uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) abamektyny, acibenzolaru-s-metylu, fenheksamidu, fluazyfopu-P, izofetamidu i tebukonazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP klopyralidu, emamektyny i fenpyrazaminy określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do Pasteuria nishizawae Pn1 i talku E553B nie określono szczególnych NDP, a substancje te nie zostały ujęte w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną abamektynę na powierzchni owoców cytrusowych złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku acibenzolaru-s-metylu wniosek taki złożono w odniesieniu do oberżyn i dyniowatych. W przypadku klopyralidu wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki i porów. W przypadku emamektyny wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych liściowych, fasoli (w strąkach) i grochu (w strąkach). W przypadku fenheksamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do śliwek, borówek amerykańskich, żurawiny, porzeczek, agrestu i fasoli (w strąkach). W przypadku fenpyrazaminy wniosek taki złożono w odniesieniu do sałaty, warzyw sałatowych oraz szpinaku i podobnych liści. W przypadku fluazyfopu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów. W przypadku izofetamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów, papryki, oberżyn, piżmianu jadalnego i dyniowatych z jadalną skórką. W przypadku tebukonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do oliwek, ryżu siewnego, "ziół, kwiatów jadalnych" oraz naparów ziołowych z kwiatów, liści i ziół.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W odniesieniu do abamektyny wnioskodawca przedstawił również zwalidowane metody analityczne dla podłoży uprawowych o wysokiej zawartości kwasów i wody. W odniesieniu do tebukonazolu wnioskodawca przedstawił również zwalidowane metody analityczne dla wszystkich podłoży uprawowych. Z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem usunąć odpowiednie przypisy.
(8) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej Pasteuria nishizawae Pn1 do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 . Odpowiednie państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji
oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej, w których zalecił włączenie Pasteuria nishizawae Pn1 do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 .
(9) Talk E553B zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/691 5 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for abamectin in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości abamektyny w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2018; 16(4):5254.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acibenzolar-S-methyl in aubergines and cucurbits with edible and inedible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości acibenzolaru-s-metylu w oberżynach i dyniowatych z jadalną i niejadalną skórką). Dziennik EFSA 2018; 16(4):5256.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for clopyralid in spring/green/Welsh onions and leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości klopyralidu w dymce/cebuli szczypiorowej i cebuli siedmiolatce oraz porach). Dziennik EFSA 2018; 16(1):5149.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for emamectin in leafy brassica and beans and peas with pods" [Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości emamektyny w kapustnych liściowych, fasoli i grochu (w strąkach)]. Dziennik EFSA 2018; 16(4):5255.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fenhexamid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fenheksamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2018; 16(1):5158.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fenpyrazamine in lettuces, salad plants, spinaches and similar leaves" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fenpyrazaminy w sałacie, warzywach sałatowych oraz szpinaku i podobnych liściach). Dziennik EFSA 2018; 16(3):5231.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluazifop-P in tomato" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fluazyfopu-P w pomidorach). Dziennik EFSA 2018; 16(4):5253.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for isofetamid in tomatoes, peppers, aubergines, okra and cucurbits with edible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości izofetamidu w pomidorach, papryce, oberżynach, piżmianie jadalnym i dyniowatych z jadalną skórką). Dziennik EFSA 2018; 16(5):5264.
"Reasoned opinion on the Modification of the existing maximum residue levels for tebuconazole in olives, rice, herbs and herbal infusions (dried)" [Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości tebukonazolu w oliwkach, ryżu siewnym, ziołach i naparach ziołowych (suszonych)]. Dziennik EFSA 2018; 16(5):5257.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.256.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1514 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny, acibenzolaru-s-metylu, klopyralidu, emamektyny, fenheksamidu, fenpyrazaminy, fluazyfopu-P, izofetamidu, Pasteuria nishizawae Pn1, talku E553B i tebukonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 10/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 12/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/11/2018 |