Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 168 z dnia 1 lipca 2015 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 10 stycznia 2018 r.)

1.
Strona 4, załącznik, pkt 2.1.1, akapit pierwszy:

zamiast: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz",

powinno być: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz pasm oktawowych".

2.
Strona 8, załącznik, pkt 2.2.1, akapit drugi w sekcji "Przepływ ruchu":

zamiast: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 125 Hz do 4 kHz",

powinno być: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz".

3.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit drugi w sekcji "Definicja":

zamiast: "a v to prędkość składu w km/h",

powinno być: "a v to prędkość składu w m/s".

4.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit piąty w sekcji "Definicja":

zamiast: "A3(λ)",

powinno być: "A3(λ)".

5.
Strona 21, załącznik, pkt 2.3.2, akapit trzeci w sekcji "Hałas uderzeniowy (rozjazdy, zwrotnice i węzły)":

zamiast: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w km/h",

powinno być: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w m/s".

6.
Strona 35, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Obliczenia w warunkach sprzyjających", lit. b):

zamiast:

powinno być:

7.
Strona 39, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Warunki sprzyjające":

zamiast: "SO, OR, i SR",

powinno być: ", i ".

8.
Strona 129, dodatek G do załącznika powinien mieć brzmienie:

"Dodatek G

Baza danych dotyczących źródeł hałasu w ruchu kolejowym

Niniejszy dodatek zawiera bazę danych dotyczących większości istniejących źródeł hałasu w ruchu kolejowym, z których należy korzystać w celu obliczenia poziomu hałasu w ruchu kolejowym według metody opisanej w pkt 2.3 - Hałas w ruchu kolejowym.

Tabela G-1

Współczynniki Lr,TR,i i Lr,VEH,i dla chropowatości szyn i kół

Lr,VEH,i
Długość fali Typ układu hamulcowego
c k n
Wstawki hamulcowe z żeliwa Kompozytowe wstawki hamulcowe Hamulec dyskowy
1 000 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
800 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
630 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
500 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
400 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
315 mm 2,2 - 4,0 - 5,9
250 mm 2,2 - 4,0 2,3
200 mm 2,2 - 4,0 2,8
160 mm 2,4 - 4,0 2,6
120 mm 0,6 - 4,0 1,2
100 mm 2,6 - 4,0 2,1
80 mm 5,8 - 4,3 0,9
63 mm 8,8 - 4,6 - 0,3
50 mm 11,1 - 4,9 - 1,6
40 mm 11,0 - 5,2 - 2,9
31,5 mm 9,8 - 6,3 - 4,9
25 mm 7,5 - 6,8 - 7,0
20 mm 5,1 - 7,2 - 8,6
16 mm 3,0 - 7,3 - 9,3
12 mm 1,3 - 7,3 - 9,5
10 mm 0,2 - 7,1 - 10,1
8 mm - 0,7 - 6,9 - 10,3
6,3 mm - 1,2 - 6,7 - 10,3
5 mm - 1,0 - 6,0 - 10,8
4 mm 0,3 - 3,7 - 10,9
3,2 mm 0,2 - 2,4 - 9,5
2,5 mm 1,3 - 2,6 - 9,5
2 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1,6 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1,2 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
1 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
0,8 mm 3,1 - 2,5 - 9,5
Lr,TR,i
Długość fali Chropowatość szyny
E M
EN ISO 3095:2013 (Dobrze utrzymana i bardzo gładka) Zwykła sieć kolejowa (zwyczajnie utrzymana, gładka)
1 000 mm 17,1 11,0
800 mm 17,1 11,0
630 mm 17,1 11,0
500 mm 17,1 11,0
400 mm 17,1 11,0
315 mm 15,0 10,0
250 mm 13,0 9,0
200 mm 11,0 8,0
160 mm 9,0 7,0
120 mm 7,0 6,0
100 mm 4,9 5,0
80 mm 2,9 4,0
63 mm 0,9 3,0
50 mm - 1,1 2,0
40 mm - 3,2 1,0
31,5 mm - 5,0 0,0
25 mm - 5,6 - 1,0
20 mm - 6,2 - 2,0
16 mm - 6,8 - 3,0
12 mm - 7,4 - 4,0
10 mm - 8,0 - 5,0
8 mm - 8,6 - 6,0
6,3 mm - 9,2 - 7,0
5 mm - 9,8 - 8,0
4 mm - 10,4 - 9,0
3,2 mm - 11,0 - 10,0
2,5 mm - 11,6 - 11,0
2 mm - 12,2 - 12,0
1,6 mm - 12,8 - 13,0
1,2 mm - 13,4 - 14,0
1 mm - 14,0 - 15,0
0,8 mm - 14,0 - 15,0

Tabela G-2

Współczynniki A3,i dla filtra stycznego

A3,i
Długość fali Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 360 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 680 mm

Obciążenie osiowe

25 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

100 kN - średnica

koła 920 mm

1 000 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
800 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
630 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
500 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
400 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
315 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
250 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
200 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
160 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
120 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
100 mm 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
80 mm 0,0 0,0 0,0 - 0,2 - 0,2
63 mm 0,0 - 0,2 - 0,2 - 0,5 - 0,6
50 mm - 0,2 - 0,4 - 0,5 - 0,9 - 1,3
40 mm - 0,5 - 0,7 - 0,9 - 1,6 - 2,2
31,5 mm - 1,2 - 1,5 - 1,6 - 2,5 - 3,7
25 mm - 2,0 - 2,8 - 2,5 - 3,8 - 5,8
20 mm - 3,0 - 4,5 - 3,8 - 5,8 - 9,0
16 mm - 4,3 - 7,0 - 5,8 - 8,5 - 11,5
12 mm - 6,0 - 10,3 - 8,5 - 11,4 - 12,5
10 mm - 8,4 - 12,0 - 12,0 - 12,0 - 12,0
8 mm - 12,0 - 12,5 - 12,6 - 13,5 - 14,0
6,3 mm - 11,5 - 13,5 - 13,5 - 14,5 - 15,0
5 mm - 12,5 - 16,0 - 14,5 - 16,0 - 17,0
4 mm - 13,9 - 16,0 - 16,0 - 16,5 - 18,4
3,2 mm - 14,7 - 16,5 - 16,5 - 17,7 - 19,5
2,5 mm - 15,6 - 17,0 - 17,7 - 18,6 - 20,5
2 mm - 16,6 - 18,0 - 18,6 - 19,6 - 21,5
1,6 mm - 17,6 - 19,0 - 19,6 - 20,6 - 22,4
1,2 mm - 18,6 - 20,2 - 20,6 - 21,6 - 23,5
1 mm - 19,6 - 21,2 - 21,6 - 22,6 - 24,5
0,8 mm - 20,6 - 22,2 - 22,6 - 23,6 - 25,4

Tabela G-3

Współczynniki LH,TR,i LH,VEH,i i LH,VEH,SUP,i dla funkcji przenoszenia

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na oś)

LH,TR,i
Częstotliwość Podkład torowiska/Typ przekładki szynowej
B/S B/M B/H B/S B/M B/H B/H
Podkład monoblokowy na miękkiej przekładce szynowej Podkład monoblokowy na średnio sztywnej przekładce szynowej Podkład monoblokowy na twardej przekładce szynowej Podkład

dwublokowy

na miękkiej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na średnio

sztywnej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na twardej

przekładce

szynowej

Podkłady drewniane
50 Hz 53,3 50,9 50,1 50,9 50,0 49,8 44,0
63 Hz 59,3 57,8 57,2 56,6 56,1 55,9 51,0
80 Hz 67,2 66,5 66,3 64,3 64,1 64,0 59,9
100 Hz 75,9 76,8 77,2 72,3 72,5 72,5 70,8
125 Hz 79,2 80,9 81,6 75,4 75,8 75,9 75,1
160 Hz 81,8 83,3 84,0 78,5 79,1 79,4 76,9
200 Hz 84,2 85,8 86,5 81,8 83,6 84,4 77,2
250 Hz 88,6 90,0 90,7 86,6 88,7 89,7 80,9
316 Hz 91,0 91,6 92,1 89,1 89,6 90,2 85,3
400 Hz 94,5 93,9 94,3 91,9 89,7 90,2 92,5
500 Hz 97,0 95,6 95,8 94,5 90,6 90,8 97,0
630 Hz 99,2 97,4 97,0 97,5 93,8 93,1 98,7
800 Hz 104,0 101,7 100,3 104,0 100,6 97,9 102,8
1 000 Hz 107,1 104,4 102,5 107,9 104,7 101,1 105,4
1 250 Hz 108,3 106,0 104,2 108,9 106,3 103,4 106,5
1 600 Hz 108,5 106,8 105,4 108,8 107,1 105,4 106,4
2 000 Hz 109,7 108,3 107,1 109,8 108,8 107,7 107,5
2 500 Hz 110,0 108,9 107,9 110,2 109,3 108,5 108,1
3 160 Hz 110,0 109,1 108,2 110,1 109,4 108,7 108,4
4 000 Hz 110,0 109,4 108,7 110,1 109,7 109,1 108,7
5 000 Hz 110,3 109,9 109,4 110,3 110,0 109,6 109,1
6 350 Hz 110,0 109,9 109,7 109,9 109,8 109,6 109,1
8 000 Hz 110,1 110,3 110,4 110,0 110,0 109,9 109,5
10 000 Hz 110,6 111,0 111,4 110,4 110,5 110,6 110,2
LH,VEH,i
Częstotliwość Koło o średnicy 920 mm, brak pomiaru Koło o średnicy 840 mm, brak pomiaru Koło o średnicy 680 mm, brak pomiaru Koło o średnicy

