uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 5,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1145 2 zawiera wymóg wycofania z obrotu dodatków paszowych, które zostały wprowadzone do obrotu i wpisane do wspólnotowego rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 i w odniesieniu do których nie złożono żadnych wniosków zgodnie z art. 10 ust. 2 i 7 tego rozporządzenia przed upływem terminu przewidzianego w tych przepisach lub w odniesieniu do których złożono wniosek, ale następnie go wycofano. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1145 uchyla również rozporządzenia lub przepisy dopuszczające te dodatki.
(2) Przez pomyłkę załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145, zawierający wykaz dodatków, które mają zostać wycofane z obrotu w odniesieniu do niektórych gatunków zwierząt, zawierał dodatek paszowy kokcydiostatyk, dopuszczony rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1463/2004 3 , chociaż wniosek został złożony w odpowiednim terminie zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Rozporządzenie to zostało zatem uchylone przez pomyłkę art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145. Omyłkowo rozporządzenie Komisji (WE) nr 833/2005 4 zostało wymienione w motywie 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145 zarówno jako zmieniane, jak i jako uchylane. Motyw ten należy sprostować, wskazując, że rozporządzenie (WE) nr 833/2005 powinno wyłącznie zostać uchylone. Przez pomyłkę rozporządzenie Komisji (WE) nr 1459/2005 5 nie zostało uchylone art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145, podczas gdy dopuszcza ono stosowanie niektórych związków jodu, które miały zostać wycofane z obrotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1145. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1443/2006 6 zostało uchylone przez pomyłkę art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145. Jedynie art. 1 oraz załącznik I do tego rozporządzenia powinny zostać uchylone, gdyż jedynie te przepisy dotyczą pewnych enzymów, które mają zostać wycofane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1145. Błędy te należy sprostować.
(3) Przez pomyłkę przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1334/2003 7 dopuszczające stosowanie niektórych związków żelaza, które miały zostać wycofane z obrotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1145, nie zostały uchylone w art. 8 tego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1334/2003. Artykuł ten należy sprostować.
(4) W części A załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145 określającej dodatki paszowe, które mają zostać wycofane w odniesieniu do wszystkich gatunków i kategorii zwierząt, w tabeli dotyczącej witamin uwzględniono postać L witaminy wodorosiarczynu sodowego menadionu. Należy to sprostować ze względu na brak odniesienia do tej postaci L w zezwoleniu.
(5) Części A i B załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145 należy sprostować w odniesieniu do niektórych barwników, ponieważ gatunki i kategorie zwierząt, w przypadku których barwniki te muszą zostać wycofane z obrotu, oraz funkcje tych barwników nie zostały prawidłowo wskazane. Wymóg wycofania dodatku z obrotu w odniesieniu do niektórych z nich ma zastosowanie jedynie do niektórych gatunków, a zastosowanie jako barwnik jest ograniczone do niektórych funkcji.
(6) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1145.
(7) Błędne przepisy spowodowały niejasność wśród podmiotów działających na rynku pasz w odniesieniu do rzeczywistego statusu prawnego przedmiotowych dodatków. Sytuacja ta powoduje brak pewności prawa co do mających zastosowanie ram prawnych. Błędy te doprowadziły zatem do pewnych zakłóceń rynku związanych z kwestionowanym zezwoleniem na wprowadzenie do obrotu i stosowanie niektórych dodatków. Sprostowania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145 powinny zatem mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia wykonawczego, aby przywrócić pewność prawa co do statusu prawnego dodatków, w przypadku których wystąpiły błędy, oraz aby uniknąć wszelkich negatywnych konsekwencji dla zainteresowanych podmiotów gospodarczych, a w konsekwencji przywrócić stabilność na rynku.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.68.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/353 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1145 w sprawie wycofania z obrotu niektórych dodatków paszowych dopuszczonych na podstawie dyrektyw Rady 70/524/EWG i 82/471/EWG oraz uchylenia nieaktualnych przepisów dopuszczających te dodatki paszowe |
| Data aktu: | 09/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 12/03/2018 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2018, 19/07/2017 |