uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 3 akapit czwarty,
(1) Art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 nakłada na administratorów obowiązek opublikowania oświadczenia dotyczącego wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, jeżeli mogą one być stosowane w Unii.
(2) Oświadczenia dotyczące wskaźników referencyjnych powinny zawierać obszerne informacje dotyczące rynku lub realiów gospodarczych, których pomiar jest celem wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, wraz z wyjaśnieniem okoliczności, w jakich pomiar tego rynku lub tych realiów gospodarczych może stać się niewiarygodny. Jest to wymagane z tego względu, iż użytkownicy i potencjalni użytkownicy polegają na tych informacjach w celu pełnego zrozumienia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.
(3) W oświadczeniach dotyczących wskaźnika referencyjnego należy wskazać elementy uznaniowe w metodzie dotyczącej wskaźnika referencyjnego, jak również proces ewentualnej przeprowadzanej ex post oceny stosowania tego rodzaju swobody uznania. Informacje te są istotne dla zapewnienia, by użytkownicy i potencjalni użytkownicy mogli zrozumieć podatność wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych na manipulację.
(4) Różne rodzaje wskaźników (tj. wskaźniki referencyjne danych regulowanych, wskaźniki referencyjne stóp procentowych, towarowe wskaźniki referencyjne, kluczowe wskaźniki referencyjne, istotne wskaźniki referencyjne oraz pozaistotne wskaźniki referencyjne) podlegają różnym wymogom na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011. W oświadczeniu dotyczącym wskaźnika referencyjnego należy zatem w jasny i jednoznaczny sposób wskazać rodzaj lub rodzaje wskaźnika referencyjnego, do których należy wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych.
(5) W odniesieniu do kluczowych wskaźników referencyjnych oświadczenie dotyczące wskaźnika referencyjnego powinno zawierać dodatkowe informacje wyjaśniające, dlaczego wskaźnik referencyjny jest uznawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011 za kluczowy, tak aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy mieli do dyspozycji informacje niezbędne do zrozumienia względów, dla jakich wskaźnik referencyjny został uznany za kluczowy.
(6) Korzystanie z danych regulowanych zwalnia administratorów i działające na ich rzecz podmioty przekazujące dane z pewnych obowiązków ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2016/1011. W przypadku wskaźników referencyjnych danych regulowanych administratorzy powinni zatem być zobowiązani wskazać swoje źródła danych, jak również powody uznania wskaźnika referencyjnego za wskaźnik referencyjny danych regulowanych.
(7) Ze względu na ich szczególny charakter wskaźniki referencyjne stóp procentowych i towarowe wskaźniki referencyjne muszą zachować zgodność z przepisami określonych załączników do rozporządzenia (UE) 2016/1011 zamiast (lub w uzupełnieniu) zachowania zgodności z przepisami tytułu II tego rozporządzenia. Administratorzy takich wskaźników referencyjnych powinni wskazać na ten fakt w oświadczeniu dotyczącym wskaźnika referencyjnego, tak by użytkownicy i potencjalni użytkownicy byli go świadomi.
(8) Administratorzy kluczowych wskaźników referencyjnych muszą przestrzegać szerszych przepisów regulacyjnych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011. Ważne jest więc, by użytkownicy i potencjalni użytkownicy byli odpowiednio poinformowani o tym fakcie.
(9) W przypadku gdy wskaźnik referencyjny wykazuje cechy różnych rodzajów wskaźników referencyjnych, przepisy szczególne niniejszego rozporządzenia dotyczące tych poszczególnych rodzajów wskaźników referencyjnych powinny mieć zastosowanie równolegle i w uzupełnieniu ogólnych wymogów dotyczących ujawniania informacji, tak aby zapewnić użytkownikom oraz potencjalnym użytkownikom obszerne informacje na temat wszystkich cech danego wskaźnika referencyjnego.
(10) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu uniknięto nakładania nadmiernych obciążeń administracyjnych na administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych, zezwalając im na przedstawianie bardziej ograniczonego zestawu informacji w oświadczeniach dotyczących istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(13) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1643 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść oświadczenia dotyczącego wskaźnika referencyjnego publikowanego przez administratora wskaźnika referencyjnego oraz przypadki, w których wymagana jest aktualizacja tego oświadczenia |
| Data aktu: | 13/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
| Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |