a także mając na uwadze, co następuje:(1) Komisja przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze w celu ustanowienia warunków dotyczących bezpiecznej eksploatacji balonów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008, w przypadku gdy takie statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b) i c) tegoż rozporządzenia.
(2) W świetle szczególnego charakteru operacji wykonywanych przy użyciu balonów istnieje potrzeba ustanowienia przepisów dotyczących takich operacji i ujęcia ich w odrębnym rozporządzeniu. Przepisy te powinny opierać się na ogólnych przepisach dotyczących operacji lotniczych, ustanowionych rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 3 , ale należy je zrestrukturyzować i uprościć, tak aby zapewnić, by były one proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego wykonywania operacji przy użyciu balonów.
(3) Osobne przepisy dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu balonów nie powinny jednak zawierać wymagań w zakresie nadzoru nad operacjami lotniczymi sprawowanego przez właściwe organy państw członkowskich, ponieważ wymagania te nie są specyficzne dla konkretnej operacji lotniczej, lecz mają zastosowanie horyzontalnie w odniesieniu do wszystkich takich operacji. W odniesieniu do nadzoru wymagania ustanowione w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 965/2012 i w załączniku II do tegoż rozporządzenia powinny więc nadal mieć zastosowanie również do operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu balonów.
(4) Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 216/2008 wszyscy operatorzy balonów objęci niniejszym rozporządzeniem - z wyjątkiem organizacji projektujących lub produkujących, wykonujących określone operacje - podlegają zestawowi wymagań podstawowych.
(5) W celu zapewnienia dodatkowej ochrony pasażerom balonów należy przewidzieć pewne dodatkowe wymagania dotyczące operatorów zaangażowanych w operacje zarobkowe wykonywane przy użyciu balonów i mające zastosowanie obok wymagań podstawowych.
(6) W takich dodatkowych wymaganiach należy uwzględnić mniej złożony charakter operacji zarobkowych wykonywanych przy użyciu balonów w porównaniu z innymi formami lotnictwa zarobkowego, należy także zapewnić, by wymagania te były proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka. Należy zatem zastąpić wymaganie posiadania certyfikatu w odniesieniu do operacji zarobkowych, określone w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, wymaganiem uprzedniego złożenia właściwemu organowi oświadczenia oraz ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące składania takich oświadczeń, jak również inne dodatkowe wymagania.
(7) Biorąc jednak pod uwagę stosunkowo niski poziom złożoności oraz w świetle podejścia opartego na ocenie ryzyka, operatorzy zaangażowani w określone operacje zarobkowe wykonywane przy użyciu balonów powinni zostać zwolnieni z obowiązku spełnienia wymagania dotyczącego certyfikacji oraz wspomnianych dodatkowych wymagań, w tym wymagania uprzedniego złożenia oświadczenia. Zamiast tego powinni oni podlegać jedynie podstawowym wymaganiom określonym w niniejszym rozporządzeniu, które maja zastosowanie do wszystkich operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu balonów, objętych niniejszym rozporządzeniem.
(8) W celu zapewnienia płynnego przejścia do nowego, osobnego systemu przepisów dotyczących operacji przy użyciu balonu, ustanowionego niniejszym rozporządzeniem, oraz w celu uniknięcia w możliwie jak największym stopniu jakichkolwiek zakłóceń przy jego wprowadzaniu wszelkie certyfikaty, zezwolenia i zatwierdzenia wydane operatorom balonów zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny zachować ważność i być uznawane przez pewien okres za stanowiące oświadczenie złożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Po upływie tego okresu wszyscy operatorzy zaangażowani w operacje zarobkowe wykonywane przy użyciu balonów powinni złożyć oświadczenia zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.
(9) Aby zapewnić płynne przejście do nowego systemu przepisów oraz aby wszystkie zainteresowane strony miały wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania tych nowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać dopiero od stosownego późniejszego terminu.
(10) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 4 zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
2 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
4 Opinia nr 01/2016 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 6 stycznia 2016 r., przedłożona Komisji: rozporządzenie dotyczące zmiany europejskich przepisów dotyczących eksploatacji balonów.
5 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
7 Art. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
9 Art. 2 pkt 7a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
10 Art. 2 pkt 10 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
11 Art. 2 pkt 12 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
12 Art. 2 pkt 13 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. e rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
13 Art. 2 pkt 14 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. e rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
14 Art. 2 pkt 15 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. e rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
15 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
16 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
17 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
18 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) z dnia 4 marca 2020 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
19 Art. 3b dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
20 Art. 3c dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
21 Art. 3d dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
22 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
23 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
24 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
25 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).
28 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 357/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.