Decyzja 2018/14 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007

DECYZJA RADY (UE) 2018/14
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem przyspieszenia realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 1  przewiduje, że w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów, państwa kandydujące.

(3) Albania podziela cele i zadania Agencji, a także akceptuje zakres i opis zadań Agencji, określone w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.

(4) Ostatecznym celem Albanii jest członkostwo w Unii, a uczestnictwo w pracach w Agencji pomoże Albanii w osiągnięciu tego celu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oparte jest na projekcie decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania dołączonym do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
K. SIMSON
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA NR .../2016 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-ALBANII

z dnia...

w sprawie udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 168/2007

RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-ALBANII,

uwzględniając układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami UEuropejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Albaniąi, z drugiej strony 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 3 , w szczególności jego art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem przyspieszenia realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".
(2)
Albania popiera cele i zadania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") a także akceptuje zakres i opis zadań Agencji określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.
(3)
Agencja powinna zajmować się kwestiami praw podstawowych w Albanii w zakresie wskazanym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oraz w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowania do prawa unijnego.
(4)
Należy umożliwić Albanii udział w pracach Agencji w charakterze obserwatora oraz określić warunki tego udziału, w tym postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach podejmowanych przez Agencję, wkładu finansowego oraz personelu.
(5)
Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. a) oraz art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4  dyrektor Agencji może w drodze wyjątku zezwolić na zatrudnienie obywateli Albanii korzystających z pełni praw obywatelskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Albania uczestniczy, jako państwo kandydujące, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 168/2007.

Artykuł  2
1. 
Agencja może zajmować się kwestiami praw podstawowych w Albanii w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oraz w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowania do prawa unijnego.
2. 
W tym celu Agencja może realizować w Albanii zadania ustanowione w art. 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
Artykuł  3

Albania wnosi wkład finansowy w działania Agencji, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  4
1. 
Albania wyznacza osoby spełniające kryteria określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do pełnienia odpowiednio funkcji obserwatora i obserwatora zastępczego. Mogą one uczestniczyć w pracach zarządu na tych samych zasadach, co członkowie i zastępcy członków wyznaczeni przez państwa członkowskie, jednak bez prawa głosu.
2. 
Albania mianuje urzędnika rządowego na krajowego urzędnika łącznikowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
3. 
W terminie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji Albania przekazuje Komisji Europejskiej informacje o imionach i nazwiskach, kwalifikacjach oraz danych kontaktowych osób, o których mowa w ust. 1 i 2.
Artykuł  5

Dane dostarczane do Agencji lub przekazywane przez nią mogą być publikowane i są publicznie udostępniane, pod warunkiem że poufne informacje są chronione w Albanii w tym samym stopniu co w Unii.

Artykuł  6

Agencja korzysta w Albanii z takiej samej zdolności do czynności prawnych, jaka przysługuje osobom prawnym na mocy prawa Albanii.

Artykuł  7

Aby umożliwić Agencji i jej personelowi wykonywanie ich zadań, Albania przyznaje przywileje i immunitety identyczne z tymi, które zawarte są w art. 1-4, 5, 6, 10-13, 15, 17 oraz 18 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  8

Strony podejmują wszelkie środki o charakterze ogólnym lub szczególnym wymagane do wypełnienia zobowiązań na mocy niniejszej decyzji i zawiadamiają o nich Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie jej przyjęcia.

Sporządzono w

W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albanii
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY ALBANII NA RZECZ AGENCJI PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ

1.
Wkład finansowy, który ma zostać wpłacony przez Albanię do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu udziału w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") zgodnie z pkt 2, odpowiada pełnym kosztom udziału w pracach tej Agencji przez pierwsze trzy lata. Począwszy od czwartego roku, kwoty zostaną określone zgodnie z pkt 6.
2.
Wkład finansowy, który ma być wpłacany przez pierwsze trzy lata przez Albanię do budżetu Unii, wynosi:
Rok 1: 160 000 EUR
Rok 2: 163 000 EUR
Rok 3: 166 000 EUR
3.
Ewentualne wsparcie finansowe pochodzące z unijnych programów pomocy zostanie uzgodnione odrębnie zgodnie z odpowiednim programem unijnym.
4.
Środki stanowiące wkład Albanii będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem finansowym 5  mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
5.
Koszty podróży i koszty utrzymania poniesione przez przedstawicieli i ekspertów Albanii w celu wzięcia udziału w działalności Agencji lub spotkaniach związanych z realizacją programu pracy Agencji są zwracane przez Agencję na takiej samej zasadzie co w przypadku państw członkowskich Unii i zgodnie z procedurami obowiązującymi obecnie w stosunku do tych państw.
6.
Po wejściu w życie niniejszej decyzji i na początku każdego następnego roku Komisja przesyła Albanii wezwanie do wniesienia środków odpowiadających jej wkładowi na rzecz Agencji na mocy niniejszej decyzji. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa, Albania wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. Wkład w kolejnych latach będzie zgodny z tabelą (pkt 2) niniejszego załącznika. Począwszy od czwartego roku, wkład zostanie dostosowany w świetle wzrostu lub spadku dotacji dla Agencji. Dzięki temu zostanie zachowana spójność między wkładem Albanii a budżetem Agencji dla państw UE-28. Wkład może również zostać poddany przeglądowi w następnych latach budżetowych na podstawie najświeższych danych statystycznych publikowanych przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej (Eurostat).
7.
Wkład ten wyrażony jest w EUR i wpłacany jest na prowadzone w EUR konto bankowe Komisji.
8.
Albania wpłaca swój wkład na podstawie wezwania do zapłaty w terminie 30 dni od daty wystosowania przez Komisję wezwania do zapłaty.
9.
Jakiekolwiek opóźnienie we wniesieniu wkładu powoduje obowiązek zapłacenia przez Albanię odsetek od zaległej kwoty naliczanych od dnia płatności. Stopa odsetek odpowiada stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny, w terminie wymagalności, dla operacji w EUR, powiększonej o 1,5 punktu procentowego.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).
2 Dz.U. L 107 z 28.4.2009, s. 166.
3 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
4 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.4.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/14 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007
Data aktu: 18/12/2017
Data ogłoszenia: 09/01/2018