Decyzja wykonawcza 2018/491 w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/491
z dnia 21 marca 2018 r.
w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne- Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 1634)

(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim i niderlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Francji, Luksemburgu, Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie przesłały Komisji list intencyjny, który Komisja otrzymała w dniu 14 czerwca 2017 r. List intencyjny został również podpisany przez Szwajcarię, która uczestniczy już w realizacji tego kolejowego korytarza towarowego jako państwo trzecie na podstawie załącznika do rozporządzenia (UE) nr 913/2010. List obejmuje propozycję przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne" do Genewy.

(2) Komisja przeanalizowała propozycję zawartą w liście intencyjnym zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uważa, że jest ona zgodna z art. 5 tego rozporządzenia ze względu na przedstawione poniżej powody.

(3) Propozycja uwzględnia kryteria określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 913/2010. Łączna liczba państw, przez które przebiega korytarz, nadal wynosi sześć, przy czym pięć z nich to państwa członkowskie Unii. Ogólna zbieżność korytarza z korytarzem sieci bazowej "Morze Północne-Morze Śródziemne" pozostaje bez zmian. Proponowane przedłużenie jest zgodne z siecią TEN-T i spełnia następujące wymogi TEN-T: pełna elektryfikacja linii; obciążenie na oś co najmniej 22,5 t; prędkość drogowa 100 km/h i możliwość ruchu pociągów o długości 740 m.

(4) Z przedstawionej w liście intencyjnym analizy rynku transportowego wynika, że przedłużenie korytarza powinno spowodować zwiększenie wielkości międzynarodowego transportu kolejowego i spowodować przejście z transportu drogowego na kolejowy dzięki zapewnieniu krótszej trasy do i z portów śródziemnomorskich we Francji dla towarów i surowców wwożonych do Szwajcarii lub z niej wywożonych, co zapewni znaczne korzyści społeczno-gospodarcze w związku ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych.

(5) Proponowane przedłużenie korytarza jest zgodne z celem polegającym na utworzeniu europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Przedłużenie korytarza umożliwi połączenie głównych gałęzi gospodarki regionu Genewy z ważnymi europejskimi portami morskimi, takimi jak Amsterdam, Antwerpia, Dunkierka, Marsylia, Rotterdam i Zeebrugge, a tym samym spowoduje wzmocnienie połączeń wzajemnych sieci TEN-T z kluczowym państwem trzecim, jakim jest Szwajcaria.

(6) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 przeprowadzono z właściwymi zarządcami infrastruktury i wnioskodawcami konsultacje w sprawie przedmiotowego przedłużenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Propozycja dotycząca przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne" do Genewy, przedstawiona w liście intencyjnym, który wpłynął w dniu 14 czerwca 2017 r., przesłanym Komisji wspólnie przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Francji, Luksemburgu, Niderlandach, Zjednoczonym Królestwie i Szwajcarii, jest zgodna z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Francuskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.81.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/491 w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Data aktu: 21/03/2018
Data ogłoszenia: 23/03/2018