uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 2 stanowi uzupełnienie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 3 wprowadziło zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w szczególności w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów działających w sektorze owoców i warzyw. W związku z tym rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 powinno uwzględniać zmiany w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Przepisy dotyczące krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw należy zaktualizować.
(3) Należy wyjaśnić przepisy dotyczące przypadków, w których producenci, będący członkami organizacji producentów, powinni mieć prawo do sprzedawania pewnego odsetka swych produktów niezależnie od organizacji producentów, o ile status organizacji producentów dopuszcza taką możliwość i jest to zgodne z wymogami państwa członkowskiego. Należy doprecyzować próg sprzedaży poza organizacją producentów.
(4) Nowe środki w zakresie coachingu między organizacjami producentów i na zasilenie funduszy wspólnego inwestowania w ramach programów operacyjnych powinny kwalifikować się do unijnego wsparcia finansowego.
(5) Państwa członkowskie mogą nadal zapewniać krajową pomoc finansową z budżetu krajowego organizacjom producentów w regionach Unii, gdzie stopień zorganizowania jest szczególnie niski. W związku z tym w celu uniknięcia zakłóceń rynku wewnętrznego w Unii należy określić warunki, na jakich krajowa pomoc finansowa może być przyznawana w sektorze owoców i warzyw, jak również metodę obliczania stopnia zorganizowania producentów, o którym mowa w art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(6) Przepisy dotyczące kwalifikowalności niektórych inwestycji do pomocy finansowej Unii wymagają wyjaśnienia.
(7) W odniesieniu do kwalifikowalności działań do unijnej pomocy finansowej należy doprecyzować kwalifikujące się i niekwalifikujące się działania związane z promocją i komunikacją, w tym akcje i działania mające na celu dywersyfikację i konsolidację na rynkach owoców i warzyw, ukierunkowane na zapobieganie sytuacjom kryzysowym lub stosowane w okresie kryzysu.
(8) Należy uprościć przepisy odnoszące się do rocznych sprawozdań dotyczących organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, w tym międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów i grup producentów oraz funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i planów uznawania. Muszą one umożliwić Komisji odpowiednie monitorowanie sektora.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891.
(10) W celu zapewnienia sprawnego przejścia od istniejących wymagań, środków i działań ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 do nowych, przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy ustanowić przepisy przejściowe.
(11) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2017/2393. Aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały czas na dostosowanie się do nowych zasad, przepisy dotyczące krajowej pomocy finansowej, wskaźników i monitorowania powinny jednak mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2019 r.,
(12) Warunki stosowania nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, powinny być stosowane od dnia rozpoczęcia stosowania zmian do tego rozporządzenia wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2017/2393, aby organizacjom producentów i ich członkom zapewnić stabilność rynkową (zwłaszcza z uwagi na fakt, że te środki dotyczą głównie zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zapobiegania kryzysom) oraz aby umożliwić im pełne korzystanie z nowych środków. W celu zabezpieczenia uzasadnionych oczekiwań organizacje producentów mogą zdecydować się na kontynuację trwających programów operacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w momencie zatwierdzenia programów lub na zmianę swych programów operacyjnych, by móc skorzystać z nowych środków i działań kwalifikujących się do pomocy finansowej Unii, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.208.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1145 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw |
| Data aktu: | 07/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 17/08/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 18/08/2018, 01/01/2018 |