Decyzja 2019/848 dotycząca zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r

DECYZJA RADY (UE) 2019/848
z dnia 17 maja 2019 r.
dotycząca zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4, w związku z jego art. 218 ust. 6 akapit drugi lit. a) ppkt (v) i jego art. 218 ust. 7,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 19 listopada 2013 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia w imieniu Unii negocjacji dotyczących zawarcia nowej umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych.

(2) Tekst umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r. (zwanej dalej "umową") został przyjęty dnia 9 października 2015 r. przez przedstawicieli 24 państw członkowskich Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD) i dwóch organizacji międzyrządowych podczas konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie negocjacji dotyczących umowy zastępującej Umowę międzynarodową w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2005 r.

(3) Zgodnie z decyzją Rady (UE) 2016/1892 1  umowa została podpisana w imieniu Unii w dniu 28 listopada 2016 r. w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, z zastrzeżeniem jej zawarcia w późniejszym terminie.

(4) Umowa weszła w życie tymczasowo w dniu 1 stycznia 2017 r., zgodnie z jej art. 31 ust. 2.

(5) Rada Członków jest organem decyzyjnym Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek, który wykonuje wszystkie uprawnienia oraz wszystkie zadania niezbędne do realizacji celów tej umowy. Należy upoważnić Komisję do reprezentowania Unii w tej Radzie Członków.

(6) Zgodnie z art. 19 ust. 2 umowy Rada Członków ma możliwość zmiany nazwy i definicji oliw z oliwek, oliw z wytłoczyn z oliwek i oliwek stołowych wymienionych w załącznikach B i C do umowy, a tym samym zmienić umowę.

(7) W celu ułatwienia przyjęcia takich zmian w umowie przez Radę Członków oraz by uniknąć ryzyka braku stanowiska Unii, należy upoważnić Komisję do zatwierdzenia takich proponowanych zmian w imieniu Unii, z zastrzeżeniem, że spełnione będą określone warunki merytoryczne i proceduralne.

(8) W celu zagwarantowania dostępu do wiedzy fachowej państw członkowskich i w celu zapewnienia, by zatwierdzenie przez Komisję proponowanych zmian do załączników B i C umowy było zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, Komisja powinna przedłożyć te proponowane zmiany z wystarczającym wyprzedzeniem przed posiedzeniem stosownej grupy roboczej Rady.

(9) Zgodność proponowanych zmian przedłożonych Radzie przez Komisję powinna być oceniana przez przedstawicieli państw członkowskich w ramach Komitetu Stałych Przedstawicieli ("Coreper"). Komisja powinna zatwierdzić te proponowane zmiany, chyba że państwa członkowskie w liczbie reprezentującej mniejszość blokującą w Radzie zgodnie z art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) sprzeciwi się im w ramach Coreperu.

(10) Umowę tę należy zatwierdzić,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii Umowę międzynarodową w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r. 2 .

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę lub osoby umocowane do złożenia, w imieniu Unii, instrumentu zatwierdzenia przewidzianego w art. 28 ust. 4 umowy 3 .

Artykuł  3

Komisja reprezentuje Unię w Radzie Członków.

Artykuł  4

Jeżeli Rada Członków ma przyjmować zmiany nazw i definicji oliw z oliwek, oliw z wytłoczyn z oliwek i oliwek stołowych wymienionych w załącznikach B i C do umowy, zgodnie z art. 19 ust. 2 umowy, Komisja jest uprawniona do zatwierdzania proponowanych zmian w imieniu Unii na następujących warunkach:

1)
Komisja zapewnia, by zatwierdzenie w imieniu Unii:
-
było w interesie Unii,
-
służyło celom realizowanym przez Unię w ramach jej polityki handlowej,
-
uwzględniało interesy producentów, przedsiębiorstw handlowych i konsumentów w Unii,
-
nie było sprzeczne z prawem Unii lub prawem międzynarodowym, i w szczególności nie było sprzeczne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 4 , bez uszczerbku dla uprawnień Komisji w zakresie przyjmowania aktów delegowanych dostosowujących przepisy Unii do zmian w umowie przyjmowanych przez Radę Członków, w szczególności w odniesieniu do norm handlowych w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych, o których mowa w art. 75 tego rozporządzenia,
-
w stosownych przypadkach wspierało poprawę jakości produktów z oliwek, poprzez lepsze wykrywanie oszukańczych i wprowadzających w błąd praktyk i przypadków obniżania jakości,
-
w stosownych przypadkach w większym stopniu uwzględniało różnorodność autentycznych produktów z oliwek,
-
w stosownych przypadkach miało na celu zbliżenie norm międzynarodowych dotyczących fizykochemicznych i organoleptycznych cech oliw z oliwek, oliw z wytłoczyn z oliwek i oliwek stołowych,
-
w stosownych przypadkach pozwalało nie dopuścić do tworzenia barier dla innowacji, oraz
-
w stosownych przypadkach ułatwiało obrót produktami z oliwek.
2)
Zanim Komisja zatwierdzi takie proponowane zmiany w imieniu Unii, przekazuje je - w formie pisemnego dokumentu roboczego - do rozważenia stosownej grupie roboczej Rady z wystarczającym wyprzedzeniem i co najmniej 15 dni roboczych przed posiedzeniem, na którym Rada Członków ma przyjąć te proponowane zmiany.

Zgodność proponowanych zmian z kryteriami określonymi w pkt 1 niniejszego artykułu jest oceniana przez Coreper.

Komisja zatwierdza proponowane zmiany w imieniu Unii, chyba że proponowanym zmianom sprzeciwią się państwa członkowskie w liczbie reprezentującej mniejszość blokującą w Radzie zgodnie z art. 16 ust. 4 TUE. W przypadku wystąpienia takiej mniejszości blokującej zgodnie z art. 16 ust. 4 TUE, Komisja odrzuca proponowane zmiany w imieniu Unii.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2019 r.
W imieniu Rady
E.O. TEODOROVICI
Przewodniczący
1 Decyzja Rady (UE) 2016/1892 z dnia 10 października 2016 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r. (Dz.U. L 293 z 28.10.2016, s. 2).
2 Tekst umowy został opublikowany w Dz.U. L 293 z 28.10.2016, s. 4 wraz z decyzją w sprawie podpisania.
3 Data wejścia w życie Umowy zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez Sekretariat Generalny Rady.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024