Decyzja wykonawcza 2019/582 potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2017 oraz dla grupy Volkswagena oraz jej członków w latach kalendarzowych 2014, 2015 i 2016 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/582
z dnia 3 kwietnia 2019 r.
potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2017 oraz dla grupy Volkswagena oraz jej członków w latach kalendarzowych 2014, 2015 i 2016 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 2342)

(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, estońskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 kwietnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 510/2011 Komisja ma obowiązek obliczania co roku średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowego indywidualnego poziomu emisji dla każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych w Unii. W oparciu o te obliczenia Komisja ustala, czy producenci i grupy producentów przestrzegali określonych dla nich docelowych indywidualnych poziomów emisji.

(2) Szczegółowe dane wykorzystywane do obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji są oparte na rejestracjach nowych lekkich pojazdów użytkowych w państwach członkowskich w poprzednim roku kalendarzowym. W przypadku gdy lekkim pojazdom użytkowym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu, za emisje CO2 pojazdu skompletowanego odpowiada producent pojazdu podstawowego.

(3) Wszystkie państwa członkowskie przekazały Komisji dane za 2017 r. zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 510/2011. W przypadkach, w których weryfikacja przeprowadzona przez Komisję wyraźnie wykazała, iż pewnych danych brakuje lub są one rażąco błędne, Komisja kontaktowała się z odnośnymi państwami członkowskimi i, za zgodą tych państw członkowskich, odpowiednio korygowała lub uzupełniała dane. Jeżeli osiągnięcie porozumienia z państwem członkowskim nie było możliwe, wstępne dane z danego państwa członkowskiego nie były korygowane.

(4) Dnia 17 maja 2018 r. Komisja opublikowała wstępne dane i powiadomiła 65 producentów o dotyczących ich wynikach wstępnych obliczeń średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji w 2017 r. Producentów poproszono o weryfikację danych oraz powiadomienie Komisji o ewentualnych błędach w terminie trzech miesięcy od daty otrzymania powiadomienia. 23 producentów złożyło powiadomienia o błędach.

(5) W odniesieniu do pozostałych 42 producentów, którzy nie powiadomili o żadnych błędach w zestawach danych ani nie przesłali innej odpowiedzi, należy zatwierdzić wstępne dane i wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji.

(6) Komisja zweryfikowała zgłoszone przez producentów błędy oraz uzasadnienia konieczności ich skorygowania i potwierdziła lub skorygowała odpowiednie zestawy danych.

(7) W przypadku wpisów bez odpowiednich numerów identyfikacyjnych pojazdów lub z brakującymi bądź błędnymi parametrami identyfikacyjnymi, takimi jak typ, wariant, kod wersji lub numer homologacji typu, pod uwagę należy wziąć fakt, że producenci nie mogą zweryfikować lub skorygować tych wpisów. W związku z tym do wartości emisji CO2 i masy w tych wpisach należy zastosować margines błędu.

(8) Margines błędu należy obliczyć jako różnicę pomiędzy odległościami do docelowego indywidualnego poziomu emisji, wyrażonymi jako docelowy indywidualny poziom emisji odjęty od średniego indywidualnego poziomu emisji i obliczonymi z uwzględnieniem i z wykluczeniem zapisów, których producenci nie mogą zweryfikować. Margines błędu zawsze powinien poprawiać wynik producenta w stosunku do określonego dla niego docelowego poziomu emisji, niezależnie od tego, czy powyższa różnica jest wartością dodatnią, czy ujemną.

(9) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 należy uznać, że producent spełnia wymogi dotyczące docelowego indywidualnego poziomu emisji, o których mowa w art. 4 tego rozporządzenia, jeżeli średni poziom emisji podany w niniejszej decyzji jest niższy od docelowego indywidualnego poziomu emisji i wyraża się ujemną wartością odległości do poziomu docelowego. W przypadku gdy średni poziom emisji przekracza docelowy indywidualny poziom emisji, nakłada się opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, chyba że dany producent korzysta ze zwolnienia z tego docelowego poziomu lub jest członkiem grupy producentów, a grupa ta spełnia wymóg dotyczący określonego dla niej docelowego indywidualnego poziomu emisji.

(10) W dniu 3 listopada 2015 r. Volkswagen Group złożyła oświadczenie o stwierdzeniu nieprawidłowości przy określaniu poziomów emisji CO2 w ramach homologacji typu niektórych pojazdów tej grupy. W następstwie szczegółowego dochodzenia otrzymano wystarczające wyjaśnienia dotyczące potwierdzenia lub zmiany wstępnych danych w odniesieniu do grupy Volkswagena i jej członków Audi AG, Dr Ing. h.c.F. Porsche AG, Quattro GmbH, Seat S.A., Skoda Auto A.S. oraz Volkswagen AG za lata kalendarzowe 2014, 2015, 2016 i 2017.

