uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 i art. 13 ust. 3,
po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych,
(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2016/2366 2 określono warunki przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych.
(2) Należy ustanowić wzory na potrzeby comiesięcznego przekazywania sprawozdań dotyczących kont A i B, aby proces ten przebiegał w sposób ustrukturyzowany. Konieczne jest wyjaśnienie, że pojęcie "kwoty odzyskane" zakłada spełnienie zobowiązań finansowych przez państwa członkowskie, aby udostępnić tradycyjne zasoby własne, a nie wyłącznie płatności otrzymane przez państwa członkowskie od podmiotów gospodarczych objętych opłatami celnymi. Kwoty odzyskane powinny zatem wyraźnie obejmować kwoty, które zostały udostępnione budżetowi Unii, ponieważ brak możliwości ich odzyskania od dłużników przypisuje się państwom członkowskim wskutek błędów administracyjnych lub braku staranności w działaniach państw członkowskich mających prowadzić do odzyskania kwot. Aby zachować jasność i przejrzystość sprawozdań, należy w nich przedstawić dodatkowe informacje.
(3) W sprawozdaniach i ich załącznikach należy uwzględnić wszelkie kwoty wpłacone jako tradycyjne zasoby własne na rachunek Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014. W celu zaksięgowania wszystkich kwot, nawet wpłaconych po upływie terminu określonego w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, w kolejnych załącznikach do sprawozdania dotyczącego konta A należy przedstawić dodatkowe informacje.
(4) Sprawozdanie, o którym mowa w art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, powinno zawierać wszystkie informacje niezbędne do pełnego zbadania przyczyn, które nie pozwoliły państwu członkowskiemu na udostępnienie kwot, których nieściągalność stwierdzono lub które uznaje się za nieściągalne, przekraczających 100 000 EUR, w tym działania, jakie podjęło państwo członkowskie w celu odzyskania odnośnych kwot. Sprawozdania przedłożone na podstawie decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2016/2366 niekiedy nie są wyczerpujące i z tego powodu odnośne państwa członkowskie proszone są o przekazanie dodatkowych informacji. Konieczne jest zatem wprowadzenie dodatkowych elementów i wyjaśnień w obowiązujących formularzach, takich jak szczegółowe informacje dotyczące powstałego długu oraz zdarzeń, które doprowadziły do ustalenia należności, a także dotyczące wzajemnej pomocy oraz płatności i procesu odzyskiwania należności.
(5) Należy uwzględnić zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 wprowadzone rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2016/804 3 mające zastosowanie od dnia 1 października 2016 r. w odniesieniu do możliwości zwolnienia z obowiązku udostępnienia budżetowi Unii tych kwot tradycyjnych zasobów własnych, które okażą się nieściągalne ze względu na odroczony zapis na rachunkach lub opóźnione powiadomienie o długu celnym uzasadnione dobrem postępowania karnego w sprawach mających wpływ na interesy finansowe Unii.
(6) Konieczne jest ustanowienie okresu przejściowego, aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do zmian wprowadzonych w formularzach zgłaszania na podstawie art. 6 ust. 4 i art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014.
(7) Ze względu na przejrzystość i pewność prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE, Euratom) 2016/2366,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.36.20 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/194 ustanawiająca wzory sprawozdań dotyczących rachunków należności z tytułu zasobów własnych oraz formularz zgłaszania wartości nieodzyskiwalnych odpowiadających należnościom z tytułu zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 |
| Data aktu: | 08/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2018 |