnienia, aby po dowolnej normalnej kontroli urzędowej i przed przemieszczeniem roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z wyznaczonego obszaru lub strefy porażenia do strefy buforowej nie wystąpiło zagrożenie fitosanitarne.
(6) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony fitosanitarnej oraz skutecznego nadzoru nad przywozem roślin do Unii i związanym z tym ryzykiem właściwe organy powinny, w przypadku gdy rośliny, o których mowa w art. 73 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/2031, są przywożone na terytorium Unii, przeprowadzać kontrole urzędowe w punkcie przybycia do Unii w odniesieniu do co najmniej 1 % przesyłek tych roślin.
(7) Kontrole urzędowe na nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych, o których to podmiotach mowa w art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku. Jest to konieczne do zapewnienia regularnej i spójnej kontroli uwzględniającej zagrożenie fitosanitarne związane z produkcją tego rodzaju materiałów i obrotem nimi. W razie konieczności, w oparciu o kryteria związane z ryzykiem, właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych, o których to podmiotach mowa w art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(8) Ze względu na to, że rozporządzenia (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: