uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6, art. 8 ust. 5 oraz art. 10 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji zarobkowego transportu lotniczego przy użyciu samolotów i śmigłowców, z uwzględnieniem inspekcji na płycie statków powietrznych operatorów znajdujących się pod nadzorem w zakresie bezpieczeństwa sprawowanym przez inne państwo członkowskie lub państwo trzecie, kiedy znajdują się one na lotniskach położonych na terytorium podlegającym postanowieniom Traktatu. W rozporządzeniu przewidziano również, że członkowie personelu pokładowego nie mogą wykonywać czynności na pokładzie statku powietrznego, znajdując się pod wpływem substancji psychoaktywnych bądź będąc niezdolnymi do służby z powodu urazu ciała, przemęczenia, zażywania leków lub z innego podobnego powodu.
(2) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego ("agencja") określiła szereg ryzyk dla bezpieczeństwa i wydała zalecenia mające na celu ich ograniczenie. Wdrożenie niektórych z tych zaleceń wymaga zmian regulacyjnych w odniesieniu do testów psychologicznych załogi lotniczej przed rozpoczęciem lotów liniowych, wdrożenia programu wsparcia dla załogi lotniczej, wykonywania przez państwa członkowskie losowych badań na obecność alkoholu u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego, a także systematycznych badań na obecność substancji psychoaktywnych u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego przez operatorów wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze.
(3) Odnośnie do badań na obecność substancji psychoaktywnych należy uwzględnić Manual on Prevention of Problematic Use of Substances in the Aviation Workplace (Doc 9654) (instrukcja dotycząca problematycznego stosowania substancji w miejscach pracy związanych z lotnictwem) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(4) W obecnym programie kontroli na płycie, o którym mowa w podczęści RAMP załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, ustanowiono już ramy systematycznych, strukturalnych i opartych na analizie ryzyka kontroli operatów, zawierające szeroko zakrojone przepisy i zabezpieczenia dotyczące, między innymi, ochrony danych, szkoleń inspektorów, pobierania próbek na podstawie oceny ryzyka, zatrzymań statku powietrznego, i zapobiegania zbędnym opóźnieniom. Należy zatem stosować te solidnie ugruntowane ramy przy przeprowadzaniu badań poziomu alkoholu u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego. Członka załogi lotniczej lub personelu pokładowego, który odmówi współpracy w trakcie badań, lub wynik badania którego wykaże, że znajduje się pod wpływem substancji psychoaktywnych, należy odsunąć od pełnienia służby.
(5) W niektórych państwach członkowskich losowe badania poziomu substancji psychoaktywnych są już wykonywanie przez urzędników innych niż wymienieni w podczęści RAMP załącznika II. Państwa członkowskie powinny zatem, pod pewnymi warunkami, mieć możliwość wykonywania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego poza strukturą programu inspekcji na płycie określoną w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.
(6) Państwa członkowskie powinny również uzyskać możliwość przeprowadzania dodatkowych badań na obecność substancji psychoaktywnych innych niż alkohol.
(7) ICAO zaleca w częściach I i II załącznika 6 do konwencji chicagowskiej, aby samoloty z napędem turbinowym o maksymalnej certyfikowanej masie startowej nieprzekraczającej 5 700 kg i o maksymalnej operacyjnej konfiguracji od sześciu do dziewięciu miejsc pasażerskich były wyposażone w system ostrzegania o bliskości ziemi.
(8) W celu ujednolicenia z normami i zalecanymi praktykami ICAO oraz w celu zmniejszenia ryzyka zderzenia z naturalnymi przeszkodami należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu oparte są na opiniach nr 14/2016 i nr 15/2016 wydanych przez agencję zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.188.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 965/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 odnośnie do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących programów wsparcia, testów psychologicznych załogi lotniczej, a także systematycznych i losowych badań na obecność substancji psychoaktywnych w celu zapewnienia sprawności fizycznej i psychicznej załogi lotniczej i personelu pokładowego, oraz odnośnie do wyposażenia nowo wyprodukowanych samolotów z napędem turbinowym o maksymalnej certyfikowanej masie startowej nie większej niż 5 700 kg posiadających homologację na przewóz od sześciu do dziewięciu pasażerów w zbliżeniowy system ostrzegania o przeszkodach terenu |
| Data aktu: | 23/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2018 |
| Data wejścia w życie: | 14/08/2018, 14/08/2020 |