uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,
(1) Ekstrakty i olejki z Tagetes erecta, Tagetes minuta i Tagetes patula są powszechnie stosowanymi składnikami zapachowymi wielu kompozycji zapachowych używanych w przemyśle perfumeryjnym. Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (SCCP), który został następnie zastąpiony przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), uznał w opinii z dnia 21 czerwca 2005 r. 2 , że nie należy stosować w produktach kosmetycznych ekstraktów i olejków z Tagetes erecta, Tagetes minuta i Tagetes patula, ponieważ nie przedstawiono bezpiecznych wartości granicznych.
(2) Po przedłożeniu w sierpniu 2013 r. zaktualizowanej dokumentacji dotyczącej oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do ekstraktów i olejków z Tagetes minuta i Tagetes patula SCCS przyjął w dniu 25 marca 2015 r. zmienioną opinię 3 . W opinii tej, skorygowanej w dniu 13 grudnia 2017 r. 4 , SCCS stwierdził, że dla ekstraktów i olejków z Tagetes minuta i Tagetes patula w produktach niespłukiwanych (z wyjątkiem produktów przeciwsłonecznych i wprowadzanych do obrotu produktów poddawanych ekspozycji na naturalne lub sztuczne promieniowanie UV) bezpieczne jest maksymalne stężenie 0,01 % w preparacie gotowym do użycia, pod warunkiem że zawartość alfa-tertienylu (tertiofenu) w tych ekstraktach i olejkach nie przekracza 0,35 %. SCCS uznał w związku z tym, że nie należy stosować ekstraktów i olejków z Tagetes minuta i Tagetes patula jako składników w produktach przeciwsłonecznych i we wprowadzanych do obrotu produktach poddawanych ekspozycji na naturalne lub sztuczne promieniowanie UV.
(3) W uwadze z dnia 6 października 2016 r. 5 do swojej opinii z dnia 25 marca 2015 r. SCCS wskazał, że dla ekstraktów i olejków z Tagetes minuta i Tagetes patula w produktach spłukiwanych należy ustalić maksymalne stężenie 0,1 % w preparacie gotowym do użycia.
(4) W świetle opinii SCCP z dnia 21 czerwca 2005 r. istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania ekstraktu z kwiatów Tagetes erecta i olejku z kwiatów Tagetes erecta w produktach kosmetycznych. Należy zatem zakazać stosowania tych substancji w produktach kosmetycznych i dodać je do wykazu zakazanych substancji w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(5) W świetle opinii SCCP z dnia 21 czerwca 2005 r., zmienionej opinii SCCS z dnia 25 marca 2015 r. skorygowanej w dniu 13 grudnia 2017 r. oraz uwagi SCCS z dnia 6 października 2016 r. istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania ekstraktów z kwiatów i olejków z kwiatów Tagetes minuta i Tagetes patula w produktach kosmetycznych w stężeniu przekraczającym 0,01 % w produktach niespłukiwanych oraz 0,1 % w produktach spłukiwanych, a także ze stosowania tych ekstraktów i olejków w produktach niespłukiwanych lub spłukiwanych, gdy zawartość alfa-tertienylu (tertiofenu) w tych ekstraktach i olejkach przekracza 0,35 %. Istnieje również potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania ekstraktów z kwiatów i olejków z kwiatów Tagetes minuta i Tagetes patula w każdym stężeniu w produktach przeciwsłonecznych i we wprowadzanych do obrotu produktach poddawanych ekspozycji na naturalne lub sztuczne promieniowanie UV. Należy zatem dodać te substancje do wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(6) Należy zapewnić przemysłowi odpowiednie okresy na dostosowanie się do nowych zakazów i ograniczeń. W większej niż zwykle długości okresów przyznanych przemysłowi na dostosowanie produktów należy uwzględnić skomplikowaną i długą procedurę przeformułowania kompozycji substancji zapachowych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.176.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/978 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych |
| Data aktu: | 09/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2018 |