Decyzja wykonawcza 2018/896 ustanawiająca metodę obliczania rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy oraz zmieniająca decyzję 2005/270/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/896
z dnia 19 czerwca 2018 r.
ustanawiająca metodę obliczania rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy oraz zmieniająca decyzję 2005/270/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 3736)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 94/62/WE nakłada na państwa członkowskie wymóg podjęcia środków mających na celu ograniczenie zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy oraz przewiduje, że środki te mają zapobiec przekraczaniu pewnej liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy w przeliczeniu na osobę rocznie lub równoważnego celu w przeliczeniu na masę.

(2) Aby monitorować zmiany zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy na poziomie Unii oraz aby ocenić, czy udało się trwale ograniczyć to zużycie, konieczne jest stosowanie zharmonizowanego systemu sprawozdawczości i zharmonizowanej metody obliczania zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy w przeliczeniu na osobę.

(3) Państwa członkowskie mogą określać środki krajowe w odniesieniu do liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy lub do ich masy. Metody używane do pomiaru zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy są nierozerwalnie związane z rodzajem środków wprowadzonych w celu zmniejszenia tego zużycia. Z tego względu metoda obliczania zużycia powinna przewidywać obliczenia zarówno w ujęciu liczbowym jak i w ujęciu masowym, aby umożliwić państwom członkowskim wybór rodzaju środków ograniczających zużycie.

(4) W przypadku gdy środki podjęte celem ograniczenia rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy wyrażono w ujęciu masowym, należy podać informacje dotyczące średniej masy lekkich plastikowych toreb na zakupy aby umożliwić przekształcenie danych dotyczących wielkości zużycia na wartości liczbowe, tak aby można było porównać dane dostarczone przez państwa członkowskie w oparciu czy to o masę, czy to o liczbę lekkich plastikowych toreb na zakupy.

(5) Państwa członkowskie mogą wyłączyć bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy z zakresu krajowych środków ograniczających zużycie. Niemniej jednak takie torby na zakupy kwalifikują się jako lekkie plastikowe torby na zakupy na potrzeby wymogów sprawozdawczości i należy je uwzględnić w sprawozdaniu na temat rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Metody obliczania w oparciu o przychody z obowiązkowych podatków, należności lub opłat mogą nie uwzględniać tych wyłączonych toreb. Aby to uwzględnić państwa członkowskie powinny nałożyć na podmioty gospodarcze wymóg podawania w sprawozdaniach liczby lub masy wszystkich lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu, w tym toreb zwolnionych z wszelkich podatków, należności lub opłat.

(6) Formaty sprawozdań dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych określono w decyzji Komisji 2005/270/WE 2 . Konieczne są nowe formaty na potrzeby sprawozdań dotyczących zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2005/270/WE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 21 dyrektywy 94/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Metoda obliczania i zgłaszania rocznego zużycia

Roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy w przeliczeniu na osobę oblicza się i zgłasza, stosując metody sprawozdawczości w ujęciu liczbowym określone w art. 2 lub metody sprawozdawczości w ujęciu masowym określone w art. 3.

Artykuł  2

Metoda przedstawiania sprawozdawczości w ujęciu liczbowym

1. 
W przypadku gdy państwo członkowskie oblicza i zgłasza roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy w ujęciu liczbowym, stosuje jedno z poniższych rozwiązań:
a)
podaje łączną liczbę lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu na rynku krajowym;
b)
podaje sumę:
(i)
liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczonej na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat pobieranych od konsumenta za każdą zużytą lekką plastikową torbę, zadeklarowanej lub zgłoszonej przez podmioty gospodarcze zgodnie z prawem krajowym; oraz
(ii)
liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy zwolnionych z wspomnianych podatków, należności lub opłat, wprowadzonych do obrotu na jego rynku krajowym, zgłoszonej przez podmioty gospodarcze zgodnie z prawem krajowym.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszające roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy zgodnie z ust. 1 lit. a) nakładają na podmioty gospodarcze obowiązek zgłaszania liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych przez nie do obrotu na terytorium tych państw, w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.
3. 
Państwa członkowskie zgłaszające roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy zgodnie z ust. 1 lit. b) nakładają na podmioty gospodarcze obowiązek zgłaszania liczby lekkich plastikowych toreb na zakupy zwolnionych z podatków, należności lub opłat wprowadzonych przez nie do obrotu na terytorium tych państw, w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.
4. 
Państwa członkowskie stosujące metodę określoną w ust. 1 lit. a) zgłaszają roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy przy wykorzystaniu tabeli 4 z załącznika do decyzji 2005/270/WE.
5. 
Państwa członkowskie stosujące metodę określoną w ust. 1 lit. b) zgłaszają roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy przy wykorzystaniu tabeli 5 z załącznika do decyzji 2005/270/WE.
Artykuł  3

