Rozporządzenie delegowane 2019/827 dotyczące kryteriów, jakie mają spełniać podmioty profesjonalne, aby spełniać warunki określone w art. 89 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031, oraz procedur służących zapewnieniu, że te kryteria zostały spełnione

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/827
z dnia 13 marca 2019 r.
dotyczące kryteriów, jakie mają spełniać podmioty profesjonalne, aby spełniać warunki określone w art. 89 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031, oraz procedur służących zapewnieniu, że te kryteria zostały spełnione

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 89 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2016/2031 stanowi, że paszporty roślin wydaje się na potrzeby przemieszczania określonych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów na terytorium Unii oraz do strefy chronionej lub wewnątrz niej.

(2) W celu zapewnienia, aby informacje zawarte w paszporcie roślin oraz ocena niezbędna do wydania paszportu roślin opierały się na rzetelnej eksperckiej wiedzy naukowo-technicznej, do wydawania paszportów upoważnione są wyłącznie podmioty profesjonalne znajdujące się pod nadzorem właściwych organów.

(3) Należy ustanowić pewne kryteria służące zapewnieniu, aby podmioty profesjonalne miały niezbędną wiedzę na temat przepisów dotyczących agrofagów, które mogą wywierać szkodliwy wpływ na niektóre rośliny, produkty roślinne lub inne przedmioty, oraz na temat środków zapobiegania występowaniu i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów.

(4) Niezbędna jest procedura służąca zapewnieniu, aby wszystkie kryteria, o których mowa w art. 89 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031 były spełnione, w celu zapewnienia, aby wszystkie upoważnione podmioty były świadome, jakie informacje są niezbędne do wydania paszportu roślin. Właściwe organy powinny w związku z tym udostępnić wytyczne techniczne zawierające informacje na temat biologii agrofagów oraz ich wektorów, na temat istotnych aspektów biologii roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów jako ich żywicieli oraz na temat przeprowadzania ocen, zapobiegania występowania i rozprzestrzenianiu się danych agrofagów i opracowania planu działania.

(5) Aby zapewnić właściwym organom i podmiotom profesjonalnym wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wdrożenia powyższych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 14 grudnia 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Kryteria, jakie mają spełniać podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin

Aby kwalifikować się do otrzymania upoważnienia do wydawania paszportów roślin, podmioty profesjonalne muszą spełniać poniższe kryteria:

a)
wykazać właściwemu organowi niezbędną znajomość obowiązujących przepisów w zakresie ocen przeprowadzanych zgodnie z art. 87 rozporządzenia (UE) 2016/2031, dotyczących agrofagów kwarantannowych dla Unii, agrofagów objętych środkami przyjętymi na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej oraz regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii mogących wywierać szkodliwy wpływ na dane rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty;
b)
wykazać właściwemu organowi niezbędną znajomość dobrych praktyk, środków i innych działań wymaganych, aby zapobiegać występowaniu i rozprzestrzenianiu się agrofagów, o których mowa w lit. a);
c)
dysponować skutecznym planem działania w razie podejrzenia lub stwierdzenia występowania agrofagów, o których mowa w lit. a), wywierających lub mogących wywierać szkodliwy wpływ na ich rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty;
d)
wykazać właściwemu organowi wiedzę i kompetencje niezbędne do przeprowadzania wymaganych ocen roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w zakresie występowania odpowiednich agrofagów oraz do zastosowania środków, o których mowa w lit. b);
e)
wykazać właściwemu organowi, że posiadają lub mają dostęp do sprzętu i urządzeń niezbędnych do przeprowadzania wymaganych ocen roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz że są zdolne do zastosowania środków, o których mowa w lit. b);
f)
wyznaczyć osobę do kontaktów odpowiedzialną za komunikację z właściwym organem w zakresie przepisów niniejszego rozporządzenia oraz podać dane kontaktowe tej osoby do wiadomości właściwego organu.
Artykuł  2

Procedury zapewniające spełnienie kryteriów przez podmioty profesjonalne

1. 
Właściwy organ zapewnia podmiotom profesjonalnym dostęp do wytycznych technicznych dotyczących kryteriów, które należy spełnić w odniesieniu do ocen związanych z wydawaniem paszportów roślin.

Te wytyczne techniczne są dostępne na oficjalnej stronie internetowej właściwego organu i uwzględniają wszystkie następujące elementy:

a)
informacje na temat biologii agrofagów i ich wektorów oraz na temat istotnych aspektów biologii żywicieli tych agrofagów;
b)
informacje na temat oznak występowania tych agrofagów, objawów porażenia roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przez te agrofagi oraz warunków przeprowadzania kontroli wizualnych, a także pobierania próbek i przeprowadzania testów;
c)
informacje na temat dobrych praktyk, środków i innych działań podejmowanych, aby zapobiegać występowaniu i rozprzestrzenianiu się agrofagów, o których mowa w art. 1 lit. a);
d)
informacje na temat opracowania i treści planu działania, o którym mowa w art. 1 lit. c).
2. 
Właściwe organy podejmują wszelkie właściwe środki weryfikacji, czy podmioty profesjonalne spełniają kryteria określone w ust. 1.
Artykuł  3

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.137.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/827 dotyczące kryteriów, jakie mają spełniać podmioty profesjonalne, aby spełniać warunki określone w art. 89 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031, oraz procedur służących zapewnieniu, że te kryteria zostały spełnione
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 23/05/2019
Data wejścia w życie: 14/12/2020, 12/06/2019