uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
(1) Na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/724 2 Komisja upoważniona została do powiadomienia Rady WTO ds. Handlu Towarami na piśmie, nie później niż do dnia 18 maja 2018 r., że w przypadku braku sprzeciwu ze strony Rady ds. Handlu Towarami Unia zawiesza stosowanie w handlu ze Stanami Zjednoczonymi koncesji celnych wynikających z układu GATT z 1994 r. w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do tego rozporządzenia, tak aby umożliwić zastosowanie dodatkowych ceł na przywóz tych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
(2) W dniu 18 maja 2018 r. Komisja przekazała wspomniane wyżej powiadomienie, a Rada WTO ds. Handlu Towarami nie wyraziła w ciągu 30 dni sprzeciwu. Tym samym Unia zawiesiła w ramach WTO stosowanie koncesji celnych wynikających z układu GATT z 1994 r. w odniesieniu do tych produktów w handlu ze Stanami Zjednoczonymi.
(3) W dniu 8 marca 2018 r. Stany Zjednoczone przyjęły środki ochronne w formie podwyżki ceł na przywóz niektórych produktów ze stali i aluminium, obowiązujące od dnia 23 marca 2018 r. i na czas nieokreślony. Po dwóch odroczeniach ostatecznego terminu podwyższenia taryf w odniesieniu do Unii Europejskiej wyższe taryfy weszły w życie w odniesieniu do UE w dniu 1 czerwca 2018 r., na czas nieokreślony.
(4) W związku z powyższym, uwzględniając art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724, Komisja powinna nałożyć dodatkowe cła na produkty wymienione w załącznikach I i II, jak określono w motywach 6 i 12-15 tego rozporządzenia, i uwzględniając kryteria, o których mowa w motywach 7 i 16-19 tego rozporządzenia oraz terminy, o których mowa w motywie 5 tego rozporządzenia, a mianowicie:
a) dodatkowe cła ad valorem w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I należy stosować od momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) dodatkowe cła ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II należy stosować od dnia 1 czerwca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować w odniesieniu do Unii swoje środki ochronne.
(5) Ze względu na błąd pisarski należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724. Przedmiotowy błąd pisarski dotyczy maksymalnego dodatkowego cła dla CN 9504 40 00 w załączniku I, które powinno wynosić 10 %, a nie 25 %. Należy również odpowiednio zmienić motyw 12 i art. 2 lit. a) oraz załącznik I do tego rozporządzenia. Produkty i stawki dodatkowego cła wymienione w załącznikach I i II są identyczne z wymienionymi w zmienionym rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/724 i w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla kwestii zgodności środków ochronnych Stanów Zjednoczonych z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO.
(7) Jeśli Komisja uzna to za właściwe, może zmienić niniejsze rozporządzenie, tak aby uwzględnić ewentualne zmiany lub poprawki do środków ochronnych Stanów Zjednoczonych, w tym poprzez wyłączenie produktu bądź przedsiębiorstwa.
(8) Art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724 stanowi, że produkty wymienione w jego załącznikach, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie tego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom. Rozporządzenie to stanowi również, że produkty wymienione w jego załącznikach, w odniesieniu do których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii przed dniem zastosowania dodatkowego cła w odniesieniu do danego produktu, nie podlegają cłu dodatkowemu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.158.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/886 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724 |
| Data aktu: | 20/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 21/06/2018 |
| Data wejścia w życie: | 22/06/2018 |