Metoda przedstawiania sprawozdawczości w ujęciu masowym

1. 
W przypadku gdy państwo członkowskie oblicza roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy w ujęciu masowym, stosuje jedno z poniższych rozwiązań:
a)
podaje łączną masę lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu na rynku krajowym;
b)
podaje sumę:
(i)
masy lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczonej na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat wnoszonych przez konsumenta za każdą zużytą lekką plastikową torbę, zadeklarowanej lub zgłoszonej przez podmioty gospodarcze zgodnie z prawem krajowym; oraz
(ii)
masy lekkich plastikowych toreb na zakupy zwolnionych z wspomnianych podatków, należności lub opłat, wprowadzonych do obrotu na jego rynku krajowym, zgłoszonej przez podmioty gospodarcze zgodnie z prawem krajowym.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszające roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy zgodnie z niniejszym artykułem, nakładają na podmioty gospodarcze obowiązek przekazania informacji na temat średniej masy lekkich plastikowych toreb na zakupy.
3. 
Państwa członkowskie zgłaszające roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy zgodnie z ust. 1 lit. a) nakładają na podmioty gospodarcze obowiązek zgłaszania łącznej masy lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych przez nie do obrotu na terytorium tych państw, w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.
4. 
Państwa członkowskie zgłaszające roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy zgodnie z ust. 1 lit. b) nakładają na podmioty gospodarcze obowiązek zgłaszania łącznej masy lekkich plastikowych toreb na zakupy zwolnionych z podatków, należności lub opłat wprowadzonych przez nie do obrotu na terytorium tych państw, w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.
5. 
Państwa członkowskie stosujące metodę określoną w ust. 1 lit. a) zgłaszają roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy przy wykorzystaniu tabeli 6 z załącznika do decyzji 2005/270/WE.
6. 
Państwa członkowskie stosujące metodę określoną w ust. 1 lit. b) zgłaszają roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy przy wykorzystaniu tabeli 7 z załącznika do decyzji 2005/270/WE.
Artykuł  4

Zmiany w decyzji 2005/270/WE

W decyzji 2005/270/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

1. Państwa członkowskie dostarczają dane dotyczące wytwarzania, przywozu, wywozu oraz przetwarzania odpadów opakowaniowych, przy wykorzystaniu formatów określonych w tabelach 1, 2 i 3 w załączniku.

2. Państwa członkowskie dostarczają dane na temat zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy przy wykorzystaniu formatu określonego w tabelach 4 lub 5 w załączniku, odpowiednio, w przypadku zastosowania metody sprawozdawczości w ujęciu liczbowym oraz formatu określonego w tabelach 6 lub 7 w załączniku, odpowiednio, w przypadku zastosowania metody sprawozdawczości w ujęciu masowym.";

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2005/270/WE dodaje się tabele 4-7 w brzmieniu:

"TABELA 4

Roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczone zgodnie z metodą określoną w art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/896 (*)

Liczba lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu
z czego torby o grubości materiału
< 15 mikronów 15 < 50 mikronów
(*) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/896 z dnia 19 czerwca 2018 r. ustanawiająca metodę obliczania rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy oraz zmieniająca decyzję 2005/270/WE (Dz.U. L 160 z 25.6.2018, s. 6).

Uwagi:

1. Pole białe: dostarczenie danych jest obowiązkowe.

2. Pola szare: dostarczenie danych jest dobrowolne.

TABELA 5

Roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczone zgodnie z metodą określoną w art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2018/896

Liczba lekkich plastikowych toreb na zakupy obliczona na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat
Liczba lekkich plastikowych toreb na zakupy obliczona na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat, zadeklarowana lub zgłoszona przez podmioty gospodarcze Liczba lekkich plastikowych toreb na zakupy zwolnionych z obowiązkowych podatków, należności lub opłat, zgłoszona przez podmioty gospodarcze
(a) (b)
(a) + (b)
z czego torby o grubości materiału
< 15 mikronów 15 < 50 mikronów < 15 mikronów 15 < 50 mikronów

Uwagi:

1. Pole białe: dostarczenie danych jest obowiązkowe.

2. Pola szare: dostarczenie danych jest dobrowolne.

3. Jeżeli nie obowiązuje zwolnienie, wartość (b) oznacza się jako 0.

TABELA 6

Roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczone zgodnie z metodą określoną w art. 3 ust. 1 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2018/896

Masa lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu
Masa lekkich plastikowych toreb na zakupy wprowadzonych do obrotu Średnia ważona masa lekkiej plastikowej torby na zakupy zgłoszona przez podmioty gospodarcze
z czego torby o grubości materiału o grubości materiału
< 15 mikronów 15 < 50 mikronów < 15 mikronów 15 < 50 mikronów

Uwagi:

1. Pole białe: dostarczenie danych jest obowiązkowe.

2. Pola szare: dostarczenie danych jest dobrowolne.

TABELA 7

Roczne zużycie lekkich plastikowych toreb na zakupy, obliczone zgodnie z metodą określoną w art. 3 ust. 1 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2018/896

Masa lekkich plastikowych toreb na zakupy obliczona na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat
Masa lekkich plastikowych toreb na zakupy obliczona na podstawie przychodów z obowiązkowych podatków, należności lub opłat, zadeklarowana lub zgłoszona przez podmioty gospodarcze Masa lekkich plastikowych toreb na

zakupy zwolnionych z obowiązkowych

podatków, należności lub opłat, zgłoszona

przez podmioty gospodarcze

Średnia masa lekkiej plastikowej torby na zakupy zgłoszona przez podmioty gospodarcze
(a) (b)
(a) + (b)
z czego torby o grubości materiału
< 15 mikronów 15 < 50 mikronów < 15 mikronów 15 < 50 mikronów (a)

15 < 50 mikronów

(b)

15 < 50 mikronów

Uwagi:

1. Pole białe: dostarczenie danych jest obowiązkowe.

2. Pola szare: dostarczenie danych jest dobrowolne.

3. Jeżeli nie obowiązuje zwolnienie, wartość (b) oznacza się jako 0.".

1 Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10.
2 Decyzja Komisji 2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiająca formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 86 z 5.4.2005, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.160.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/896 ustanawiająca metodę obliczania rocznego zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy oraz zmieniająca decyzję 2005/270/WE
Data aktu: 19/06/2018
Data ogłoszenia: 25/06/2018
Data wejścia w życie: 25/06/2018