(11) Wartości dotyczące wyników producenta potwierdzone lub zmienione niniejszą decyzją mogą zostać zmienione w przypadku, gdy odpowiednie organy krajowe potwierdzą istnienie nieprawidłowości dotyczących wartości emisji CO2 przedłożonych w celu ustalenia, czy dany producent spełnia wymogi dotyczące docelowego indywidualnego poziomu emisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Wartości dotyczące wyników producentów, potwierdzone lub zmienione dla każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych oraz dla każdej grupy producentów takich pojazdów w odniesieniu do roku kalendarzowego 2017 określono w załączniku I.
2. 
Wartości dotyczące wyników grupy Volkswagena i jej członków Audi AG, Dr Ing. h.c.F. Porsche AG, Quattro GmbH, Seat S.A., Skoda Auto A.S. oraz Volkswagen AG, potwierdzone lub zmienione w odniesieniu do lat kalendarzowych 2014, 2015 i 2016 określono w załączniku II do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących producentów indywidualnych i grup producentów utworzonych zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 510/2011:

1)
Alfa Romeo S.P.A.

C.so Settembrini, 40

Gate 8 - Building 6 - 1st floor - B15N Colonna N47

10135 Torino

Włochy

2)
Alke Srl

via Vigonovese 123

35127 Padova

Włochy

3)
Audi AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

4)
Automobiles Citroen

7, rue Henri Sainte-Claire Deville

92500 Rueil-Malmaison

Francja

5)
Automobiles Peugeot

7, rue Henri Sainte-Claire Deville

92500 Rueil-Malmaison

Francja

6)
AVTOVAZ JSC

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

CS ATUOLADA

211 Konevova

130 00 Prague 3

Republika Czeska

7)
BLUECAR SAS

31-32 quai de Dion Bouton

92800 Puteaux

Francja

8)
Bayerische Motoren Werke AG

Petuelring 130

80788 München

Niemcy

9)
BMW M GmbH

Petuelring 130

80788 München

Niemcy

10)
FCA US LLC

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Fiat Chrysler Automobiles

Gate 8 - Building 6 - 1st floor - B15N Colonna N47

C.so Settembrini, 40

10135 Torino

Włochy

11)
Automobile Dacia SA

Guyancourt

1 avenue du Golf

78288 Guyancourt Cedex

Francja

12)
Daimler AG

F403 EA/R

70546 Stuttgart

Niemcy

13)
DFSK MOTOR CO., LTD.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Giotti Victoria Srl

Sr.l. Pissana Road 11/a 50021

Barberino Val D' Elsa (Florence)

Włochy

14)
Esagono Energia S.r.l.

Via Puecher 9

20060 Pozzuolo Martesana (MI)

Włochy

15)
FCA Italy S.p.A.

Gate 8 - Building 6 - 1st floor - B15N Colonna N47

C.so Settembrini, 40

10135 Torino

Włochy

16)
Ford Motor Company of Australia Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Ford Werke GmbH

Niehl Plant, building Imbert 479

Henry-Ford-Straße 1

50735 Köln

Niemcy

17)
Ford Motor Company

Niehl Plant, building Imbert 479

Henry-Ford-Straße 1

50735 Köln

Niemcy

18)
Ford Werke GmbH

Niehl Plant, building Imbert 479

Henry-Ford-Straße 1

50735 Köln

Niemcy

19)
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Daimler AG

F403 EA/R

70546 Stuttgart

Niemcy

20)
Mitsubishi Fuso Truck Europe SA

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Daimler AG

F403 EA/R

70546 Stuttgart

Niemcy

21)
LLC Automobile Plant Gaz Poe 2

Lähte Tartumaa

60502

Estonia

22)
General Motors Holdings LLC

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Adam Opel GmbH

Bahnhofsplatz 1 IPC 39-12

65423 Rüsselsheim

Niemcy

23)
GAC Gonow Auto Co. Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Autorimessa Monte Mario SRL

Via della Muratella, 797

00054 Maccarese (RM)

Włochy

24)
Goupil Industrie S.A.

Route de Villeneuve

47320 Bourran

Francja

25)
Great Wall Motor Company Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Great Wall Motor Europe Technical Center GmbH

Otto-Hahn-Str. 5

63128 Dietzenbach

Niemcy

26)
Honda Motor Co., Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Honda Motor Europe Ltd.

Cain Road

Bracknell

Berkshire

RG12 1HL

Zjednoczone Królestwo

27)
Honda of the UK Manufacturing Ltd.

Honda Motor Europe Ltd.

Cain Road

Bracknell

Berkshire

RG12 1HL

Zjednoczone Królestwo

28)
Hyundai Motor Company

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Hyundai Motor Europe GmbH

Kaiserleipromenade 5

63067 Offenbach

Niemcy

29)
Hyundai Assan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Hyundai Motor Europe GmbH

Kaiserleipromenade 5

63067 Offenbach

Niemcy

30)
Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o.

Kaiserleipromenade 5

63067 Offenbach

Niemcy

31)
Isuzu Motors Limited

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Isuzu Motors Europe NV

Bist 12

2630 Aartselaar

Belgia

32)
IVECO S.p.A.

Via Puglia 35

10156 Torino

Włochy

33)
Jaguar Land Rover Limited

Abbey Road

Whitley Coventry

CV3 4LF

Zjednoczone Królestwo

34)
KIA Motors Corporation

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Kia Motors Europe GmbH

Theodor-Heuss-Allee 11

60486 Frankfurt am Main

Niemcy

35)
KIA Motors Slovakia s.r.o.

Theodor-Heuss-Allee 11

60486 Frankfurt am Main

Niemcy

36)
LADA Automobile GmbH

Erlengrund 7-11

21614 Buxtehude

Niemcy

37)
Magyar Suzuki Corporation Ltd.

2500 Esztergom

Schweidel Jozsef U52

Węgry

38)
Mahindra & Mahindra Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Mahindra Europe S.r.l.

Via Cancelliera 35

00040 Ariccia (Roma)

Włochy

39)
MAN Truck & Bus AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

40)
Mazda Motor Corporation

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Mazda Motor Europe GmbH

European R&D Centre

Hiroshimastr 1

D-61440 Oberursel/Ts

Niemcy

41)
M.F.T.B.C.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Daimler AG

F403 EA/R

70546 Stuttgart

Niemcy

42)
Mitsubishi Motors Corporation MMC

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Mitsubishi Motors Europe B.V. MME

Mitsubishi Avenue 21

6121 SG Born

Niderlandy

43)
Mitsubishi Motors Europe B.V. MME

Mitsubishi Avenue 21

6121 SH Born

Niderlandy

44)
Mitsubishi Motors Thailand Co., Ltd. MMTh

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Mitsubishi Motors Europe BV MME

Mitsubishi Avenue 21

6121 SG Born

Niderlandy

45)
Nissan International SA

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Renault Nissan Representation Office

Av des Arts 40

1040 Bruxelles

Belgia

46)
Adam Opel GmbH

Bahnhofsplatz 1 IPC 39-12

65423 Rüsselsheim

Niemcy

47)
Opel Automobile GmbH

Bahnhofsplatz 1IPC 39-12

65423 Rüsselsheim

Niemcy

48)
Dr Ing hc F Porsche AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

49)
Piaggio & C S.p.A.

Viale Rinaldo Piaggio 25

56025 Pontedera (PI)

Włochy

50)
Renault S.A.S.

Guyancourt

1 avenue du Golf

78288 Guyancourt Cedex

Francja

51)
Renault Trucks

99 Route de Lyon

TER L10 0 01

69802 Saint Priest Cedex

Francja

52)
Romanital Srl

Via delle Industrie, 107

90040 Isola delle Femmine PA

Włochy

53)
SAIC MAXUS Automotive Co. Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

SAIC Luc, S.a.r.l.

President Building

37 A avenue J.F. Kennedy

1855 Luxembourg

Luksemburg

54)
Seat SA

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

55)
SFL Technologies GmbH

Innovationspark 2

8152 Stallhofen

Austria

56)
Skoda Auto AS

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

57)
SsangYong Motor Company

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

SsangYong Motor Europe Office

Herriotstrasse 1

60528 Frankfurt am Main

Niemcy

58)
StreetScooter GmbH

Jülicher Straße 191

52070 Aachen

Niemcy

59)
Subaru Corporation

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Subaru Europe NV/SA

Leuvensesteenweg 555 B/8

1930 Zaventem

Belgia

60)
Suzuki Motor Corporation

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Magyar Suzuki Corporation Ltd.

2500 Esztergom

Schweidel Jozsef U52

Węgry

61)
Tesla Motors Ltd.

Reprezentowany(-a) w Unii przez:

Tesla Motors NL

7-9 Atlasstraat

5047 RG Tilburg

Niderlandy

62)
Toyota Motor Europe NV/SA

Avenue du Bourget 60

1140 Brussels

Belgia

63)
Univers Ve Helem

14 rue Federico Garcia Lorca

32000 Auch

Francja

64)
Volkswagen AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

65)
Volvo Car Corporation

VAK building Assar Gabrielssons väg

SE-405 31 Göteborg

Szwecja

66)
Grupa producentów: Daimler AG

F403 EA/R

70546 Stuttgart

Niemcy

67)
Grupa producentów: FCA Italy S.p.A.

Gate 8 - Building 6 - 1st floor - B15N Colonna N47

C.so Settembrini, 40

10135 Torino

Włochy

68)
Grupa producentów: Ford-Werke GmbH

Neihl Plant, building Imbert 479

Henry-Ford-Straße 1

50735 Köln Niemcy

69)
Grupa producentów: General Motors

Bahnhofsplatz 1 IPC 39-12

65423 Rüsselsheim

Niemcy

70)
Grupa producentów: Hyundai

Kaiserleipromanade 5

63067 Offenbach

Niemcy

71)
Grupa producentów: Kia

Theodor-Heuss-Allee 11

60486 Frankfurt am Main

Niemcy

72)
Grupa producentów: Mitsubishi Motors

Mitsubishi Avenue 21

6121 SG Born

Niderlandy

73)
Grupa producentów: Renault

1 Avenue du Golf

78288

Guyancourt Cedex

Francja

74)
Grupa producentów: Volkswagen Group LCV

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela 1

Wartości dotyczące wyników producentów potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2017

A B C D E F G H I
Nazwa producenta Grupy producentów i odstępstwa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (100 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do

