uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1925/2006 Komisja może z własnej inicjatywy podjąć decyzję o włączeniu substancji innej niż witamina lub składnik mineralny albo składnika zawierającego taką substancję do załącznika III do tego rozporządzenia, zawierającego wykaz substancji, których stosowanie w żywności jest zakazane, ograniczone lub podlega kontroli Unii, jeżeli substancja ta jest powiązana z potencjalnym zagrożeniem dla konsumentów, jak przewidziano w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) W dniu 4 grudnia 2009 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przyjął opinię naukową 2 , w której stwierdził, że spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych powinno być tak niskie, jak to jest możliwe do osiągnięcia w diecie zapewniającej właściwą wartość odżywczą.
(3) W dniu 3 grudnia 2015 r. Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności i w ogólnej diecie populacji Unii 3 . W sprawozdaniu tym przypomniano, że główną przyczyną zgonów w Unii jest choroba niedokrwienna serca, a wysokie spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, bardziej niż jakikolwiek inny składnik odżywczy w przeliczeniu na kalorie.
(4) W sprawozdaniu stwierdzono, że ustanowienie limitu prawnego dla przemysłowo produkowanych izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności wydaje się najskuteczniejszym środkiem pod względem zdrowia publicznego, ochrony konsumentów i zgodności z rynkiem wewnętrznym.
(5) W dniu 30 kwietnia 2018 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o zestawienie wyników wcześniej przedstawionej przez Urząd opinii naukowej w sprawie wpływu izomerów trans kwasów tłuszczowych na zdrowie, w szczególności w odniesieniu do oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, referencyjnych wartości żywieniowych i dodatków do żywności, oraz o poinformowanie Komisji, w jaki sposób taka opinia naukowa odnosi się do aktualnych celów i zaleceń w sprawie spożycia izomerów trans kwasów tłuszczowych w celu zachowania zdrowia.
(6) W dniu 19 czerwca 2018 r. Urząd przedstawił swoje wnioski w formie pomocy naukowej i technicznej. Na podstawie przeglądu dostępnych dowodów naukowych Urząd stwierdził 4 , że zgodnie z najnowszymi zaleceniami krajowymi i międzynarodowymi spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych powinno być jak najniższe.
(7) W dniu 15 maja 2018 r. Światowa Organizacja Zdrowia wezwała do wyeliminowania z globalnego łańcucha dostaw żywności izomerów trans kwasów tłuszczowych produkowanych przemysłowo 5 .
(8) Izomery trans kwasów tłuszczowych są substancją inną niż witaminy i składniki mineralne, w odniesieniu do której stwierdzono szkodliwy wpływ na zdrowie. W związku z tym substancja ta powinna zostać umieszczona w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006, a jej dodawanie do żywności lub jej stosowanie w produkcji żywności powinno być dozwolone wyłącznie na warunkach określonych w tym załączniku, w świetle obecnego stanu wiedzy naukowej i technicznej.
(9) Do odpowiednich terminów w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 zastosowanie powinny mieć definicje "tłuszczu" i "izomerów trans kwasów tłuszczowych" określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 6 oraz definicja "handlu detalicznego" określona w art. 3 pkt 7 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .
(10) Aby ułatwić stosowanie niniejszego rozporządzenia, należy wprowadzić wymóg, zgodnie z którym podmioty działające na rynku spożywczym zaopatrujące inne podmioty działające na rynku spożywczym z wyjątkiem sprzedawców detalicznych muszą przekazywać im informacje na temat ilości izomerów trans kwasów tłuszczowych, innych niż izomery trans kwasów tłuszczowych naturalnie występujące w tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, jeżeli ilość ta przekracza 2 g na 100 g tłuszczu.
(11) Aby umożliwić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do nowych wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia, należy przyjąć odpowiednie środki przejściowe.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1925/2006.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.110.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/649 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do izomerów trans kwasów tłuszczowych, innych niż izomery trans kwasów tłuszczowych naturalnie występujące w tłuszczu pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 24/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 15/05/2019 |