Decyzja 2018/1333 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1333
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2016 (COM(2017) 365 - C8-0254/2017) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2018),
1.
udziela Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1334

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2018),
1.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2016 Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich (zwanej dalej "Rzecznikiem") dotyczących zasobów kadrowych i zamówień publicznych;
2.
odnotowuje, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż ogół płatności odnoszących się do wydatków administracyjnych instytucji i organów, których kontroli dokonano w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2016 r., nie nosi znamion istotnych błędów;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik przedstawiła Trybunałowi roczne sprawozdanie z działalności w marcu; odnotowuje, że Trybunał przedłożył swoje sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu w październiku oraz że głosowanie nad absolutorium odbędzie się na posiedzeniu plenarnym Parlamentu w maju; zauważa, że do chwili zakończenia procedury udzielania absolutorium - o ile nie zostanie ona przesunięta w czasie - upłynie co najmniej 17 miesięcy od zamknięcia rocznego sprawozdania finansowego; zauważa, że w sektorze prywatnym czas prowadzenia audytów jest o wiele krótszy; podkreśla, że należy usprawnić i przyspieszyć procedurę udzielania absolutorium; zwraca się do Rzecznik o pójście za przykładem sektora prywatnego i proponuje wyznaczenie terminu składania rocznych sprawozdań z działalności na dzień 31 marca następnego roku, terminu składania sprawozdań Trybunału Obrachunkowego na dzień 1 lipca, a następnie terminu głosowania nad udzieleniem absolutorium na posiedzenie plenarne w listopadzie, dzięki czemu zakończenie procedury udzielania absolutorium następowałoby w roku następującym po danym roku obrachunkowym;
4.
z zadowoleniem przyjmuje ogólnie ostrożne i należyte zarządzanie finansami Rzecznik w roku budżetowym 2016; wyraża poparcie dla udanej zmiany paradygmatu w kierunku budżetowania celowego w planowaniu budżetowym Komisji wprowadzonej przez wiceprzewodniczącą Kristalinę Georgievą we wrześniu 2015 r. w ramach inicjatywy "Budżet UE zorientowany na wyniki"; zachęca Rzecznik do zastosowania tej metody do procedury planowania jego budżetu;
5.
podkreśla, że budżet Rzecznik ma charakter czysto administracyjny oraz że w 2016 r. wyniósł on 10 658 951 EUR (10 346 105 EUR w 2015 r.);
6.
odnotowuje, że z łącznych środków 95,40 % stanowiły środki na zobowiązania (92,32 % w 2015 r.), 85,89 % - środki na płatności (86,19 % w 2015 r.), a wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 95,40 % (w porównaniu z 92,32 % w 2015 r.); z zadowoleniem przyjmuje wzrost stopnia wykorzystania środków;
7.
podkreśla zasadniczą rolę Rzecznik w propagowaniu dobrego zarządzania i zapewnianiu aktywności społeczeństwa obywatelskiego w Unii; zauważa, że w 2016 r. Rzecznik zamknęła pięć strategicznych postępowań sprawdzających i wszczęła cztery nowe w sprawach dotyczących między innymi przejrzystości i konfliktu interesów; zachęca Rzecznik do kontynuowania prac strategicznych w celu wspierania dobrego zarządzania instytucjami Unii;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję o obniżeniu kosztów tłumaczeń pisemnych i komunikacji związanych z opracowywaniem publikacji, bez uszczerbku dla jakości tych ostatnich; zauważa, że ograniczono długość dokumentów i w związku z tym pragnie dowiedzieć się, czy informacje aktualnie wyłączone z publikacji są jednak dostępne na żądanie;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że schemat organizacyjny Rzecznik został jasno przedstawiony i jest dostępny na jego stronie internetowej; zwraca się do Rzecznik o dopilnowanie, by aktualna wersja schematu organizacyjnego była zawsze dostępna na jej stronie internetowej;
10.
odnotowuje wyniki osiągnięte podczas rozpatrywania skarg w 2016 r. i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 84 % przypadków (83 % w 2015 r.) instytucje unijne zastosowały się do decyzji Rzecznik; zauważa, że jak dotąd był to drugi pod względem wysokości wskaźnik zgodności z jej decyzjami lub zaleceniami; zaleca, aby Rzecznik nadal pracowała nad możliwymi rozwiązaniami i analizowała je w celu osiągnięcia co najmniej 88 % odnotowanych w 2014 r.; zauważa, że wskaźnik nadawania dalszego biegu uwagom krytycznym wyniósł w 2016 r. 63 % (41 % w 2015 r.); z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Rzecznik zatytułowane "Putting it Right", w którym przeanalizowano to, jak instytucje zastosowały się do zaleceń Rzecznik i przedstawiono wyniki w podziale na poszczególne instytucje;
11.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowej przyspieszonej procedury dostępu do dokumentów spraw, co jest wyraźna oznaką tego, że Rzecznik dokłada wszelkich starań, by zapewnić wysoki poziom przejrzystości dokumentów Unii; jest zdania, że prawie wszystkie instytucje unijne mogą jeszcze bardziej usprawnić swoje funkcjonowanie;
12.
podkreśla, jak ważne jest uświadomienie obywatelom Unii, iż mają możliwość zwrócenia się do Rzecznik w przypadkach niewłaściwego administrowania; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Rzecznik na rzecz zintensyfikowania działań w zakresie komunikacji i zacieśnienia współpracy między rzecznikami praw obywatelskich, aby podnieść poziom wiedzy społeczeństwa na temat jej pracy; zauważa, że Rzecznik wielokrotnie występowała przed Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu i zachęca do dalszej współpracy w zakresie prac strategicznych dotyczących jej dochodzeń i inicjatyw;
13.
ponownie wyraża zaniepokojenie z powodu efektu drzwi obrotowych między urzędem Rzecznik a innymi instytucjami, zwłaszcza dyrekcjami Komisji, które mogą stać się przedmiotem kontroli Rzecznik;
14.
zauważa, że nie zrealizowano niektórych celów wytyczonych przez Rzecznik w celu oceny skuteczności jej instytucji za pomocą kluczowych wskaźników efektywności 6 ; zwraca się do Rzecznik o wskazanie środków podjętych w celu poprawy jej wyników;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zachowanie równowagi płci na szczeblu kierowniczym i wśród administratorów; zachęca Rzecznik do utrzymania tej tendencji;
16.
zauważa utrzymującą się nierównowagę geograficzną na szczeblu kierowniczym; zwraca uwagę, że dwóch z trzech kierowników pochodzących z państwa członkowskiego Rzecznik zajmowało stanowiska kierownicze w urzędzie przez wiele lat przed wyborem obecnej Rzecznik i jest urzędnikami, natomiast trzecia osoba dołączyła jako szef gabinetu na początku obecnej kadencji Rzecznik; uznaje w związku z tym, że trudno będzie zmienić tę sytuację w perspektywie krótkoterminowej, lecz zachęca Rzecznik do dążenia do osiągnięcia równowagi geograficznej na stanowiskach kierowniczych w perspektywie długoterminowej;
17.
przyjmuje do wiadomości plan Rzecznik zakładający dostosowanie się do porozumienia międzyinstytucjonalnego w kwestii redukcji liczby personelu o 5 % w ciągu pięciu lat; na podstawie sprawozdania w sprawie działań następczych w związku z absolutorium za rok 2015 odnotowuje, że wstępne szacunki na 2016 r. dotyczące utworzenia pięciu nowych stanowisk zmieniono, a w ostatecznej wersji proponuje się redukcję jednego stanowiska;
18.
przyjmuje do wiadomości, że Rzecznik odnotowuje znaczny wzrost liczby skarg i wie o jej wniosku - skierowanym do Parlamentu w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2016 r. - o umiarkowane podwyższenie budżetu Rzecznik na zatrudnienie dodatkowych pracowników władających kilkoma językami; wyraża zaniepokojenie, że na skutek redukcji etatów zasoby kadrowe dostępne w każdym dziale nie pozwalają na sprostanie rosnącemu obciążeniu pracą; zwraca się do władz budżetowych, aby miały na uwadze długoterminowe skutki redukcji zatrudnienia, w szczególności jeśli chodzi o zdolność Rzecznik do poprawy równowagi płci i równowagi geograficznej, a także potrzebę wykorzystania zdolności doświadczonych urzędników do objęcia stanowisk kierowniczych przy planowaniu przyszłego przydziału środków finansowych na personel;
19.
odnotowuje zobowiązanie Rzecznik do poprawy przejrzystości procesu podejmowania decyzji w Unii; zauważa, że w 2016 r. najwyższy odsetek spraw nadal stanowiły dochodzenia dotyczące przejrzystości;
20.
zwraca uwagę, że Europejski Inspektor Ochrony Danych nadal prowadzi postępowanie dotyczące Rzecznik, które wszczęto na podstawie skargi złożonej w 2016 r.; zauważa, że biuro Rzecznik, w ścisłej współpracy z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, dokonuje obecnie przeglądu procedury przetwarzania przez Rzecznik danych osobowych osób trzecich w skargach i dochodzeniach; zwraca się do biura Rzecznik o poinformowanie Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu o wynikach tego przeglądu;
21.
z zadowoleniem przyjmuje włączenie wykresów dotyczących zasobów kadrowych i szkoleń zawodowych do rocznego sprawozdania z działalności Rzecznik za rok 2016;
22.
wyraża potrzebę ustanowienia niezależnego organu ds. ujawniania, doradztwa i zgłaszania, który dysponowałby wystarczającymi środkami budżetowymi, aby pomagać sygnalistom w wykorzystaniu odpowiednich kanałów ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz zapewnieniu koniecznego wsparcia i doradztwa;
23.
zauważa, że Rzecznik podjęła działania następcze w związku z absolutorium za rok 2015, tj. przed dniem 30 czerwca 2018 r., w sprawozdaniu dla Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego zgodnie z art. 166 rozporządzenia finansowego; ubolewa jednak nad brakiem danych za 2016 r. w poszczególnych sekcjach rocznego sprawozdania z działalności Rzecznik za rok 2016;
24.
ubolewa nad decyzją Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej; zauważa, że na tym etapie nie można przewidzieć, jakie będą finansowe, administracyjne, ludzkie i inne skutki wystąpienia tego państwa z Unii; zwraca się do Rzecznik i Trybunału o przeprowadzenie ocen skutków i poinformowanie Parlamentu o ich wynikach do końca 2018 r.
1 Dz.U. L 48 z 24.2.2016.
2 Dz.U. C 323 z 28.9.2017, s. 1.
3 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 1.
4 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 10.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Wpływ zgodności; widoczność dzięki wizytom na stronie internetowej oraz wykorzystaniu interaktywnego przewodnika w celu skontaktowania się z członkiem europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich i odsetek spraw, w których decyzję o dopuszczalności podejmuje się w ciągu miesiąca - w tych kwestiach nie osiągnięto celu zamierzonego przez Rzecznika.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024