uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/35/EWG z dnia 29 kwietnia 1992 r. ustanawiającą zasady kontroli i środki zwalczania afrykańskiego pomoru koni 1 , w szczególności jej art. 18,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka 2 , w szczególności jej art. 19 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 3 , w szczególności jego art. 32 ust. 5 i 6,
(1) W art. 15 dyrektywy 92/35/EWG przewidziano wyznaczenie laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni w załączniku II do tego rozporządzenia oraz wyszczególnienie jego funkcji i obowiązków w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) W art. 16 dyrektywy 2000/75/WE przewidziano wyznaczenie laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka w części A załącznika II do tego rozporządzenia oraz wyszczególnienie jego zadań w części B załącznika II do tego rozporządzenia.
(3) W art. 32 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 określono obowiązki laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej w sektorze zdrowia zwierząt. W części II załącznika VII do tego rozporządzenia wymieniono laboratoria referencyjne Unii Europejskiej ds. zdrowia zwierząt i żywych zwierząt, w tym laboratoria referencyjne Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni i ds. choroby niebieskiego języka.
(4) W następstwie złożenia przez Zjednoczone Królestwo notyfikacji zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej laboratorium, o którym mowa w części A załącznika II do dyrektywy 2000/75/WE, będzie musiało zakończyć pełnienie swojej funkcji laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka.
(5) W związku z synergiami pod względem fachowej wiedzy technicznej, zaplecza laboratoryjnego i sieci kontaktów z krajowymi laboratoriami referencyjnymi, które to synergie wynikają z pokrewieństwa genetycznego i epidemiologicznego afrykańskiego pomoru koni i choroby niebieskiego języka, laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni, o którym mowa w załączniku II do dyrektywy 92/35/EWG, powinno również przejąć na siebie obowiązki laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka.
(6) Laboratorio Central de Veterinaria - Área de Sanidad Animal w Madrycie (Hiszpania), podlegające hiszpańskiemu Ministerstwu Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności i funkcjonujące jako laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni, powinno w dalszym ciągu pełnić swoje funkcje i obowiązki zgodnie z dyrektywą 92/35/EWG, a ponadto powinno przejąć zadania laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka, jak przewidziano w dyrektywie 2000/75/WE.
(7) Ponadto w związku ze zmianą niektórych danych kontaktowych laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni na Laboratorio Central de Veterinaria - Área de Sanidad Animal w Madrycie (Hiszpania) należy odpowiednio zmienić załącznik II do dyrektywy 92/35/EWG.
(8) Nazwa laboratorium przejmującego obowiązki laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni i choroby niebieskiego języka powinna być również wskazana jako laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka. Należy zatem odpowiednio zmienić część A załącznika II do dyrektywy 2000/75/WE.
(9) Należy także zmienić załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 882/2004, tak aby zawierał on odniesienie do laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni i choroby niebieskiego języka.
(10) W celu uniknięcia zakłóceń w funkcjonowaniu laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby niebieskiego języka oraz zapewnienia nowo wyznaczonemu laboratorium referencyjnemu Unii Europejskiej odpowiedniej ilości czasu na osiągnięcie pełnej zdolności operacyjnej środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2019 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.75.18 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/415 określające dodatkowe obowiązki i zadania laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. afrykańskiego pomoru koni oraz zmieniające załącznik II do dyrektywy Rady 92/35/EWG, załącznik II do dyrektywy Rady 2000/75/WE i załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 16/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 08/04/2018 |