uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2018/1544 z dnia 15 października 2018 r. w sprawie środków ograniczających proliferację i stosowanie broni chemicznej 1 ,
uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 22 marca 2018 r. Rada Europejska stwierdziła, że użycie broni chemicznej, w tym użycie jakichkolwiek toksycznych substancji chemicznych jako broni, jest we wszelkich okolicznościach absolutnie nie do przyjęcia, musi być systematycznie i surowo potępiane oraz stanowi zagrożenie bezpieczeństwa dla nas wszystkich. W dniu 28 czerwca 2018 r. Rada Europejska wezwała do jak najszybszego przyjęcia nowego unijnego systemu środków ograniczających w celu zajęcia się kwestią stosowania i proliferacji broni chemicznej.
(2) W dniu 15 października 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/1544 w sprawie środków ograniczających proliferację i stosowanie broni chemicznej. Decyzja (WPZiB) 2018/1544 przewiduje ograniczenia w podróżowaniu oraz zamrożenie środków finansowych i zasobów gospodarczych niektórych osób, podmiotów lub organów, które są odpowiedzialne za udzielanie wsparcia finansowego, technicznego lub materialnego na rzecz produkcji, stosowania lub przygotowań do stosowania broni chemicznej lub są w inny sposób zaangażowane w produkcję lub stosowanie broni chemicznej lub przygotowania do stosowania broni chemicznej jak również tych którzy pomagają lub zachęcają do takich działań. Osoby te, podmioty i organy są wymienione w wykazie w załączniku do decyzji (WPZiB) 2018/1544.
(3) Wdrożenie niektórych przepisów decyzji (WPZiB) 2018/1544 wymaga dalszych działań Unii.
(4) Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisja Europejska powinny zatem przedstawić wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie środków ograniczających proliferację i stosowanie broni chemicznej.
(5) Niniejsze rozporządzenie wspiera strategię UE z 2003 r. przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia jak również międzynarodowe ramy dotyczące proliferacji broni chemicznej - konwencję o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwaną dalej "konwencją CWC"), decyzję konferencji państw stron konwencji CWC dotyczącą zagrożenia wynikającego z użycia broni chemicznej, przyjętej w dniu 27 czerwca 2018 r., Grupę Australijską, inicjatywę przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz międzynarodowe partnerstwo przeciw bezkarności za stosowanie broni chemicznej. Niniejsze rozporządzenie wspiera również wdrożenie odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ, w szczególności rezolucji 1540 (2004), 2118 (2013), 2209 (2015), 2235 (2015) i 2325 (2016).
(6) Niniejsze rozporządzenie przyczyni się do wysiłków Unii na rzecz zwalczania proliferacji i stosowania broni chemicznej, oraz do wysiłków Unii w celu wspierania Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) i jej sekretariatu technicznego Zakres broni chemicznej, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu, opiera się na zakresie i definicji określonych w konwencji CWC.
(7) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, zwłaszcza z prawem do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu oraz z prawem do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane zgodnie z tymi prawami.
(8) Uprawnienia do sporządzania i zmiany wykazu znajdującego się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinny być wykonywane przez Radę w celu zapewnienia spójności z procedurą sporządzania, zmian i dokonywania przeglądu załącznika do decyzji (WPZiB) 2018/1544.
(9) Na potrzeby wprowadzania w życie niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia jak największej pewności prawa w Unii nazwiska, nazwy i inne istotne dane dotyczące osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, których środki pieniężne i zasoby gospodarcze mają zostać zamrożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinny zostać podane do wiadomości publicznej. Wszelkie operacje przetwarzania danych osobowych powinny odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 oraz rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(10) Komisja i państwa członkowskie powinny się wzajemnie informować o środkach podjętych na mocy niniejszego rozporządzenia i powinny dzielić się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami w związku z niniejszym rozporządzeniem.
(11) Państwa członkowskie powinny określić zasady stosowania sankcji w przypadku naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić ich realizację. Sankcje takie powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(12) W celu zapewnienia skuteczności środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu powinno ono wejść w życie w trybie natychmiastowym, wraz z jego publikacją,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| F. MOGHERINI | |
| Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/84 z dnia 21 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.18I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1463/2020 z dnia 12 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.335.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1480/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.341.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/1936 z dnia 13 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.268.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2228 z dnia 14 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.293I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/959 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.959) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2025 r.
- zmieniony przez art. 32 rozporządzenia nr (UE) 2019/1163 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.182.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 32 rozporządzenia nr 2022/595 z dnia 11 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.114.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 33 rozporządzenia nr 2024/2465 z dnia 10 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2465) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.259.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1542 w sprawie środków ograniczających proliferację i stosowanie broni chemicznej |
| Data aktu: | 15/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 16/10/2018 |