poziomu docelowego

Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

ALFA ROMEO SPA 8 137,375 161,283 - 23,908 - 23,908 1 558,50 137,375
ALKE SRL DMD 1 0,000 1 030,00 0,000
AUDI AG P8 1 275 133,705 179,293 - 45,588 - 45,588 1 752,16 133,773
AUTOMOBILES CITROEN 158 465 130,881 167,142 - 36,261 - 36,261 1 621,51 131,273
AUTOMOBILES PEUGEOT 169 852 132,590 169,521 - 36,931 - 36,931 1 647,09 133,040
AVTOVAZ JSC P7 272 215,967 135,884 80,083 80,013 1 285,40 215,967
BLUECAR SAS DMD 21 0,000 1 325,00 0,000
BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG DMD 94 150,979 1 870,16 150,979
BMW M GMBH DMD 411 146,029 1 904,06 146,029
FCA US LLC P2 157 220,541 201,360 19,181 19,181 1 989,44 220,541
AUTOMOBILE DACIA SA P7 26 775 117,858 135,230 - 17,372 - 17,372 1 278,37 117,858
DAIMLER AG P1 147 953 187,603 212,680 - 25,079 - 25,079 2 111,16 187,604
DFSK MOTOR CO LTD DMD 353 179,759 1 243,27 179,759
ESAGONO ENERGIA SRL DMD 19 0,000 1 225,74 0,000
FCA ITALY SPA P2 143 889 149,154 174,813 - 25,659 - 25,659 1 703,99 149,154
FORD MOTOR COMPANY OF AUSTRALIA LIMITED P3 38 381 214,276 227,258 - 12,982 - 12,982 2 267,91 214,276
FORD MOTOR COMPANY P3 9 159,111 199,459 - 40,348 - 40,348 1 969,00 159,111
FORD-WERKE GMBH P3 242 012 156,630 193,916 - 37,286 - 37,286 1 909,40 156,630
MITSUBISHI FUSO TRUCK & BUS CORPORATION P1 446 242,807 264,642 - 21,835 - 21,835 2 669,89 242,807
MITSUBISHI FUSO TRUCK EUROPE SA P1 31 236,806 274,345 - 37,539 - 37,539 2 774,23 236,806
LLC AUTOMOBILE PLANT GAZ DMD 37 285,000 2 256,89 285,000
GENERAL MOTORS HOLDINGS LLC P4 344 163,282 178,428 - 15,146 - 15,146 1 742,86 163,282
GONOW AUTO CO LTD DMD 51 184,647 1 358,33 184,647
GOUPIL INDUSTRIE SA DMD 349 0,000 1 123,89 0,000
GREAT WALL MOTOR COMPANY LIMITED DMD 57 202,439 1 771,93 202,439
HONDA MOTOR CO LTD DMD 14 112,571 1 335,21 112,571
HONDA OF THE UK MANUFACTURING LTD DMD 21 141,429 1 660,14 141,429
HYUNDAI MOTOR COMPANY P9 2 775 209,458 223,768 - 14,310 - 14,310 2 230,39 209,458
HYUNDAI ASSAN OTOMOTIV SANAYI VE P9 1 112,000 122,176 - 10,176 - 10,176 1 138,00 112,000
HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH SRO P9 83 111,590 147,043 - 35,453 - 35,453 1 405,39 111,590
ISUZU MOTORS LIMITED 9 887 195,044 204,716 - 9,672 - 9,672 2 025,53 195,044
IVECO SPA 23 369 203,007 239,767 - 36,760 - 36,760 2 402,42 203,020
JAGUAR LAND ROVER LIMITED DMD 387 157,755 1 995,43 157,755
KIA MOTORS CORPORATION P5 1 295 124,415 155,643 - 31,228 - 31,228 1 497,86 124,511
KIA MOTORS SLOVAKIA SRO P5 312 124,160 150,401 - 26,241 - 26,241 1 441,49 124,160
LADA AUTOMOBILE GMBH DMD 3 216,000 1 285,00 216,000
MAGYAR SUZUKI CORPORATION LTD DMD 2 115,000 1 370,00 115,000
MAHINDRA & MAHINDRA LTD DMD 310 210,958 1 973,90 210,958
MAN TRUCK & BUS AG P8 1 485 197,790 220,221 - 22,431 - 22,438 2 192,25 197,790
MAZDA MOTOR CORPORATION DMD 105 136,905 1 546,78 136,905
MFTBC P1 36 239,250 265,401 - 26,151 - 26,151 2 678,05 239,250
MITSUBISHI MOTORS CORPORATION MMC P6/D 330 184,176 195,000 - 10,824 - 10,824 1 887,06 184,176
MITSUBISHI MOTORS EUROPE BV MME P6/D 205 217,210 195,000 22,210 22,210 2 217,08 217,210
MITSUBISHI MOTORS THAILAND CO LTD MMTH P6/D 20 576 185,501 195,000 - 9,499 - 9,499 1 895,76 185,501
NISSAN INTERNATIONAL SA 55 137 158,636 191,852 - 33,216 - 33,216 1 887,20 162,648
ADAM OPEL GMBH P4 65 538 159,798 180,693 - 20,895 - 20,895 1 767,22 159,798
OPEL AUTOMOBILE GMBH 17 373 168,923 189,777 - 20,854 - 20,854 1 864,89 168,923
PIAGGIO & C SPA D 2 980 151,640 155,000 - 3,360 - 3,360 1 087,29 153,319
DR ING HCF PORSCHE AG P8 53 186,774 206,254 - 19,480 - 19,480 2 042,06 186,774
RENAULT SAS P7 223 583 149,683 177,514 - 27,831 - 27,832 1 733,03 151,064
RENAULT TRUCKS 9 126 208,652 229,287 - 20,635 - 20,635 2 289,73 208,652
ROMANITAL SRL DMD 48 166,354 1 272,60 166,354
SAIC MAXUS AUTOMOTIVE CO LTD DMD 159 231,595 2 200,75 237,421
SEAT SA P8 354 109,263 128,576 - 19,313 - 19,315 1 206,82 109,263
SFL TECHNOLOGIES GMBH DMD 5 0,000 1 631,40 0,000
SKODA AUTO AS P8 4 209 110,631 133,165 - 22,534 - 22,548 1 256,16 110,631
SSANGYONG MOTOR COMPANY D 1 000 192,914 210,000 - 17,086 - 17,086 2 071,59 192,914
STREETSCOOTER GMBH 3 808 0,000 159,554 - 159,554 - 159,554 1 539,91 0,000
SUBARU CORPORATION DMD 52 161,192 1 643,60 161,192
SUZUKI MOTOR CORPORATION DMD 14 162,714 1 132,14 162,714
TESLA MOTORS LTD DMD 1 0,000 2 427,00 0,000
TOYOTA MOTOR EUROPE NV SA 38 266 168,452 196,264 - 27,812 - 27,990 1 934,64 168,452
UNIVERS VE HELEM DMD 5 0,000 1 138,40 0,000
VOLKSWAGEN AG P8 192 470 159,987 189,446 - 29,459 - 29,502 1 861,33 160,011
VOLVO CAR CORPORATION DMD 852 121,619 1 691,41 121,964

