(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 4, art. 6a ust. 9 i art. 12 ust. 3d,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 94/62/WE, zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 2 , ustanawia ogólne zasady obliczania w odniesieniu do osiągnięcia celów w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych na lata 2025 i 2030. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych na temat realizacji celów w zakresie recyklingu na każdy rok kalendarzowy zgodnie z formatem określonym przez Komisję.
(2) Decyzja Komisji 2005/270/WE 3 powinna zostać zmieniona w celu dostosowania jej przepisów do nowych przepisów dyrektywy 94/62/WE w odniesieniu do obliczania osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 2 w zakresie możliwości uwzględniania udziału opakowań handlowych wielokrotnego użytku, w art. 5 ust. 3 w zakresie możliwości uwzględniania opakowań drewnianych naprawianych w celu ponownego użycia i w art. 6a, jak również zmian w art. 12 dotyczących sprawozdawczości.
(3) Zasady obliczania stopnia osiągnięcia celów w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych na lata 2025 i 2030 określone w art. 6a ust. 1 i 2 dyrektywy 94/62/WE wyjaśniają, że do obliczania stopnia osiągnięcia celów w zakresie recyklingu należy stosować wyłącznie odpady wprowadzone do operacji recyklingu lub odpady, które utraciły status odpadów, a co do zasady pomiaru odpadów należy dokonywać na początku operacji recyklingu. W celu zapewnienia jednolitego stosowania zasad obliczania i porównywalności danych należy określić punkty obliczeniowe dla głównych materiałów opakowaniowych i operacji recyklingu.
(4) W celu zapewnienia zharmonizowanej sprawozdawczości w zakresie metali, które są oddzielane po spaleniu odpadów opakowaniowych i wysokiej jakości recyklingu konieczne jest ustanowienie wspólnej metody obliczania ilości tych metali. Metoda ta powinna uwzględniać wyłącznie zawartość metalu w materiałach, które są oddzielane od popiołu paleniskowego w celu poddania recyklingowi na metale, oraz powinna gwarantować, że uwzględniane są tylko metale pochodzące ze spalania odpadów opakowaniowych.
(5) Zgodnie z art. 6a ust. 3 i 8 dyrektywy 94/62/WE obliczane i zgłaszane dane muszą opierać się na skutecznym systemie kontroli jakości i możliwości śledzenia strumieni opakowaniowych materiałów odpadowych. W tym celu państwa członkowskie powinny wprowadzić środki, aby zapewnić wysoką wiarygodność i dokładność danych gromadzonych na temat wytworzonych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych, w szczególności poprzez gromadzenie danych bezpośrednio od podmiotów gospodarczych i wykorzystywanie elektronicznych rejestrów, o których mowa w art. 35 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 , oraz stosowanie specyfikacji technicznych do segregowanych odpadów.
(6) Formaty, które państwa członkowskie mają stosować do przekazywania danych zgodnie z art. 12 ust. 3a dyrektywy 94/62, powinny uwzględniać przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie celów dotyczących recyklingu opakowań i opakowań wielokrotnego użytku określonych w dyrektywie 94/62.
(7) Formaty sprawozdań w zakresie opakowań wielokrotnego użytku powinny uwzględniać informacje na temat opakowań wielokrotnego użytku wprowadzanych do obrotu po raz pierwszy oraz liczbę rotacji, jaką opakowanie wykonuje rocznie, co jest niezbędne do określenia udziału opakowań wielokrotnego użytku w porównaniu z opakowaniami jednorazowego użytku. W związku z tym, że opakowania handlowe wielokrotnego użytku mogą być brane pod uwagę w kontekście celów w zakresie recyklingu, należy również rozróżnić opakowania handlowe wielokrotnego użytku i inne opakowania wielokrotnego użytku.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 21 dyrektywy 94/62/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Karmenu VELLA | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.112.26 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/665 zmieniająca decyzję 2005/270/WE ustanawiającą formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych |
| Data aktu: | 17/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 26/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 26/04/2019 |