uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) W odniesieniu do operacji polityki pieniężnej wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian polegających na wprowadzeniu koniecznych uszczegółowień technicznych i redakcyjnych dotyczących aspektów operacyjnych.
(3) Należy wprowadzić pewne uszczegółowienia techniczne i redakcyjne w zakresie zasad dotyczących kontrahentów. Rada Prezesów uważa ponadto za konieczne wprowadzenie automatycznego ograniczenia dostępu do operacji polityki pieniężnej dla kontrahentów, które właściwy organ uznał za "znajdujące się na progu upadłości lub zagrożone upadłością".
(4) Eurosystem opracował jednolite zasady kwalifikacji zabezpieczeń, aby wszystkie operacje kredytowe Eurosystemu były wykonywane w zharmonizowany sposób poprzez implementację wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro. Rada Prezesów uważa za konieczne wprowadzenie pewnych zmian do zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym polegających na wyłączeniu funduszy inwestycyjnych jako kwalifikowanych emitentów lub gwarantów z uwagi na szczególne ryzyka wynikające z niestabilności uzgodnień dotyczących finansowania funduszy inwestycyjnych, polegających na zmianie zasad dotyczących wyjątków od zakazu wykorzystania kwalifikowanych aktywów na potrzeby własne, dotyczących wykorzystania gwarantowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmiot blisko z nim powiązany, dotyczących wykorzystania gwarantowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez instytucję kredytową lub podmiot blisko z nią powiązany oraz dotyczących wymogów w zakresie transparentności ratingu zabezpieczonych obligacji.
(5) Papiery wartościowe zabezpieczone komercyjnymi kredytami hipotecznymi powinny przestać stanowić kwalifikowane zabezpieczenie zgodnie z zasadami Eurosystemu dotyczącymi zabezpieczeń, ponieważ ich ryzyko oraz złożoność różnią się znacząco - zarówno w odniesieniu do aktywów zabezpieczających, jak i cech strukturalnych - od pozostałych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami akceptowanych jako zabezpieczenie przez Eurosystem.
(6) Eurosystem wymaga zapewnienia wyczerpujących i ujednoliconych danych o poszczególnych kredytach dotyczących puli aktywów generujących przepływy środków pieniężnych zabezpieczających papiery wartościowe zabezpieczone aktywami. Właściwe strony mają obowiązek przekazywania danych o poszczególnych kredytach do bazy danych o poszczególnych kredytach wskazanej przez Eurosystem. W interesie przejrzystości dalszego doprecyzowania wymagają wymogi Eurosystemu dotyczące nadawania statusu bazy danych o poszczególnych kredytach, a także sam proces nadawania tego statusu.
(7) Kwalifikowane aktywa muszą spełniać wymogi Eurosystemu dotyczące jakości kredytowej określone w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu, które określają procedury, zasady i metody zachowania wymogów Eurosystemu w zakresie wysokich standardów kredytowych kwalifikowanych aktywów. Należy również wprowadzić pewne konieczne doprecyzowania w zakresie zasad oceny kredytowej Eurosystemu.
(8) Doprecyzowania wymagają zasady dotyczące kar stosowanych przez Eurosystem w przypadku niespełniania zobowiązań przez kontrahentów.
(9) Na potrzeby przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kontrahenci Eurosystemu korzystają z systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz z powiązań pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych prowadzonymi przez depozyty papierów wartościowych.
(10) Zgodnie z art. 18 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) określa ogólne zasady dokonywania przez niego lub przez krajowe banki centralne operacji otwartego rynku i operacji kredytowych, w tym ogłaszania warunków, na jakich są one gotowe dokonywać powyższych operacji.
(11) Eurosystem opracował jednolite zasady dotyczące kwalifikowania jako zabezpieczenie aktywów rynkowych i nierynkowych, które mogą być przekazywane na zabezpieczenie w kraju lub transgranicznie. Systemy rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązania pomiędzy tymi systemami mogą być wykorzystywane do przekazywania na zabezpieczenie aktywów rynkowych w ramach Eurosystemu tylko wówczas, gdy zostały uznane za kwalifikowane przez Eurosystem.
(12) Od 1998 r. Eurosystem stosuje standardy dotyczące użytkownika w celu oceny systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązań pomiędzy tymi systemami na potrzeby określenia ich kwalifikacji dla wykorzystania w operacjach kredytowych Eurosystemu.
(13) Po przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 2 oraz związanych z nim standardów technicznych, obejmujących regulacyjne standardy techniczne i wykonawcze standardy techniczne, a także biorąc pod uwagę znaczne pokrywanie się wymogów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 oraz standardów Eurosystemu dotyczących użytkownika, Eurosystem zdecydował o usprawnieniu procedury oceny systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązań pomiędzy tymi systemami.
(14) Zdefiniowane powinny zostać wymogi właściwe dla Eurosystemu nieobjęte przez wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do depozytów papierów wartościowych.
(15) Eurosystem opracował standardy wykorzystania agentów trójstronnych w operacjach kredytowych Eurosystemu. Wszyscy agenci trójstronni, oferujący usługi transgraniczne, jak i krajowe, powinni podlegać podobnym procesom oceny.
(16) Należy wprowadzić szereg modyfikacji wynikających z wprowadzonych przez Radę Prezesów zmian dotyczących kryteriów kwalifikacji zabezpieczeń mających zastosowanie do niezabezpieczonych obligacji bankowych na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu.
(17) Przez wzgląd na przejrzystość wprowadzić należy szereg niewielkich zmian technicznych, w tym w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez grupy emitentów, zasady pośredniej oceny jakości kredytowej oraz zasad dotyczących niewykonania zobowiązań.
(18) Wytyczne (EU) 2015/510 (EBC/2014/60) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.95.23 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2018/3 (2018/570) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu EBC/2018/3 |
| Data aktu: | 07/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2018 |