Decyzja 2018/402 w sprawie powołania Europejskiej Grupy Doradczej na potrzeby utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/402
z dnia 13 marca 2018 r.
w sprawie powołania Europejskiej Grupy Doradczej na potrzeby utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 i 48, art. 53 ust. 1, art. 62 i art. 91 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W orędziu o stanie Unii z 2017 r. 1  przewodniczący Jean-Claude Juncker zaproponował utworzenie Europejskiego Urzędu ds. Pracy w celu zwiększenia sprawiedliwości na rynku wewnętrznym oraz w celu zapewnienia sprawiedliwego, prostego i skutecznego egzekwowania przepisów UE dotyczących mobilności pracowników.

(2) W dniu 13 marca 2018 r. Komisja zaproponowała ustanowienie Europejskiego Urzędu ds. Pracy 2  w celu wsparcia państw członkowskich i Komisji w ułatwianiu obywatelom i pracodawcom dostępu do informacji o ich prawach i obowiązkach oraz do odpowiednich usług w sytuacjach mobilności transgranicznej pracowników, a także w celu wsparcia współpracy między państwami członkowskimi w zakresie transgranicznego egzekwowania odnośnych przepisów prawa Unii oraz w celu stosowania mediacji i łatwiejszego znajdowania rozwiązań w przypadku transgranicznych sporów lub zakłóceń na rynku pracy.

(3) Należy powołać grupę doradczą, która będzie służyć Komisji radą i pomocą w szybkim utworzeniu Europejskiego Urzędu ds. Pracy i jego funkcjonowaniu w przyszłości. Grupa powinna nosić nazwę: Europejska Grupa Doradcza na potrzeby utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy (dalej zwana "grupą"). Grupa, nie biorąc udziału w procedurze legislacyjnej prowadzącej do przyjęcia proponowanego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Urząd ds. Pracy, powinna jednak przyczynić się do stworzenia podstaw dla powołania Europejskiego Urzędu ds. Pracy.

(4) Grupa powinna w szczególności umożliwiać wymianę najlepszych praktyk i doświadczeń w zakresie współpracy w dziedzinie transgranicznej mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, które mogłyby być rozwijane przez Europejski Urząd ds. Pracy, jak również rozpatrywanie spraw ogólnych, kwestii zasadniczych oraz problemów praktycznych wynikających z wykonywania odnośnych przepisów prawa Unii. Grupa powinna również pomagać w określaniu sposobów współdziałania i wkładu odpowiednich istniejących organów, w tym agencji UE, na rzecz ustanowienia i właściwego funkcjonowania Europejskiego Urzędu ds. Pracy.

(5) Grupie powinna przewodniczyć Komisja (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego), a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele wysokiego szczebla władz państw członkowskich, partnerów społecznych na szczeblu Unii, Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETD) oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA). Partnerzy społeczni na szczeblu Unii powinni w równym stopniu reprezentować organizacje pracodawców i związki zawodowe.

(6) Państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) oraz Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) powinny otrzymać status obserwatora.

(7) Grupa powinna współpracować z organami działającymi w dziedzinie mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

(8) Należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków i obserwatorów grupy.

(9) Dane osobowe należy przetwarzać zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(10) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do czasu ustanowienia Europejskiego Urzędu ds. Pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Ustanawia się Europejską Grupę Doradczą na potrzeby utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy (zwaną dalej "grupą").

Artykuł  2

Zadania

Grupa pomaga i doradza Komisji (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) w zakresie szybkiego utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy i jego funkcjonowania w przyszłości.

Do zadań grupy należy w szczególności:

a)
usprawnianie współpracy pomiędzy władzami krajowymi i zainteresowanymi stronami oraz doradzanie Komisji w sprawie szybkiego utworzenia i przyszłego funkcjonowania Europejskiego Urzędu ds. Pracy;
b)
rozpatrywanie spraw ogólnych, kwestii zasadniczych oraz problemów praktycznych wynikających z wdrażania przepisów prawa Unii w dziedzinie transgranicznej mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz ich wpływu na działalność Europejskiego Urzędu ds. Pracy;
c)
wymiana poglądów oraz określanie najlepszych praktyk i przykładów dobrej współpracy w dziedzinie transgranicznej mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w perspektywie rozwoju działań Europejskiego Urzędu ds. Pracy;
d)
określanie sposobów współdziałania i wkładu odpowiednich istniejących organów, w tym zdecentralizowanych agencji UE, na rzecz ustanowienia i właściwego funkcjonowania Europejskiego Urzędu ds. Pracy.
Artykuł  3

