uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja zgodziły się współpracować w celu uaktualnienia i uproszczenia prawodawstwa Unii w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(2) W celu uporządkowania prawodawstwa Unii i zmniejszenia jego objętości konieczne jest określenie aktów prawnych, które są nieaktualne lub przestały być adekwatne do zakładanego celu. Uchylenie takich aktów pozwala utrzymać przejrzyste, jasne i łatwe do stosowania ramy prawne.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 256/2014 4 nakłada na państwa członkowskie obowiązek zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych, w przypadku których prace w zakresie budowy lub wycofywania z eksploatacji już się rozpoczęły lub co do których podjęto już ostateczną decyzję inwestycyjną.
(4) Obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014, dotyczące zgłaszania projektów inwestycyjnych oraz niektórych informacji i danych związanych z takim zgłaszaniem, zostały już wcześniej określone w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 617/2010 5 . Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia (UE, Euratom) nr 617/2010 6 , uznając że powinno ono było zostać przyjęte w oparciu o inną podstawę prawną, ale jego skutki zostały utrzymane do czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 256/2014.
(5) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 617/2010 miało dostarczyć Komisji danych i informacji na temat planowanego rozwoju zdolności wytwórczych, przesyłowych i magazynowych, a także na temat projektów w sektorach energetyki. Jego celem było zapewnienie Komisji całościowego obrazu rozwoju inwestycji w zakresie infrastruktury energetycznej w Unii.
(6) Od czasu ustanowienia obowiązków określonych w i rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 617/2010 i rozporządzeniu (UE) nr 256/2014 miały miejsce trzy cykle sprawozdawcze, w roku 2011, 2013 i 2015. Dodatkowo Komisja zorganizowała przeprowadzenie badania zewnętrznego po zrealizowaniu przez państwa członkowskie trzech cykli sprawozdawczych, które odbyły się na podstawie rozporządzenia (UE) nr 256/2014. W związku z tym upłynęło wystarczająco dużo czasu, aby Komisja mogła przeprowadzić opartą na dowodach, krytyczną analizę tego, czy rozporządzenie (UE) nr 256/2014 przyniosło oczekiwane rezultaty.
(7) W 2016 r. Komisja przeprowadziła przegląd, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 256/2014, w tym konsultacje z zainteresowanymi stronami obejmujące wszystkie obowiązki w zakresie planowania i sprawozdawczości w sektorze energetyki. Komisja doszła do wniosku, że obowiązki sprawozdawcze państw członkowskich wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014 oraz obowiązki państw członkowskich dotyczące sprawozdawczości względem europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) i europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych gazu (ENTSOG) w dużej mierze się pokrywają. Oczywiste stało się również, iż jakość i adekwatność otrzymywanych informacji i danych jest często słaba oraz że Komisja uzyskała już dostęp do tych informacji i danych za pośrednictwem innych źródeł, takich jak: europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych (ENTSO), dziesięcioletnie plany rozwoju sieci, sprawozdania roczne operatorów systemów przesyłowych i przedsiębiorstw użyteczności publicznej orazkrajowe plany rozwoju. Zauważono ponadto, iż Komisja ma bezpośredni dostęp do danych dotyczących rynku poprzez swój system obserwacji rynku energii (EMOS).
(8) Rozporządzenie (UE) nr 256/2014 nie przyniosło zatem oczekiwanych wyników, jeśli chodzi o ilość, jakość i adekwatność danych i informacji otrzymywanych przez Komisję.
(9) W związku z tym rozporządzenie (UE) nr 256/2014 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | J. BOGNER-STRAUSS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.258.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1504 uchylające rozporządzenie (UE) nr 256/2014 w sprawie zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 02/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 04/11/2018 |