DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/689
z dnia 16 stycznia 2019 r.
w sprawie projektu pilotażowego wdrażającego za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym określone przepisy dotyczące współpracy administracyjnej ustanowione w dyrektywie Rady 91/477/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.
(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny skuteczności IMI w zakresie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) W dyrektywie Rady 91/477/EWG 2 przewidziano współpracę administracyjną między państwami członkowskimi w odniesieniu do kontroli nabywania i posiadania broni palnej. Zgodnie z art. 13 tej dyrektywy Komisja jest zobowiązana ustanowić szczegółowe zasady systematycznej wymiany określonych informacji drogą elektroniczną. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2019/686 3 ustanawiające szczegółowe zasady systematycznej wymiany informacji dotyczących transferu broni palnej w Unii. System IMI mógłby być skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej objętych zakresem tego rozporządzenia delegowanego. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
(4) System IMI powinien zapewnić techniczną funkcjonalność umożliwiającą organom krajowym, o których mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 91/477/EWG, wywiązanie się ze wszystkich obowiązków określonych w art. 4, 5 i 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/686.
(5) W odniesieniu do informacji i dokumentów zawierających dane osobowe przekazywane lub przesyłane w ramach projektu pilotażowego należy wyraźnie określić datę uznawaną za datę formalnego zamknięcia procedury współpracy administracyjnej, tak aby zapewnić, by dane osobowe były blokowane i usuwane z chwilą, gdy nie są już potrzebne do celów, do których zostały zgromadzone. Datą uznawaną za datę formalnego zamknięcia procedury współpracy administracyjnej powinna być data wygaśnięcia ważności odpowiedniego dokumentu zawierającego uprzednią zgodę, zezwolenia na transfer danych lub dokumentu towarzyszącego, przekazanych przez właściwy organ.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę przedstawienia takiej oceny.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: