Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 168 z dnia 1 lipca 2015 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 10 stycznia 2018 r.)

1.
Strona 4, załącznik, pkt 2.1.1, akapit pierwszy:

zamiast: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz",

powinno być: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz pasm oktawowych".

2.
Strona 8, załącznik, pkt 2.2.1, akapit drugi w sekcji "Przepływ ruchu":

zamiast: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 125 Hz do 4 kHz",

powinno być: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz".

3.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit drugi w sekcji "Definicja":

zamiast: "a v to prędkość składu w km/h",

powinno być: "a v to prędkość składu w m/s".

4.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit piąty w sekcji "Definicja":

zamiast: "A3(λ)",

powinno być: "A3(λ)".

5.
Strona 21, załącznik, pkt 2.3.2, akapit trzeci w sekcji "Hałas uderzeniowy (rozjazdy, zwrotnice i węzły)":

zamiast: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w km/h",

powinno być: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w m/s".

6.
Strona 35, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Obliczenia w warunkach sprzyjających", lit. b):

zamiast:

powinno być:

7.
Strona 39, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Warunki sprzyjające":

zamiast: "SO, OR, i SR",

powinno być: ", i ".

8.
Strona 129, dodatek G do załącznika powinien mieć brzmienie:

"Dodatek G

Baza danych dotyczących źródeł hałasu w ruchu kolejowym

Niniejszy dodatek zawiera bazę danych dotyczących większości istniejących źródeł hałasu w ruchu kolejowym, z których należy korzystać w celu obliczenia poziomu hałasu w ruchu kolejowym według metody opisanej w pkt 2.3 - Hałas w ruchu kolejowym.

Tabela G-1

Współczynniki Lr,TR,i i Lr,VEH,i dla chropowatości szyn i kół

Lr,VEH,i
Długość fali Typ układu hamulcowego
c k n
Wstawki hamulcowe z żeliwa Kompozytowe wstawki hamulcowe Hamulec dyskowy
1 000 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
800 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
630 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
500 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
400 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
315 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
250 mm 2,2 - 4,0 2,3
200 mm 2,2 - 4,0 2,8
160 mm 2,4 - 4,0 2,6
120 mm 0,6 - 4,0 1,2
100 mm 2,6 - 4,0 2,1
80 mm 5,8 - 4,3 0,9
63 mm 8,8 - 4,6 - 0,3
50 mm 11,1 - 4,9 - 1,6
40 mm 11,0 - 5,2 - 2,9
31,5 mm 9,8 - 6,3 - 4,9
25 mm 7,5 - 6,8 - 7,0
20 mm 5,1 - 7,2 - 8,6
16 mm 3,0 - 7,3 - 9,3
12 mm 1,3 - 7,3 - 9,5
10 mm 0,2 - 7,1 - 10,1
8 mm - 0,7 - 6,9 - 10,3
6,3 mm - 1,2 - 6,7 - 10,3
5 mm - 1,0 - 6,0 - 10,8
4 mm 0,3 - 3,7 - 10,9
3,2 mm 0,2 - 2,4 - 9,5
2,5 mm 1,3 - 2,6 - 9,5
2 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1,6 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1,2 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
0,8 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
Lr,TR,i
Długość fali Chropowatość szyny
E M
EN ISO 3095:2013 (Dobrze utrzymana i bardzo gładka) Zwykła sieć kolejowa (zwyczajnie utrzymana, gładka)
1 000 mm 17,1 11,0
800 mm 17,1 11,0
630 mm 17,1 11,0
500 mm 17,1 11,0
400 mm 17,1 11,0
315 mm 15,0 10,0
250 mm 13,0 9,0
200 mm 11,0 8,0
160 mm 9,0 7,0
120 mm 7,0 6,0
100 mm 4,9 5,0
80 mm 2,9 4,0
63 mm 0,9 3,0
50 mm - 1,1 2,0
40 mm - 3,2 1,0
31,5 mm - 5,0 0,0
25 mm - 5,6 - 1,0
20 mm - 6,2 - 2,0
16 mm - 6,8 - 3,0
12 mm - 7,4 - 4,0
10 mm - 8,0 - 5,0
8 mm - 8,6 - 6,0
6,3 mm - 9,2 - 7,0
5 mm - 9,8 - 8,0
4 mm - 10,4 - 9,0
3,2 mm - 11,0 - 10,0
2,5 mm - 11,6 - 11,0
2 mm - 12,2 - 12,0
1,6 mm - 12,8 - 13,0
1,2 mm - 13,4 - 14,0
1 mm - 14,0 - 15,0
0,8 mm - 14,0 - 15,0

Tabela G-2

Współczynniki A3,i dla filtra stycznego

A3,i
Długość fali Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 360 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 680 mm

Obciążenie osiowe

25 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

100 kN - średnica

koła 920 mm

1 000 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
800 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
630 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
500 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
400 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
315 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
250 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
200 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
160 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
120 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
100 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
80 mm 0,0 0,0 0,0 - 0,2 - 0,2
63 mm 0,0 - 0,2 - 0,2 - 0,5 - 0,6
50 mm - 0,2 - 0,4 - 0,5 - 0,9 - 1,3
40 mm - 0,5 - 0,7 - 0,9 - 1,6 - 2,2
31,5 mm - 1,2 - 1,5 - 1,6 - 2,5 - 3,7
25 mm - 2,0 - 2,8 - 2,5 - 3,8 - 5,8
20 mm - 3,0 - 4,5 - 3,8 - 5,8 - 9,0
16 mm - 4,3 - 7,0 - 5,8 - 8,5 - 11,5
12 mm - 6,0 - 10,3 - 8,5 - 11,4 - 12,5
10 mm - 8,4 - 12,0 - 12,0 - 12,0 - 12,0
8 mm - 12,0 - 12,5 - 12,6 - 13,5 - 14,0
6,3 mm - 11,5 - 13,5 - 13,5 - 14,5 - 15,0
5 mm - 12,5 - 16,0 - 14,5 - 16,0 - 17,0
4 mm - 13,9 - 16,0 - 16,0 - 16,5 - 18,4
3,2 mm - 14,7 - 16,5 - 16,5 - 17,7 - 19,5
2,5 mm - 15,6 - 17,0 - 17,7 - 18,6 - 20,5
2 mm - 16,6 - 18,0 - 18,6 - 19,6 - 21,5
1,6 mm - 17,6 - 19,0 - 19,6 - 20,6 - 22,4
1,2 mm - 18,6 - 20,2 - 20,6 - 21,6 - 23,5
1 mm - 19,6 - 21,2 - 21,6 - 22,6 - 24,5
0,8 mm - 20,6 - 22,2 - 22,6 - 23,6 - 25,4

Tabela G-3

Współczynniki LH,TR,i LH,VEH,i i LH,VEH,SUP,i dla funkcji przenoszenia

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na oś)

LH,TR,i
Częstotliwość Podkład torowiska/Typ przekładki szynowej
B/S B/M B/H B/S B/M B/H B/H
Podkład monoblokowy na miękkiej przekładce szynowej Podkład monoblokowy na średnio sztywnej przekładce szynowej Podkład monoblokowy na twardej przekładce szynowej Podkład

dwublokowy

na miękkiej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na średnio

sztywnej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na twardej

przekładce

szynowej

Podkłady drewniane
50 Hz 53,3 50,9 50,1 50,9 50,0 49,8 44,0
63 Hz 59,3 57,8 57,2 56,6 56,1 55,9 51,0
80 Hz 67,2 66,5 66,3 64,3 64,1 64,0 59,9
100 Hz 75,9 76,8 77,2 72,3 72,5 72,5 70,8
125 Hz 79,2 80,9 81,6 75,4 75,8 75,9 75,1
160 Hz 81,8 83,3 84,0 78,5 79,1 79,4 76,9
200 Hz 84,2 85,8 86,5 81,8 83,6 84,4 77,2
250 Hz 88,6 90,0 90,7 86,6 88,7 89,7 80,9
316 Hz 91,0 91,6 92,1 89,1 89,6 90,2 85,3
400 Hz 94,5 93,9 94,3 91,9 89,7 90,2 92,5
500 Hz 97,0 95,6 95,8 94,5 90,6 90,8 97,0
630 Hz 99,2 97,4 97,0 97,5 93,8 93,1 98,7
800 Hz 104,0 101,7 100,3 104,0 100,6 97,9 102,8
1 000 Hz 107,1 104,4 102,5 107,9 104,7 101,1 105,4
1 250 Hz 108,3 106,0 104,2 108,9 106,3 103,4 106,5
1 600 Hz 108,5 106,8 105,4 108,8 107,1 105,4 106,4
2 000 Hz 109,7 108,3 107,1 109,8 108,8 107,7 107,5
2 500 Hz 110,0 108,9 107,9 110,2 109,3 108,5 108,1
3 160 Hz 110,0 109,1 108,2 110,1 109,4 108,7 108,4
4 000 Hz 110,0 109,4 108,7 110,1 109,7 109,1 108,7
5 000 Hz 110,3 109,9 109,4 110,3 110,0 109,6 109,1
6 350 Hz 110,0 109,9 109,7 109,9 109,8 109,6 109,1
8 000 Hz 110,1 110,3 110,4 110,0 110,0 109,9 109,5
10 000 Hz 110,6 111,0 111,4 110,4 110,5 110,6 110,2
LH,VEH,i
Częstotliwość Koło o średnicy 920 mm, brak pomiaru Koło o średnicy 840 mm, brak pomiaru Koło o średnicy 680 mm, brak pomiaru Koło o średnicy