Tabela 2

Wartości dotyczące wyników grup producentów potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2017

A B C D E F G H I
Nazwa grupy Grupa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom

emisji CO2 (100 %)

Docelowy

indywidualny

poziom

emisji

Odległość do

poziomu docelowego

Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni

poziom

emisji CO2

(100 %)

DAIMLER AG P1 148 466 187,791 212,862 - 25,072 - 25,072 2 113,12 187,793
FCA ITALY SPA P2 144 046 149,232 174,842 - 25,610 - 25,610 1 704,3 149,232
FORD-WERKE GMBH P3 280 402 164,521 198,481 - 33,960 - 33,960 1 958,48 164,521
GENERAL MOTORS P4 65 882 159,816 180,681 - 20,865 - 20,865 1 767,09 159,816
HYUNDAI P9 2 859 206,583 221,506 - 14,923 - 14,923 2 206,06 206,583
KIA P5 1 607 124,366 154,625 - 30,259 - 30,259 1 486,91 124,443
MITSUBISHI MOTORS P6/D 21 111 185,788 195,000 - 9,212 - 9,212 1 898,74 185,788
RENAULT P7 250 630 146,382 172,951 - 26,569 - 26,570 1 683,97 147,587
VW GROUP PC P8 199 846 158,978 188,321 - 29,343 - 29,385 1 849,24 159,002

Objaśnienia do tabel 1 i 2:

Kolumna A:

Tabela 1: "Nazwa producenta" oznacza nazwę producenta zgłoszoną Komisji przez zainteresowanego producenta lub, w przypadku braku takiego zgłoszenia, nazwę zarejestrowaną przez organ rejestrujący państwa członkowskiego.

Tabela 2: "Nazwa grupy" oznacza nazwę grupy zadeklarowaną przez zarządzającego grupą.

Kolumna B:

"D" oznacza, że przyznano odstępstwo dotyczące drobnego producenta zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 dla roku kalendarzowego 2017.

"DMD" oznacza, że zastosowanie ma wyjątek de minimis przewidziany w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, zgodnie z którym producent, który wraz ze wszystkimi powiązanymi przedsiębiorstwami był odpowiedzialny za mniej niż 1 000 nowych pojazdów zarejestrowanych w 2017 r., nie musi osiągać docelowego indywidualnego poziomu emisji.

"P" oznacza, że producent jest członkiem jednej z grup producentów (wymienionych w tabeli 2) utworzonych na podstawie art. 7 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, a umowa powołująca grupę jest ważna na rok kalendarzowy 2017.

Kolumna C:

"Liczba rejestracji" oznacza całkowitą liczbę nowych lekkich samochodów użytkowych zarejestrowanych przez państwa członkowskie w danym roku kalendarzowym, nie licząc tych rejestracji, które odnoszą się do zapisów, w przypadku których brakuje wartości masy lub CO2, a także rejestracji, których producent nie uznaje. Liczba rejestracji przekazanych przez państwa członkowskie nie może zostać zmieniona z żadnego innego powodu.

Kolumna D:

"Średni indywidualny poziom emisji CO2 (100 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 (w g CO2/km), który został obliczony na podstawie 100 % pojazdów przypisanych do danego producenta. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2. Średnie indywidualne poziomy emisji CO2 obejmują redukcje emisji wynikające z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

Kolumna E:

"Docelowy indywidualny poziom emisji" oznacza docelowy poziom emisji obliczony na podstawie średniej masy wszystkich pojazdów przypisanych do danego producenta z wykorzystaniem wzoru znajdującego się w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

Kolumna F:

"Odległość do poziomu docelowego" oznacza różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 podanym w kolumnie D a docelowym indywidualnym poziomem emisji w kolumnie E. Jeżeli wartość w kolumnie F jest dodatnia, to średni indywidualny poziom emisji CO2 przekracza docelowy indywidualny poziom emisji.

Kolumna G:

"Skorygowana odległość do poziomu docelowego" oznacza, że w przypadku gdy wartości w tej kolumnie różnią się od wartości w kolumnie F, wartości z kolumny F skorygowano, aby uwzględnić margines błędu. Margines błędu jest obliczany zgodnie z następującym wzorem:

Błąd = wartość bezwzględna [(AC1 - TG1) - (AC2 - TG2)]

AC1 = średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem pojazdów, których nie można zidentyfikować (jak określono w kolumnie D);

TG1 = docelowy indywidualny poziom emisji z uwzględnieniem pojazdów, których nie można zidentyfikować (jak określono w kolumnie E);

AC2 = średni indywidualny poziom emisji CO2 z wyłączeniem pojazdów, których nie można zidentyfikować;

TG2 = docelowy indywidualny poziom emisji z wyłączeniem pojazdów, których nie można zidentyfikować.

Kolumna H:

"Średnia masa" oznacza średnią masę w stanie gotowym do jazdy (w kg) pojazdów przypisanych do danego producenta.

Kolumna I:

"Średni poziom emisji CO2 (100 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2, który został obliczony na podstawie 100 % pojazdów przypisanych do danego producenta. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2, nie obejmują natomiast redukcji emisji wynikających z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela 1

Wartości dotyczące wyników producentów będących członkami grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2016

A B C D E F G H I
Nazwa producenta Grupy producentów i odstępstwa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (80 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

AUDI AG P9 610 137,399 191,687 - 54,288 - 54,288 1 885,43 144,943
DR ING HCF PORSCHE AG P9 96 180,487 210,465 - 29,978 - 29,978 2 087,34 189,656
QUATTRO GMBH P9 2 189,000 166,072 22,928 22,928 1 610,00 189,000
SEAT SA P9 952 103,075 126,562 - 23,487 - 23,487 1 185,16 107,797
SKODA AUTO AS P9 5 188 103,349 130,968 - 27,619 - 27,619 1 232,54 108,373
VOLKSWAGEN AG P9 190 987 152,518 183,040 - 30,522 - 30,571 1 792,45 165,863

Tabela 2

Wartości dotyczące wyników grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2016

A B C D E F G H I
Nazwa grupy Grupa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (80 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

VOLKSWAGEN GROUP LCV P9 197 835 150,346 181,442 - 31,096 - 31,153 1 775,27 164,024

Tabela 3

Wartości dotyczące wyników producentów będących członkami grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2015

A B C D E F G H I
Nazwa producenta Grupy producentów i odstępstwa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (75 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

AUDI AG P8 940 128,279 177,884 - 49,605 - 49,605 1 737,01 140,181
DR ING HCF PORSCHE AG P8 115 181,209 215,896 - 34,687 - 34,687 2 145,74 192,417
QUATTRO GMBH P8 5 223,000 204,667 18,333 18,333 2 025,00 223,000
SEAT SA P8 1 264 99,069 126,760 - 27,691 - 27,691 1 187,29 104,435
SKODA AUTO AS P8 5 458 110,886 133,291 - 22,405 - 22,422 1 257,52 118,741
VOLKSWAGEN AG P8 168 339 167,921 188,905 - 20,984 - 20,984 1 855,52 181,173

Tabela 4

Wartości dotyczące wyników grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2015

A B C D E F G H I
Nazwa grupy Grupa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (75 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

VOLKSWAGEN GROUP LCV P8 176 121 164,509 186,696 - 22,187 - 22,190 1 831,76 178,477

Tabela 5

Wartości dotyczące wyników producentów będących członkami grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2014

A B C D E F G H I
Nazwa producenta Grupy producentów i odstępstwa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (70 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

AUDI AG P8 2 653 137,151 175,118 - 37,967 - 37,967 1 707,27 147,383
DR ING HCF PORSCHE AG P8 216 191,166 218,989 - 27,823 - 27,823 2 179,00 203,032
QUATTRO GMBH P8 12 231,500 197,847 33,653 33,653 1 951,67 237,333
SEAT SA P8 1 530 98,730 127,899 - 29,169 - 29,169 1 199,54 104,810
SKODA AUTO AS P8 9 409 115,061 137,318 - 22,257 - 22,427 1 300,82 124,157
VOLKSWAGEN AG P8 185 710 164,086 185,477 - 21,391 - 21,391 1 818,66 179,637

Tabela 6

Wartości dotyczące wyników grupy VOLKSWAGEN GROUP LCV, potwierdzone lub zmienione zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 za rok kalendarzowy 2014

A B C D E F G H I
Nazwa grupy Grupa Liczba rejestracji Średni indywidualny poziom emisji CO2 (70 %) Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Skorygowana odległość do

poziomu docelowego

Średnia masa Średni poziom

emisji CO2

(100 %)

VOLKSWAGEN GROUP LCV P8 199 530 159,447 182,664 - 23,217 - 23,218 1 788,41 176,047

Objaśnienia do tabel 1, 2, 3, 4, 5 i 6:

Kolumna A:

Tabele 1, 3, 5: "Nazwa producenta" oznacza nazwę producenta zgłoszoną Komisji przez zainteresowanego producenta lub, w przypadku braku takiego zgłoszenia, nazwę zarejestrowaną przez organ rejestrujący państwa członkowskiego.

Tabele 2, 4, 6: "Nazwa grupy" oznacza nazwę grupy zadeklarowaną przez zarządzającego grupą.

Kolumna B:

"P" oznacza, że producent jest członkiem jednej z grup producentów utworzonych na podstawie art. 7 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, a umowa powołująca grupę jest ważna na dany rok kalendarzowy.

Kolumna C:

"Liczba rejestracji" oznacza całkowitą liczbę nowych lekkich samochodów użytkowych zarejestrowanych przez państwa członkowskie w danym roku kalendarzowym, nie licząc tych rejestracji, które odnoszą się do zapisów, w przypadku których brakuje wartości masy lub CO2, a także rejestracji, których producent nie uznaje. Liczba rejestracji przekazanych przez państwa członkowskie nie może zostać zmieniona z żadnego innego powodu.

Kolumna D:

Tabele 1, 2: "Średni indywidualny poziom emisji CO2 (80 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2, który został obliczony na podstawie 80 % pojazdów o najniższych emisjach we flocie danego producenta zgodnie z art. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 510/2011. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2. Średnie indywidualne poziomy emisji CO2 obejmują redukcje emisji wynikające z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, lub innowacji ekologicznych określonych w art. 12 tego rozporządzenia.

Tabele 3, 4: "Średni indywidualny poziom emisji CO2 (75 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2, który został obliczony na podstawie 75 % pojazdów o najniższych emisjach we flocie danego producenta zgodnie z art. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 510/2011. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2. Średnie indywidualne poziomy emisji CO2 obejmują redukcje emisji wynikające z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011, lub innowacji ekologicznych określonych w art. 12 tego rozporządzenia.

Tabele 5, 6: "Średni indywidualny poziom emisji CO2 (70 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 (w g CO2/km), który został obliczony na podstawie 70 % pojazdów o najniższych emisjach we flocie danego producenta zgodnie z art. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 510/2011. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2. Średnie indywidualne poziomy emisji CO2 obejmują redukcje emisji wynikające z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

Kolumna E:

"Docelowy indywidualny poziom emisji" oznacza docelowy poziom emisji obliczony na podstawie średniej masy wszystkich pojazdów przypisanych do danego producenta z wykorzystaniem wzoru znajdującego się w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

Kolumna F:

"Odległość do poziomu docelowego" oznacza różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 podanym w kolumnie D a docelowym indywidualnym poziomem emisji w kolumnie E. Jeżeli wartość w kolumnie F jest dodatnia, to średni indywidualny poziom emisji CO2 przekracza docelowy indywidualny poziom emisji.

Kolumna G:

"Skorygowana odległość do poziomu docelowego" oznacza, że w przypadku gdy wartości w tej kolumnie różnią się od wartości w kolumnie F, wartości z kolumny F skorygowano, aby uwzględnić margines błędu. Margines błędu jest obliczany zgodnie z następującym wzorem:

Błąd = wartość bezwzględna [(AC1 - TG1) - (AC2 - TG2)]

AC1 = średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem pojazdów, których nie można zidentyfikować (jak określono w kolumnie D);

TG1 = docelowy indywidualny poziom emisji z uwzględnieniem pojazdów, których nie można zidentyfikować (jak określono w kolumnie E);

AC2 = średni indywidualny poziom emisji CO2 z wyłączeniem pojazdów, których nie można zidentyfikować;

TG2 = docelowy indywidualny poziom emisji z wyłączeniem pojazdów, których nie można zidentyfikować.

Kolumna H:

"Średnia masa" oznacza średnią masę w stanie gotowym do jazdy (w kg) pojazdów przypisanych do danego producenta.

Kolumna I:

"Średni poziom emisji CO2 (100 %)" oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2, który został obliczony na podstawie 100 % pojazdów przypisanych do danego producenta. W stosownych przypadkach podano średni indywidualny poziom emisji CO2 z uwzględnieniem powiadomienia o błędach przekazanego Komisji przez zainteresowanego producenta. Wpisy wykorzystywane do obliczeń obejmują wpisy zawierające prawidłowe wartości masy oraz emisji CO2, nie obejmują natomiast redukcji emisji wynikających z przepisów dotyczących superjednostek, określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

1 Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.100.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/582 potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2017 oraz dla grupy Volkswagena oraz jej członków w latach kalendarzowych 2014, 2015 i 2016 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011
Data aktu: 03/04/2019
Data ogłoszenia: 11/04/2019