a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/323 2 w określonych warunkach właściwe organy w danym państwie członkowskim mogą odmówić udzielenia informacji o wyrobach w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, o które to informacje zwrócił się inny właściwy organ z prawnie uzasadnionych powodów.
(2) Właściwy organ, który przekazał innemu właściwemu organowi informacje niezbędne do zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawnych dotyczących podatków akcyzowych, może zwrócić się do takiego innego właściwego organu o informacje zwrotne dotyczące działań następczych podjętych przez niego na podstawie tych informacji.
(3) Obecnie przy przesyłaniu wspomnianych odmów, wnioskowaniu o informacje zwrotne i przekazywaniu informacji zwrotnych należy korzystać z systemu bezpiecznej poczty CCN.
(4) Aby przyspieszyć i usprawnić wymianę informacji między państwami członkowskimi, wszystkie informacje należy przechowywać w centralnym miejscu. Właściwe organy powinny zatem korzystać ze skomputeryzowanego systemu, zamiast systemu bezpiecznej poczty CCN, przy przesyłaniu odmów, a także wnioskowaniu o informacje zwrotne i przekazywaniu takich informacji zwrotnych.
(5) Do celów wnioskowania o pomoc właściwe organy powinny być w stanie powiązać kilka komunikatów dotyczących tego samego przemieszczania towarów lub tego samego przedsiębiorcy, w sytuacji gdy takie komunikaty są przekazywane w postaci odrębnych wniosków. W tym celu w dokumentach związanych z komunikatami dotyczącymi wniosków o pomoc i wniosków o weryfikację przemieszczania należy wprowadzić nowy element danych - "krajowy identyfikator sygnatury sprawy".
(6) Aby poprawić integralność danych zawartych w danych numerycznych, należy uniemożliwić zainteresowanym podmiotom wprowadzanie wartości zerowej w niektórych elementach danych. W tym celu należy zmienić tabele 2, 3, 7, 10, 11 i 12 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323.
(7) Należy zaktualizować wartości podane w niektórych wykazach kodów w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323 w celu powiązania procedur dotyczących akcyzy i ceł oraz poprawy jakości informacji przekazywanych przez podmioty gospodarcze.
(8) By umożliwić podmiotom gospodarczym przekazywanie wyczerpujących i dokładnych informacji, zapewniając przy tym odpowiednią ilość miejsca na tłumaczenie tych informacji, należy powiększyć pola tekstowe w komunikatach dotyczących współpracy administracyjnej. W tym celu należy zmienić tabele 7, 9, 10, 11 i 12 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/323.
(10) By zsynchronizować datę stosowania niniejszego rozporządzenia z datą wprowadzenia nowej wersji skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją nr 1152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , a także by dać Komisji oraz państwom członkowskim czas na przygotowanie się do zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 15 lutego 2018 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: