uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na mocy art. 287 pkt 15 dyrektywy 2006/112/WE Słowenia jest uprawniona do zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) podatników, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR.
(2) Na mocy decyzji wykonawczej Rady 2013/54/UE 2 Słowenia została upoważniona - do dnia 31 grudnia 2015 r. oraz na zasadzie odstępstwa od art. 287 pkt 15 dyrektywy 2006/112/WE - do zwolnienia z podatku VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 50 000 EUR. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2089 3 stosowanie decyzji 2013/54/UE przedłużono do dnia 31 grudnia 2018 r.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 22 maja 2018 r., Słowenia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do podatników, których roczny obrót nie przekracza 50 000 EUR.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 25 czerwca 2018 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Słowenię. Pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. Komisja powiadomiła Słowenię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Słowenię, na koniec 2017 r. około 48 % zarejestrowanych podatników VAT uzyskało obroty podlegające opodatkowaniu poniżej 50 000 EUR. Obrót tych podatników stanowił zaledwie 1 % całkowitego obrotu, z czego 0,3 % to obrót podatników podlegający opodatkowaniu, który nie przekraczał 25 000 EUR.
(6) Jako że wyższy próg skutkował ograniczeniem zobowiązań w zakresie podatku VAT w odniesieniu do małych przedsiębiorstw, chociaż mogą one wciąż wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE, Słowenia powinna zostać upoważniona do dalszego stosowania środka przez określony okres do dnia 31 grudnia 2021 r.
(7) Ponieważ trwa przegląd art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE regulujących procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw, możliwe jest, że jeszcze przed wygaśnięciem odstępstwa, przypadającym na dzień 31 grudnia 2021 r., wejdzie w życie dyrektywa zmieniająca te artykuły i ustanawiająca datę, od której państwa członkowskie mają stosować przepisy krajowe. W takim wypadku niniejsza decyzja powinna przestać mieć zastosowanie.
(8) Odstępstwo nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Słowenia ma obliczyć rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/54/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
H. LÖGER | |
Przewodniczący |
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.285.78 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1700 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/54/UE w sprawie upoważnienia Republiki Słowenii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 06/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 13/11/2018 |