a także mając na uwadze, co następuje:(1) Stosowanie systemu obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych w żegludze śródlądowej ("ECDIS śródlądowy") ma na celu poprawę bezpieczeństwa i wydajności żeglugi śródlądowej. Z tego względu należy poddać dalszej rewizji i doprecyzować specyfikacje techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 909/2013 2 dotyczące urządzenia ECDIS śródlądowy i elektronicznej mapy dla żeglugi śródlądowej (ENC śródlądowa).
(2) W zmienionych specyfikacjach technicznych należy odpowiednio uwzględnić postęp techniczny oraz doświadczenia zdobyte od czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 909/2013.
(3) Specyfikacje techniczne dotyczące ECDIS śródlądowego powinny być oparte na zasadach technicznych określonych w załączniku II do dyrektywy 2005/44/WE.
(4) W zmienionych specyfikacjach technicznych należy odpowiednio uwzględnić najnowsze normy przyjęte na forum międzynarodowym, do których należą m.in. odpowiednie normy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ), Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO), Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CKŻR) oraz innych podmiotów międzynarodowych, a także doświadczenie zdobyte w związku ze stosowaniem tych norm.
(5) W zmienionych specyfikacjach technicznych dotyczących ECDIS śródlądowego należy odpowiednio uwzględnić prace prowadzone przez grupę ekspertów ds. ECDIS śródlądowego, składającą się z przedstawicieli organów państw członkowskich odpowiedzialnych za wprowadzenie ECDIS śródlądowego, oficjalnych członków innych organów rządowych oraz obserwatorów z ramienia sektora.
(6) W zmienionych specyfikacjach technicznych dotyczących ENC śródlądowych należy odpowiednio uwzględnić prace prowadzone przez grupę ds. harmonizacji ENC śródlądowych (IEHG), składającej się z przedstawicieli rządu, branży i środowiska akademickiego.
(7) Zawarte w niniejszym rozporządzeniu odniesienie do norm EKG ONZ lub innych norm nie powinno stwarzać precedensu dla przyszłych norm unijnych związanych z żeglugą śródlądową, usługami informacji rzecznej lub ECDIS śródlądowym.
(8) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 909/2013 określono specyfikacje techniczne dotyczące ECDIS śródlądowego w zakresie trybu nawigacyjnego. W przypadku niektórych dróg wodnych właściwe organy przyjęły jednak również wymogi dotyczące wyposażenia w urządzenia ECDIS śródlądowego w zakresie trybu informacyjnego. W celu zharmonizowania urządzeń wykorzystywanych na tych drogach wodnych oraz zapewnienia bezpieczeństwa nawigacji należy przyjąć obowiązkowe minimalne wymogi dotyczące urządzeń ECDIS śródlądowego w trybie informacyjnym w odniesieniu do dróg wodnych, na których ECDIS śródlądowy należy do obowiązkowego wyposażenia pokładowego. W przypadku dróg wodnych, na których ECDIS śródlądowy w trybie informacyjnym nie należy do obowiązkowego wyposażenia, wymogi minimalne w zakresie trybu informacyjnego należy traktować jako zalecenia.
(9) W celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności żeglugi śródlądowej na elektronicznych mapach nawigacyjnych należy w odpowiednim terminie publikować wiarygodne, zaktualizowane informacje dotyczące głębokości wody (informacje batymetryczne). Z tego względu należy dokonać normalizacji w zakresie przekazywania informacji o głębokości wody.
(10) Należy rozszerzyć wykaz kodów dróg wodnych ustanowiony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 909/2013, aby państwa członkowskie mogły kodować obiekty na drogach wodnych w sposób spójny na odpowiednich drogach wodnych. Wnioski dotyczące dodatkowych kodów dróg wodnych można składać drogą elektroniczną do grupy ds. harmonizacji ENC śródlądowych, uznanej przez Międzynarodową Organizację Hydrograficzną.
(11) Zgodnie z art. 12 ust. 2 dyrektywy 2005/44/WE w celu przestrzegania przepisów art. 4 tejże dyrektywy państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki, aby spełnić wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu najpóźniej w terminie 30 miesięcy od daty jego wejścia w życie.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 909/2013.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 7 dyrektywy Rady 91/672/EWG 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: