(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" (STOP FRAUD and abuse of EU FUNDS - by better control of decisions, implementation and penalties) są następujące kwestie: "Instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli (w tym ex ante) i bardziej rygorystycznych kar w tych państwach członkowskich UE, które nie są członkami Prokuratury Europejskiej".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "W celu zapobiegania oszustwom i nadużyciom funduszy UE oraz karania za te czyny, instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli w państwach członkowskich, które nie uczestniczą we współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej. Miałoby to obejmować kontrolę ex ante finansowania i decyzji dotyczących zamówień publicznych w obszarach obarczonych ryzykiem. Proponujemy, aby taka pogłębiona kontrola obejmowała pełne badanie wszystkich okoliczności, a także publikację oszustw i innych przestępstw szkodzących interesom finansowym UE".
(3) Utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(4) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne:
a) na potrzeby określenia zadań, celów priorytetowych i organizacji funduszy strukturalnych, co może obejmować grupowanie funduszy, zgodnie z art. 177 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);
b) na potrzeby przyjęcia wieloletniego programu ramowego określającego wszystkie działania Unii w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego; programów szczegółowych przygotowywanych w ramach poszczególnych działań w ramach wieloletniego programu ramowego; oraz realizacji wieloletniego programu ramowego zgodnie z art. 182 i 183 TFUE;
c) w dziedzinie przepisów finansowych określających w szczególności procedury wykonania budżetu Unii, zgodnie z art. 322 TFUE;
d) w dziedzinach zapobiegania nadużyciom finansowym naruszającym interesy finansowe Unii oraz zwalczania ich, w celu zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii, zgodnie z art. 325 TFUE.
(5) Decyzja każdego z państw członkowskich o udziale we wzmocnionej współpracy, np. wzmocnionej współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej, jest dobrowolna. W związku z powyższym w aktach prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty nie należy co do zasady różnicować państw członkowskich wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy. Niemniej jednak wdrożenie aktów prawnych Unii może być różne w zależności od państwa członkowskiego, jeżeli jest to obiektywnie uzasadnione, na przykład jeżeli po uwzględnieniu wszystkich elementów w różnych państwach członkowskich w praktyce istniałby różny poziom ochrony interesów finansowych Unii.
(6) TUE podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(7) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(8) 2 Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska zatytułowana "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) i należy ją zatem zarejestrować. Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej należy zbierać w oparciu o założenie, że jej celem są wnioski Komisji dotyczące aktów prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty, które poprawiając ochronę interesów finansowych Unii, nie różnicują między państwami członkowskimi wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Frans TIMMERMANS | |
| Pierwszy wiceprzewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.246.46 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2018/1471 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" |
| Data aktu: | 19/09/2018 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2018 |