1 200 mm, brak

pomiaru

50 Hz 75,4 75,4 75,4 75,4
63 Hz 77,3 77,3 77,3 77,3
80 Hz 81,1 81,1 81,1 81,1
100 Hz 84,1 84,1 84,1 84,1
125 Hz 83,3 82,8 82,8 82,8
160 Hz 84,3 83,3 83,3 83,3
200 Hz 86,0 84,1 83,9 84,5
250 Hz 90,1 86,9 86,3 90,4
316 Hz 89,8 87,9 88,0 90,4
400 Hz 89,0 89,9 92,2 89,9
500 Hz 88,8 90,9 93,9 90,1
630 Hz 90,4 91,5 92,5 91,3
800 Hz 92,4 91,5 90,9 91,5
1 000 Hz 94,9 93,0 90,4 93,6
1 250 Hz 100,4 98,7 93,2 100,5
1 600 Hz 104,6 101,6 93,5 104,6
2 000 Hz 109,6 107,6 99,6 115,6
2 500 Hz 114,9 111,9 104,9 115,9
3 160 Hz 115,0 114,5 108,0 116,0
4 000 Hz 115,0 114,5 111,0 116,0
5 000 Hz 115,5 115,0 111,5 116,5
6 350 Hz 115,6 115,1 111,6 116,6
8 000 Hz 116,0 115,5 112,0 117,0
10 000 Hz 116,7 116,2 112,7 117,7
LH,VEH,SUP,i
Częstotliwość Typ pojazdu
a
Norma UE
50 Hz 0,0
63 Hz 0,0
80 Hz 0,0
100 Hz 0,0
125 Hz 0,0
160 Hz 0,0
200 Hz 0,0
250 Hz 0,0
316 Hz 0,0
400 Hz 0,0
500 Hz 0,0
630 Hz 0,0
800 Hz 0,0
1 000 Hz 0,0
1 250 Hz 0,0
1 600 Hz 0,0
2 000 Hz 0,0
2 500 Hz 0,0
3 160 Hz 0,0
4 000 Hz 0,0
5 000 Hz 0,0
6 350 Hz 0,0
8 000 Hz 0,0
10 000 Hz 0,0

Tabela G-4

Współczynniki LR,IMPACT,i dla hałasu uderzeniowego

LR,IMPACT,i
Długość fali Jedna zwrotnica/styk/przejazd/100 m
1 000 mm 22,4
800 mm 22,4
630 mm 22,4
500 mm 23,8
400 mm 24,7
315 mm 24,7
250 mm 23,4
200 mm 21,7
160 mm 20,2
120 mm 20,4
100 mm 20,8
80 mm 20,9
63 mm 19,8
50 mm 18
40 mm 16
31,5 mm 13
25 mm 10
20 mm 6
16 mm 1
12 mm - 4
10 mm - 11
8 mm - 16,5
6,3 mm - 18,5
5 mm - 21
4 mm - 22,5
3,2 mm - 24,7
2,5 mm - 26,6
2 mm - 28,6
1,6 mm - 30,6
1,2 mm - 32,6
1 mm - 34
0,8 mm - 34

Tabela G-5

Współczynniki LW,0,idling dla hałasu trakcji

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd)

