(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Organizm Aromia bungii (Faldermann) ("określony organizm") nie jest wymieniony w załączniku I ani załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.
(2) W ostatnim czasie pojawiły się jednak po raz pierwszy ogniska porażenia tym organizmem we Włoszech oraz w Niemczech. Organizm ten wywiera niedopuszczalny wpływ gospodarczy, środowiskowy lub społeczny na terytorium Unii. Należy zatem zakazać jego wprowadzania i obecności na terytorium Unii oraz zapobiegać im. W tym celu należy wprowadzić środki szczegółowe.
(3) Europejska i Śródziemnomorska Organizacja Ochrony Roślin (EPPO) przyjęła w 2014 r. sprawozdanie dotyczące analizy zagrożenia organizmem szkodliwym w odniesieniu do określonego organizmu 2 . W sprawozdaniu tym jako możliwe drogi wprowadzania określonego organizmu wskazano drewno lub produkty wytworzone z drewna gatunku Prunus, których rozmiar pozwala na utrzymanie cyklu rozwojowego agrofagów do momentu pojawienia się osobników dorosłych oraz których nie poddano obróbce mającej na celu eliminację określonego agrofaga. Dlatego też należy ustanowić środki szczegółowe dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania w Unii roślin przeznaczonych do sadzenia - z wyłączeniem nasion - z gatunku Prunus spp., których średnica łodygi lub szyi korzeniowej w najgrubszym miejscu wynosi co najmniej 1 cm ("określone rośliny"). Środki te należy także stosować w przypadku drewna w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE ("określone drewno") oraz drewnianego materiału opakowaniowego, jeżeli uzyskano go częściowo lub w całości z drewna gatunku Prunus spp. ("określony drewniany materiał opakowaniowy").
(4) W przypadku wystąpienia ogniska porażenia określonym organizmem na terytorium Unii należy wyznaczyć obszar dookoła punktu wystąpienia ogniska, aby wprowadzić skuteczne środki zwalczania na tym obszarze.
(5) Należy wziąć pod uwagę gospodarczy oraz środowiskowy wpływ niszczenia roślin. W pewnych warunkach nie należy zatem wymagać ustanowienia obszaru wyznaczonego, jeżeli możliwa jest eliminacja określonego organizmu z roślin, w których wykryto jego obecność, oraz jeżeli można mieć pewność, że określony organizm się nie zadomowi.
(6) W szczególnych okolicznościach państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o nieustanawianiu obszarów wyznaczonych oraz o ograniczeniu środków do niszczenia porażonych roślin lub produktów roślinnych, ponieważ byłoby to proporcjonalne do ryzyka fitosanitarnego stwarzanego przez określony organizm.
(7) W przypadku określonych roślin i określonego drewna, które wyrosły lub przez co najmniej część swojego życia rosły na obszarze wyznaczonym lub były przemieszczane przez taki obszar, lub w przypadku określonego drewnianego materiału opakowaniowego pochodzącego z obszarów wyznaczonych istnieje większe prawdopodobieństwo porażenia przez określony organizm. Przemieszczanie takich roślin, drewna oraz drewnianego materiału opakowaniowego powinno zatem podlegać szczegółowym wymogom, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego organizmu.
(8) Aby zapewnić ścisłe monitorowanie przemieszczania roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z obszarów wyznaczonych oraz aby zapewnić rzetelny obraz miejsc, w których ryzyko fitosanitarne ze względu na określony organizm jest wysokie, Komisja i państwa członkowskie powinny mieć dostęp do informacji dotyczących miejsc produkcji położonych na obszarach wyznaczonych.
(9) Aby zapewnić, by określone drewno i określone rośliny wprowadzane na terytorium Unii z państw trzecich były wolne od określonego organizmu, wymogi dotyczące ich wprowadzania z państw trzecich na terytorium Unii powinny być podobne do wymogów ustanowionych w odniesieniu do przemieszczania określonych roślin i określonego drewna z obszarów wyznaczonych na pozostałe obszary terytorium Unii.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.254.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1503 ustanawiająca środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Aromia bungii (Faldermann) |
| Data aktu: | 08/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 10/10/2018 |