uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,
(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) Odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia, obowiązujące do dnia 6 grudnia 2016 r., przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 2 .
(4) W dniu 9 sierpnia 2016 r. władze Hiszpanii przedłożyły Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa poza okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 1233/2013. Hiszpania przedstawiła aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.
(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, i związanego z nim projektu planu zarządzania podczas 53. sesji plenarnej, która odbyła się w październiku 2016 r. 3 .
(6) STECF stwierdził, że nowy projekt planu zarządzania na lata 2016-2019 został znacznie poprawiony w porównaniu z poprzednim planem zarządzania przyjętym w 2013 r. STECF wskazał jednak pewne aspekty, które wymagają dalszego uzasadnienia i sprecyzowania, a mianowicie odnośnie do: zwiększenia elastyczności spisu floty; operowania nad skupiskami trawy morskiej Posidonia; podziału wód wokół Majorki na dwa obszary zarządzania; zwiększenia sezonowego TAC oraz wydłużenia sezonu połowów pysonia.
(7) W świetle oceny STECF Komisja poprosiła o dodatkowe dane i wyjaśnienia, które Hiszpania przedstawiła Komisji w dniach 19 czerwca i 6 listopada 2017 r. wraz z opracowaniem naukowym 4 . Hiszpania wycofała 2 wnioski w sprawie zmiany planu zarządzania: w zakresie podziału wód wokół Majorki na dwa obszary zarządzania oraz wydłużenia sezonu połowów pysonia.
(8) Hiszpania przyjęła plan zarządzania w drodze dekretu 5 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(9) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(10) Występują pewne szczególne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i rozmieszczenie docelowych gatunków, które występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nie przekraczających 50 m.
(11) Połowy niewodami pełnomorskimi nie mogą być prowadzone przy użyciu innych narzędzi i mają one niewielki wpływ na środowisko morskie. Ten sposób połowów jest selektywny, gdyż niewody wybiera się w toni wodnej i nie dotykają one dna morskiego.
(12) Wniosek dotyczy statków zarejestrowanych w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska Morskiego Balearów, które prowadzą udokumentowaną działalność połowową dłużej niż pięć lat i działają na podstawie planu zarządzania dotyczącego niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej, (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris). Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(13) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy jedynie ograniczonej liczby 55 statków.
(14) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom i ustalony zostanie łączny maksymalny pułap pojemności i mocy.
(15) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.
(16) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które na zasadzie odstępstwa zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.
(17) Ponieważ przedmiotowa działalność połowowa jest selektywna, jej wpływ na środowisko jest nikły i nie została ona objęta przepisami art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, kwalifikuje się ona do udzielenia odstępstwa w zakresie minimalnego rozmiaru oczka, o którym mowa w art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. W związku z tym zasady dotyczące minimalnego rozmiaru oczka ustanowione w art. 9 ust. 3 nie mają zastosowania.
(18) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania, ponieważ dotyczą one trawlerów.
(19) Działalność niewodów pełnomorskich jest regulowana przez hiszpański plan zarządzania zapewniający utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 na minimalnym poziomie oraz zapobiegający poławianiu głowonogów
(20) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz art. 14 i 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 6 .
(21) Należy zatem przyznać przedłużenie przedmiotowego odstępstwa.
(22) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(23) Czas trwania takiego przedłużenia powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania.
(24) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1233/2013 r. wygasło w dniu 6 grudnia 2016 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 6 grudnia 2016 r.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.112.16 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/662 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) |
| Data aktu: | 25/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 26/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 16/05/2019, 06/12/2016 |