1 200 mm, brak

pomiaru

50 Hz 75,4 75,4 75,4 75,4
63 Hz 77,3 77,3 77,3 77,3
80 Hz 81,1 81,1 81,1 81,1
100 Hz 84,1 84,1 84,1 84,1
125 Hz 83,3 82,8 82,8 82,8
160 Hz 84,3 83,3 83,3 83,3
200 Hz 86,0 84,1 83,9 84,5
250 Hz 90,1 86,9 86,3 90,4
316 Hz 89,8 87,9 88,0 90,4
400 Hz 89,0 89,9 92,2 89,9
500 Hz 88,8 90,9 93,9 90,1
630 Hz 90,4 91,5 92,5 91,3
800 Hz 92,4 91,5 90,9 91,5
1 000 Hz 94,9 93,0 90,4 93,6
1 250 Hz 100,4 98,7 93,2 100,5
1 600 Hz 104,6 101,6 93,5 104,6
2 000 Hz 109,6 107,6 99,6 115,6
2 500 Hz 114,9 111,9 104,9 115,9
3 160 Hz 115,0 114,5 108,0 116,0
4 000 Hz 115,0 114,5 111,0 116,0
5 000 Hz 115,5 115,0 111,5 116,5
6 350 Hz 115,6 115,1 111,6 116,6
8 000 Hz 116,0 115,5 112,0 117,0
10 000 Hz 116,7 116,2 112,7 117,7
LH,VEH,SUP,i
Częstotliwość Typ pojazdu
a
Norma UE
50 Hz 0,0
63 Hz 0,0
80 Hz 0,0
100 Hz 0,0
125 Hz 0,0
160 Hz 0,0
200 Hz 0,0
250 Hz 0,0
316 Hz 0,0
400 Hz 0,0
500 Hz 0,0
630 Hz 0,0
800 Hz 0,0
1 000 Hz 0,0
1 250 Hz 0,0
1 600 Hz 0,0
2 000 Hz 0,0
2 500 Hz 0,0
3 160 Hz 0,0
4 000 Hz 0,0
5 000 Hz 0,0
6 350 Hz 0,0
8 000 Hz 0,0
10 000 Hz 0,0

Tabela G-4

Współczynniki LR,IMPACT,i dla hałasu uderzeniowego

LR,IMPACT,i
Długość fali Jedna zwrotnica/styk/przejazd/100 m
1 000 mm 22,4
800 mm 22,4
630 mm 22,4
500 mm 23,8
400 mm 24,7
315 mm 24,7
250 mm 23,4
200 mm 21,7
160 mm 20,2
120 mm 20,4
100 mm 20,8
80 mm 20,9
63 mm 19,8
50 mm 18
40 mm 16
31,5 mm 13
25 mm 10
20 mm 6
16 mm 1
12 mm - 4
10 mm - 11
8 mm - 16,5
6,3 mm - 18,5
5 mm - 21
4 mm - 22,5
3,2 mm - 24,7
2,5 mm - 26,6
2 mm - 28,6
1,6 mm - 30,6
1,2 mm - 32,6
1 mm - 34
0,8 mm - 34

Tabela G-5

Współczynniki LW,0,idling dla hałasu trakcji

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd)

