(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE 4 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w państwach członkowskich lub na ich obszarach wymienionych w załączniku (zainteresowane państwa członkowskie). W powyższej decyzji wykonawczej przewidziano zakaz wysyłania przesyłek świń domowych i produktów ze świń oraz przesyłek zdziczałych świń i produktów ze zdziczałych świń z obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji. Ustanowiono w niej również inne przepisy mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, w tym wymogi informacyjne dla państw członkowskich. Środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt ustanowione w decyzji wykonawczej 2014/709/UE mają zastosowanie równolegle do środków ustanowionych w dyrektywie Rady 2002/60/WE 5 i mają na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń, w szczególności na poziomie Unii.
(2) W decyzji wykonawczej 2014/709/UE przewidziano również odstępstwa od zakazu wysyłki żywych świń z niektórych obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji wykonawczej, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.
(3) Najskuteczniejszym narzędziem umożliwiającym wczesną identyfikację tej choroby jest badanie w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń (tzn. wykrycie genomu wirusa za pomocą łańcuchowej reakcji polimerazy, zgodnie z opisem laboratorium referencyjnego UE ds. afrykańskiego pomoru świń), co potwierdza doświadczenie zgromadzone przez państwa członkowskie w okresie rozwoju tej choroby w Unii oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemio-logical analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 23 marca 2017 r.; w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 8 listopada 2017 r. oraz w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses of African swine fever in the European Union" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w Unii Europejskiej), opublikowanym w dniu 29 listopada 2018 r. 6 . W związku z tym badania laboratoryjne wymagane obecnie w decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy zastąpić badaniem w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 i 8 powyższej decyzji wykonawczej.
(4) O ile niektóre warunki dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji wykonawczej 2014/709/UE są wdrażane i właściwie przestrzegane, wysyłanie żywych świń z obszarów wymienionych w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE do obszarów wymienionych w części II lub III tego załącznika w innym państwie członkowskim przez obszary przyległe, które są już wymienione w załączniku i zapewniają terytorialną ciągłość ograniczeń ze względu na afrykański pomór świń, nie stwarza ryzyka dalszej transmisji wirusa, ponieważ świnie są transportowane wyłącznie przez obszary podlegające ograniczeniom. W związku z tym nie należy wymagać zatwierdzania przez właściwe organy państw członkowskich miejsc tranzytu i przeznaczenia tego rodzaju handlu ani spełnienia przez państwo członkowskie pochodzenia pewnych wymogów dotyczących informowania Komisji i pozostałych państw członkowskich. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 4 decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(5) Wyznaczając okres stosowania środków przewidzianych w decyzji wykonawczej 2014/709/UE, należy uwzględnić epidemiologię afrykańskiego pomoru świń, a także harmonogram określony w rozdziale dotyczącym afrykańskiego pomoru świń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt, dotyczący odzyskania statusu obszaru wolnego od afrykańskiego pomoru świń. W związku z tym, ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną w Unii i w sąsiadujących państwach trzecich oraz wysiłki konieczne w celu zwalczania tej choroby oraz aby nie nakładać zbędnych ograniczeń w handlu, okres stosowania decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy przedłużyć do dnia 21 kwietnia 2021 r. Data ta jest dostosowana do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 7 , które stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., oraz zapewnia środki ochronne w przypadku chorób zwierząt. Biorąc pod uwagę obecną epidemię afrykańskiego pomoru świń, ważne jest zapewnienie ciągłości środków przeciwko tej chorobie na poziomie Unii.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jyrki KATAINEN | |
| Wiceprzewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.104.92 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/609 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w odniesieniu do stosowania badania w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, wysyłania świń przez obszary wymienione w załączniku oraz stosowania przedmiotowej decyzji |
| Data aktu: | 11/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 15/04/2019 |