uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE Węgry mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których obrót roczny nie przekracza równowartości 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 13 listopada 2017 r., Węgry zwróciły się o upoważnienie na wprowadzenie środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE, aby podwyższyć próg zwolnienia do 48 000 EUR. Poprzez zastosowanie tego środka szczególnego podatnicy ci byliby zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków związanych z VAT, o których mowa w rozdziałach 2- 6 tytułu XI dyrektywy 2006/112/WE.
(3) Wyższy próg w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, określonej w art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, stanowi środek upraszczający, ponieważ może znacznie zmniejszyć obowiązki małych przedsiębiorców w zakresie podatku VAT.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała pozostałym państwom członkowskim pismami z dnia 6 lutego 2018 r. wniosek złożony przez Węgry. Pismem z dnia 7 lutego 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Wnioskowany środek szczególny jest zgodny z celami politycznymi określonymi w komunikacie Komisji z dnia 25 czerwca 2008 r. "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy.
(6) Ponieważ podwyższenie progu doprowadziłoby do ograniczenia zobowiązań w zakresie podatku VAT, a tym samym zmniejszenia obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw, Węgry powinny zostać upoważnione do stosowania tego środka szczególnego przez ograniczony czas. Procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw ma charakter fakultatywny, a więc podatnicy nadal mogliby zdecydować się na stosowanie zasad ogólnych VAT.
(7) Ponieważ art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE regulujące procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw są przedmiotem przeglądu, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te artykuły i ustanawiająca datę, od której państwa członkowskie będą zobowiązane do stosowania przepisów krajowych, wejdzie w życie przed upływem okresu obowiązywania odstępstwa, który upływa 31 grudnia 2021 r. Jeżeli tak się stanie, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.
(8) Na podstawie informacji przedstawionych przez Węgry środek szczególny będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów Węgier z podatków pobieranych na etapie końcowej konsumpcji.
(9) Środek szczególny nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT, ponieważ Węgry będą dokonywać obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| H. LÖGER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.252.38 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1490 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 02/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/2018 |