LW,0,idling
Częstotliwość Typ pojazdu
d d d e e
Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 800 kW) Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 2 200 kW) Zespół trakcyjny

napędzany silnikiem

Diesla

Elektrowóz Elektryczny zespół trakcyjny
ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB
50 Hz 98,9 103,2 99,4 103,7 82,6 86,9 87,9 92,2 80,5 84,8
63 Hz 94,8 100,0 107,3 112,5 82,5 87,7 90,8 96,0 81,4 86,6
80 Hz 92,6 95,5 103,1 106,0 89,3 92,2 91,6 94,5 80,5 83,4
100 Hz 94,6 94,0 102,1 101,5 90,3 89,7 94,6 94,0 82,2 81,6
125 Hz 92,8 93,3 99,3 99,8 93,5 94,0 94,8 95,3 80,0 80,5
160 Hz 92,8 93,6 99,3 100,1 99,5 100,3 96,8 97,6 79,7 80,5
200 Hz 93,0 92,9 99,5 99,4 98,7 98,6 104,0 103,9 79,6 79,5
250 Hz 94,8 92,7 101,3 99,2 95,5 93,4 100,8 98,7 96,4 94,3
316 Hz 94,6 92,4 101,1 98,9 90,3 88,1 99,6 97,4 80,5 78,3
400 Hz 95,7 92,8 102,2 99,3 91,4 88,5 101,7 98,8 81,3 78,4
500 Hz 95,6 92,8 102,1 99,3 91,3 88,5 98,6 95,8 97,2 94,4
630 Hz 98,6 96,8 101,1 99,3 90,3 88,5 95,6 93,8 79,5 77,7
800 Hz 95,2 92,7 101,7 99,2 90,9 88,4 95,2 92,7 79,8 77,3
1 000 Hz 95,1 93,0 101,6 99,5 91,8 89,7 96,1 94,0 86,7 84,6
1 250 Hz 95,1 92,9 99,3 97,1 92,8 90,6 92,1 89,9 81,7 79,5
1 600 Hz 94,1 93,1 96,0 95,0 92,8 91,8 89,1 88,1 82,7 81,7
2 000 Hz 94,1 93,2 93,7 92,8 90,8 89,9 87,1 86,2 80,7 79,8
2 500 Hz 99,4 98,3 101,9 100,8 88,1 87,0 85,4 84,3 78,0 76,9
3 160 Hz 92,5 91,5 89,5 88,5 85,2 84,2 83,5 82,5 75,1 74,1
4 000 Hz 89,5 88,7 87,1 86,3 83,2 82,4 81,5 80,7 72,1 71,3
5 000 Hz 87,0 86,0 90,5 89,5 81,7 80,7 80,0 79,0 69,6 68,6
6 350 Hz 84,1 83,4 31,4 30,7 78,8 78,1 78,1 77,4 66,7 66,0
8 000 Hz 81,5 80,9 81,2 80,6 76,2 75,6 76,5 75,9 64,1 63,5
10 000 Hz 79,2 78,7 79,6 79,1 73,9 73,4 75,2 74,7 61,8 61,3

Tabela G-6

Współczynniki LW,0,1, LW,0,2, a1, a2 dla hałasu aerodynamicznego

Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd (dla pojazdu o długości 20 m)

Hałas aerodynamiczny przy 300 km/h
a1 a2
50 50
Częstotliwość Lw,0,1 Lw,0,2
50 Hz 112,6 36,7
63 Hz 113,2 38,5
80 Hz 115,7 39,0
100 Hz 117,4 37,5
125 Hz 115,3 36,8
160 Hz 115,0 37,1
200 Hz 114,9 36,4
250 Hz 116,4 36,2
316 Hz 115,9 35,9
400 Hz 116,3 36,3
500 Hz 116,2 36,3
630 Hz 115,2 36,3
800 Hz 115,8 36,2
1 000 Hz 115,7 36,5
1 250 Hz 115,7 36,4
1 600 Hz 114,7 105,2
2 000 Hz 114,7 110,3
2 500 Hz 115,0 110,4
3 160 Hz 114,5 105,6
4 000 Hz 113,1 37,2
5 000 Hz 112,1 37,5
6 350 Hz 110,6 37,9
8 000 Hz 109,6 38,4
10 000 Hz 108,8 39,2

Tabela G-7

Współczynniki Cbridge propagacji dźwięku względem budowli

Cbridge
Podkład torowiska
N L
Przewaga mostów z betonu lub kamienia niezależnie od rodzaju nawierzchni Przewaga mostów ze stali z nawierzchnią tłuczniową
1 4"

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.5.35

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 10/01/2018
Data ogłoszenia: 10/01/2018
Data wejścia w życie: 02/07/2015