Członkostwo

1. 
W skład grupy wchodzą:
-
po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego,
-
sześciu przedstawicieli partnerów społecznych na szczeblu Unii, w równym stopniu reprezentujących związki zawodowe i organizacje pracodawców,
-
po jednym przedstawicielu każdej agencji UE w dziedzinie zatrudnienia i spraw społecznych.
2. 
Członkowie powołują swoich przedstawicieli na wysokim szczeblu i odpowiadają za wyznaczenie przedstawicieli odznaczających się wysokim poziomem wiedzy specjalistycznej.
3. 
Przedstawicieli powołuje się w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszej decyzji. Przedstawicielom mogą towarzyszyć eksperci.
4. 
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy ekspertów, którzy - zdaniem Komisji (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) - nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub którzy złożą rezygnację, nie będą już zapraszani do udziału w posiedzeniach grupy i mogą zostać zastąpieni na okres pozostający do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  4

Przewodniczący

Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego).

Artykuł  5

Tryb pracy

1. 
Grupa podejmuje działania na wniosek Komisji (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego), zgodnie z przepisami horyzontalnymi 4 .
2. 
Grupa zbiera się co najmniej trzy razy w roku. Posiedzenia grupy odbywają się co do zasady w pomieszczeniach Komisji.
3. 
Komisja (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy mogą uczestniczyć urzędnicy z innych departamentów Komisji, zainteresowani określonymi pracami grupy.
4. 
W porozumieniu z Komisją (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) grupa może zwykłą większością głosów swoich członków podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
5. 
Protokoły z dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad oraz opinie przedstawione przez grupę formułuje się w sposób konstruktywny i wyczerpujący. Protokoły sporządza sekretariat pod nadzorem przewodniczącego.
6. 
Grupa przyjmuje swoje opinie, zalecenia lub sprawozdania w drodze konsensusu.
7. 
Udział ekspertów Parlamentu Europejskiego w pracach grupy reguluje pkt 15 i załącznik I do Porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 5 .
Artykuł  6

Zaproszeni eksperci

Komisja (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) może w trybie doraźnym zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w kwestiach figurujących w porządku obrad do wzięcia udziału w pracach grupy.

Artykuł  7

Obserwatorzy

1. 
Zgodnie z przepisami horyzontalnymi, na bezpośrednie zaproszenie, status obserwatora mogą otrzymać państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) oraz Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania.
2. 
Obserwatorzy powołują swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić przedstawicielom obserwatorów na wzięcie udziału w dyskusjach grupy i udostępnienie swojej wiedzy fachowej. Obserwatorzy nie uczestniczą jednak w formułowaniu zaleceń ani porad grupy.
Artykuł  8

Regulamin wewnętrzny

Na wniosek Komisji (DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego) i w porozumieniu z nią grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów członków na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów, zgodnie z przepisami horyzontalnymi.

Artykuł  9

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogowi zachowania tajemnicy służbowej - który na mocy Traktatów i ich przepisów wykonawczych dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników - a także przepisom Komisji dotyczącym bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonym w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 6  i (UE, Euratom) 2015/444 7 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  10

Przejrzystość

1. 
Grupa zostaje wpisana do Rejestru grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("Rejestr grup ekspertów").
2. 
W odniesieniu do składu grupy w Rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
a)
nazwy państw członkowskich;
b)
nazwy partnerów społecznych; należy ujawnić reprezentowane interesy;
c)
nazwy agencji w dziedzinie zatrudnienia i spraw społecznych;
d)
nazwy obserwatorów, w tym nazwy państw trzecich.
3. 
Wszelkie odnośne dokumenty, takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, udostępnia się w Rejestrze grup ekspertów albo za pomocą wskazanego we wspomnianym Rejestrze łącza do strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Dostęp do stron internetowych poświęconych tej tematyce nie wymaga rejestrowania się przez użytkowników ani nie podlega innym ograniczeniom. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły - terminowo po posiedzeniu. Od zasady publikowania przewiduje się wyjątki tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego w rozumieniu art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
Artykuł  11

Koszty posiedzeń

1. 
Uczestnicy prac grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży i pobytu ponoszone przez uczestników prac grupy są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  12

Stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się do czasu ustanowienia Europejskiego Urzędu ds. Pracy.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Tekst orędzia o stanie Unii z 2017 r. jest dostępny pod adresem: https://ec.europa.eu/commission/state-union-2017_pl.
2 COM(2018) 131.
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
4 C(2016) 3301, art. 13 ust. 1.
5 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
7 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.72.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/402 w sprawie powołania Europejskiej Grupy Doradczej na potrzeby utworzenia Europejskiego Urzędu ds. Pracy
Data aktu: 13/03/2018
Data ogłoszenia: 15/03/2018
Data wejścia w życie: 15/03/2018