a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 wprowadzono tachografy inteligentne, stanowiące drugą generację tachografów cyfrowych, które obejmują połączenie z urządzeniem globalnego systemu nawigacji satelitarnej ("GNSS"), urządzenie wczesnego wykrywania na odległość oraz fakultatywny interfejs do inteligentnych systemów transportowych.
(2) Wymogi techniczne dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/799 2 .
(3) Zgodnie z art. 8, 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 tachografy instalowane w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy w dniu 15 czerwca 2019 r. lub po tej dacie muszą być tachografami inteligentnymi. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/799, aby określone w nim przepisy techniczne miały zastosowanie począwszy od powyższej daty.
(4) W celu spełnienia wymogów określonych w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, określającym, że położenie pojazdu musi być zapisywane co trzy godziny skumulowanego czasu prowadzenia pojazdu, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/799, aby umożliwić przechowywanie informacji o położeniu pojazdu z częstotliwością 3 godzin, przy użyciu wskaźnika, którego nie można zerować, oraz aby uniknąć pomylenia z "nieprzerwanym czasem prowadzenia pojazdu", który jest wskaźnikiem o innej funkcji.
(5) Przyrząd rejestrujący może być pojedynczą jednostką lub kilkoma jednostkami rozmieszczonymi w pojeździe. Urządzenia GNSS i wydzielonej łączność krótkiego zasięgu ("DSRC") mogą zatem być zewnętrzne lub wewnętrzne w stosunku do jednostki głównej przyrządu rejestrującego. W przypadku gdy są one zewnętrzne, powinna istnieć możliwość, aby zarówno urządzenia, jak i jednostka główna przyrządu rejestrującego mogły uzyskać homologację typu jako elementy składowe w celu dostosowania procesu homologacji typu tachografów inteligentnych do potrzeb rynku.
(6) Należy zmodyfikować przepisy dotyczące zdarzeń konfliktu czasu i korekt czasu w celu rozróżnienia automatycznych korekt czasu uruchamianych w następstwie ewentualnej próby manipulacji tachografem bądź jego wadliwego działania, jak i korekt czasu spowodowanych innymi przyczynami, np. konserwacją.
(7) Identyfikatory danych powinny być w stanie dokonać rozróżnienia danych pobranych z tachografu inteligentnego i danych pobranych w tachografu wcześniejszej generacji.
(8) Okres ważności karty firmowej należy przedłużyć z dwóch do pięciu lat, aby ujednolicić go z okresem ważności karty kierowcy.
(9) Należy lepiej doprecyzować opis pewnych usterek i zdarzeń, zatwierdzanie wpisów miejsc rozpoczęcia lub zakończenia dziennych okresów pracy, wykorzystywanie zgody kierowcy dotyczącej interfejsu do inteligentnego systemu transportowego ("ITS") odnośnie do danych przekazywanych przez przyrząd rejestrujący za pośrednictwem sieci pojazdu, a także inne kwestie techniczne.
(10) W celu zapewnienia uaktualnienia certyfikacji plomb tachografu należy je dostosować do nowej normy dotyczącej zabezpieczeń plomb mechanicznych stosowanych w tachografach.
(11) Niniejsze rozporządzenie dotyczy budowy, sprawdzania, instalacji i użytkowania systemów, w skład których wchodzą również urządzenia radiowe podlegające przepisom dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 3 . We wspomnianej dyrektywie uregulowano kwestie udostępniania na rynku i oddawania do użytku urządzeń elektronicznych i elektrycznych wykorzystujących fale radiowe na potrzeby komunikacji lub radiolokacji na poziomie horyzontalnym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa elektrycznego, zgodności z innymi systemami, dostępu do widma radiowego, dostępu do służb ratunkowych lub wszelkich dodatkowych przepisów delegowanych. W celu zagwarantowania efektywnego korzystania z widma radiowego, unikania szkodliwych zakłóceń, zapewnienia bezpieczeństwa i kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń radiowych oraz dopuszczenia wszelkich innych specjalnych wymogów delegowanych niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać przepisów wspomnianej dyrektywy.
(12) Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/799.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: