a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata odnawialny jednokrotnie na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.
(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1395/2014 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.
(4) Wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów mogą zostać określone zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w przypadku gdy dowody naukowe wskazują, że zwiększenie selektywności jest bardzo trudne lub jeżeli niezamierzone połowy pociągają za sobą nieproporcjonalne koszty ("wyłączenia »de minimis«").
(5) Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Niderlandy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie w dniu 31 maja 2017 r. przedstawiły Komisji wspólną rekomendację.
(6) We wspólnej rekomendacji sugeruje się ustanowienie na lata 2018, 2019 i 2020 wyłączenia de minimis do maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów makreli, ostroboka, śledzia i witlinka złowionych w połowach małych gatunków pelagicznych przez trawlery do połowów w toni wodnej (OTM i PTM) o długości całkowitej do 25 m, poławiające makrelę, ostroboka i śledzia w obszarach ICES IVb i c na południe od 54°N.
(7) Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe, aby wykazać, że postepowanie z niezamierzonymi połowami w ramach odnośnych połowów pociąga za sobą nieproporcjonalne koszty. Dowody te zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). STECF stwierdził, że wyłączenie de minimis może stanowić zachętę dla zainteresowanych flot, aby dostosowały one swoje sposoby postępowania i prowadziły dalsze badania nad sposobami poprawy selektywności. W związku z tym zaproponowane wyłączenie można włączyć do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1395/2014.
(8) Okres obowiązywania planu w zakresie odrzutów należy zatem przedłużyć do dnia 31 grudnia 2020 r.
(9) W art. 2, 4 i 4a rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1395/2014 określa się odpowiednio wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do makreli i śledzia złowionych w połowach przy użyciu okrężnic, dokumentowania połowów oraz środków technicznych dotyczących połowów szprota. Środek dotyczący wyłączenia z uwagi na przeżywalność został pozytywnie oceniony przez STECF w 2014 r., a środki techniczne dotyczące połowów szprota zostały pozytywnie ocenione przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) w 2017 r. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ta ocena, zachowają ważność przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy przedłużyć stosowanie środków do 2020 r.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1395/2014 i załącznik do niego.
(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu dla statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Zważywszy że plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1395/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: