uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5 oraz art. 48 ust. 5,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 państwa członkowskie mogą, na wniosek, tymczasowo zezwolić na wprowadzanie, przemieszczanie oraz utrzymywanie i rozmnażanie na ich terytorium agrofagów kwarantannowych dla Unii lub agrofagów objętych środkami przyjętymi na podstawie art. 30 ust. 1 tego rozporządzenia do badań urzędowych, do celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli. Ponadto państwa członkowskie mogą, na wniosek, zezwolić tymczasowo na wprowadzanie i przemieszczanie na swoim terytorium roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wykorzystywanych do badań urzędowych, do celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli.
(2) Konieczne jest uzupełnienie rozporządzenia (UE) 2016/2031 poprzez przyjęcie przepisów dotyczących wymiany między państwami członkowskimi a Komisją informacji dotyczących wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii agrofagów, roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, procedur i warunków udzielania odpowiednich zezwoleń, monitorowania przestrzegania warunków oraz działań, które należy podjąć w przypadku nieprzestrzegania warunków.
(3) W celu zapewnienia, aby zagrożenie fitosanitarne związane z daną działalnością zostało wyeliminowane lub ograniczone do dopuszczalnego poziomu, zezwolenie na wprowadzenie do Unii i przemieszczanie w jej obrębie jakiegokolwiek określonego materiału powinno podlegać pewnym warunkom zapewniającym przedłożenie kompletnego i odpowiedniego wniosku, analizę charakteru i celów danej działalności, potwierdzenie, że dana działalność jest prowadzona w stacjach kwarantanny lub obiektach zapewniających izolację, a także zniszczenie i bezpieczne usunięcie zanieczyszczonego materiału.
(4) W celu zapewnienia monitorowania i identyfikowalności określonego materiału oraz w celu natychmiastowego zaradzenia związanemu z nim zagrożeniu fitosanitarnemu, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma być prowadzona zatwierdzona działalność, powinien, po wydaniu zezwolenia, wydawać dokument upoważniający, który powinien być zawsze dołączany do danego określonego materiału.
(5) Format dokumentu upoważniającego powinien być podobny do formatu określonego w załączniku II do dyrektywy Komisji 2008/61/WE 2 , ponieważ był on wdrażany skutecznie i spójnie.
(6) Używany powinien być jeden dokument upoważniający w przypadku wielokrotnego wprowadzania na terytorium Unii i przemieszczania w jej obrębie określonego materiału będącego przedmiotem określonej działalności, zgodnie ze specjalnymi warunkami, tak aby zapewnić proporcjonalne i skuteczne ramy wprowadzania i przemieszczania materiału.
(7) Badania urzędowe są przeprowadzane częściej niż inna określona działalność. Wydajniej byłoby zatem określić bardziej elastyczne ramy w przypadku badań urzędowych niż w przypadku innej określonej działalności.
(8) W celu zapewnienia jak najszybszych działań naprawczych należy określić przepisy dotyczące działań, które są podejmowane przez właściwe organy w przypadkach nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia Działania takie powinny obejmować obowiązki osób odpowiedzialnych za określoną działalność.
(9) Ze względu na pewność i przejrzystość prawa należy uchylić dyrektywę 2008/61/WE.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie bez uszczerbku dla jakichkolwiek przepisów przyjętych na podstawie art. 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (rozporządzenia w sprawie kontroli urzędowych) 3 w odniesieniu do towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(11) Aby umożliwić zakończenie bez zakłóceń działalności, na którą wydano zezwolenie, należy przedłużyć ważność zezwoleń dla danej działalności na określony czas.
(12) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2016/2031,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.137.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, upoważniające państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowych odstępstw na potrzeby badań urzędowych, celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli |
| Data aktu: | 14/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 23/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 12/06/2019, 14/12/2019 |