LW,0,idling
Częstotliwość Typ pojazdu
d d d e e
Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 800 kW) Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 2 200 kW) Zespół trakcyjny

napędzany silnikiem

Diesla

Elektrowóz Elektryczny zespół trakcyjny
ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB ŹródłoA ŹródłoB
50 Hz 98,9 103,2 99,4 103,7 82,6 86,9 87,9 92,2 80,5 84,8
63 Hz 94,8 100,0 107,3 112,5 82,5 87,7 90,8 96,0 81,4 86,6
80 Hz 92,6 95,5 103,1 106,0 89,3 92,2 91,6 94,5 80,5 83,4
100 Hz 94,6 94,0 102,1 101,5 90,3 89,7 94,6 94,0 82,2 81,6
125 Hz 92,8 93,3 99,3 99,8 93,5 94,0 94,8 95,3 80,0 80,5
160 Hz 92,8 93,6 99,3 100,1 99,5 100,3 96,8 97,6 79,7 80,5
200 Hz 93,0 92,9 99,5 99,4 98,7 98,6 104,0 103,9 79,6 79,5
250 Hz 94,8 92,7 101,3 99,2 95,5 93,4 100,8 98,7 96,4 94,3
316 Hz 94,6 92,4 101,1 98,9 90,3 88,1 99,6 97,4 80,5 78,3
400 Hz 95,7 92,8 102,2 99,3 91,4 88,5 101,7 98,8 81,3 78,4
500 Hz 95,6 92,8 102,1 99,3 91,3 88,5 98,6 95,8 97,2 94,4
630 Hz 98,6 96,8 101,1 99,3 90,3 88,5 95,6 93,8 79,5 77,7
800 Hz 95,2 92,7 101,7 99,2 90,9 88,4 95,2 92,7 79,8 77,3
1 000 Hz 95,1 93,0 101,6 99,5 91,8 89,7 96,1 94,0 86,7 84,6
1 250 Hz 95,1 92,9 99,3 97,1 92,8 90,6 92,1 89,9 81,7 79,5
1 600 Hz 94,1 93,1 96,0 95,0 92,8 91,8 89,1 88,1 82,7 81,7
2 000 Hz 94,1 93,2 93,7 92,8 90,8 89,9 87,1 86,2 80,7 79,8
2 500 Hz 99,4 98,3 101,9 100,8 88,1 87,0 85,4 84,3 78,0 76,9
3 160 Hz 92,5 91,5 89,5 88,5 85,2 84,2 83,5 82,5 75,1 74,1
4 000 Hz 89,5 88,7 87,1 86,3 83,2 82,4 81,5 80,7 72,1 71,3
5 000 Hz 87,0 86,0 90,5 89,5 81,7 80,7 80,0 79,0 69,6 68,6
6 350 Hz 84,1 83,4 31,4 30,7 78,8 78,1 78,1 77,4 66,7 66,0
8 000 Hz 81,5 80,9 81,2 80,6 76,2 75,6 76,5 75,9 64,1 63,5
10 000 Hz 79,2 78,7 79,6 79,1 73,9 73,4 75,2 74,7 61,8 61,3

Tabela G-6

Współczynniki LW,0,1, LW,0,2, a1, a2 dla hałasu aerodynamicznego

Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd (dla pojazdu o długości 20 m)

Hałas aerodynamiczny przy 300 km/h
a1 a2
50 50
Częstotliwość Lw,0,1 Lw,0,2
50 Hz 112,6 36,7
63 Hz 113,2 38,5
80 Hz 115,7 39,0
100 Hz 117,4 37,5
125 Hz 115,3 36,8
160 Hz 115,0 37,1
200 Hz 114,9 36,4
250 Hz 116,4 36,2
316 Hz 115,9 35,9
400 Hz 116,3 36,3
500 Hz 116,2 36,3
630 Hz 115,2 36,3
800 Hz 115,8 36,2
1 000 Hz 115,7 36,5
1 250 Hz 115,7 36,4
1 600 Hz 114,7 105,2
2 000 Hz 114,7 110,3
2 500 Hz 115,0 110,4
3 160 Hz 114,5 105,6
4 000 Hz 113,1 37,2
5 000 Hz 112,1 37,5
6 350 Hz 110,6 37,9
8 000 Hz 109,6 38,4
10 000 Hz 108,8 39,2

Tabela G-7

Współczynniki Cbridge propagacji dźwięku względem budowli

Cbridge
Podkład torowiska
N L
Przewaga mostów z betonu lub kamienia niezależnie od rodzaju nawierzchni Przewaga mostów ze stali z nawierzchnią tłuczniową
1 4"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.5.35

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 10/01/2018
Data ogłoszenia: 10/01/2018
Data wejścia w życie: 02/07/2015