uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Europejski Bank Centralny prowadzi Rejestr Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Data, RIAD). RIAD jest wspólnym zbiorem danych referencyjnych o prawnych oraz innych statystycznych jednostkach instytucjonalnych, których gromadzenie wspomaga procesy biznesowe w obrębie Eurosystemu oraz wykonywanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i Jednolity Mechanizm Nadzorczy (SSM) powierzonych im zadań. RIAD ułatwia integrację szeregu zbiorów danych, w szczególności poprzez zapewnienie wspólnych identyfikatorów. W połączeniu z danymi z innych zbiorów danych, takich jak Scentralizowana Baza Papierów Wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB), Baza Danych Europejskiego Systemu Banków Centralnych o Inwestycjach w Papiery Wartościowe (European System of Central Banks Securities Holdings Statistics Database, SHSDB) i Wspólna Analityczna Baza Danych Granularnych Dotyczących Ekspozycji Kredytowych (AnaCredit), dane gromadzone w RIAD stanowią podstawę analiz i badań wspierających podejmowanie decyzji w zakresie polityki pieniężnej, wczesne wykrywanie ryzyk systemowych oraz prowadzenie polityki makroostrożnościowej i nadzoru mikroostrożnościowego. Dane przechowywane w bazie RIAD są także wykorzystywane do przygotowywania oficjalnych list monetarnych instytucji finansowych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów sekurytyzacyjnych, instytucji istotnych dla statystyki płatności oraz instytucji ubezpieczeniowych. Rejestrowanie i przetwarzanie danych referencyjnych o podmiotach w bazie RIAD podlega istniejącym procedurom.
(2) RIAD zawiera szereg atrybutów dotyczących poszczególnych podmiotów oraz relacji pomiędzy nimi, które umożliwiają tworzenie struktur grupowych. Struktury te, w tym struktury znane jako "bliskie powiązania", mogą mieć różną konstrukcję do celów rachunkowości lub konsolidacji ostrożnościowej. Te procesy przetwarzania danych i związane z nimi analizy wspierają zarządzanie zabezpieczeniem i ryzykiem, stabilność finansową i nadzór mikroostrożnościowy.
(3) Każdy krajowy bank centralny (KBC) obecnie zapewnia wprowadzanie danych do RIAD oraz ich aktualizację zgodnie z różnymi aktami prawnymi EBC, takimi jak wytyczne EBC/2014/15 1 , rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 i rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 3 . ESBC korzysta również z danych bilansowych przekazywanych w ramach statystyki monetarnej i finansowej EBC w odniesieniu do swoich kontrahentów w rozumieniu art. 2 pkt 11 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 4 . W przyszłości KBC będą także miały obowiązek wprowadzania danych do RIAD i ich aktualizacji w odniesieniu do przedsiębiorstw niefinansowych oraz innych podmiotów, w szczególności w celu wsparcia bazy AnaCredit. KBC monitorują i zapewniają jakość wszystkich informacji udostępnianych EBC zgodnie z dokumentem "Publiczne zobowiązanie ESBC dotyczące statystyki europejskiej" oraz "ECB Statistics Quality Framework and quality assurance procedures" (Zasady dotyczące jakości statystyki EBC i procedury zapewniania jakości statystyki EBC) 5 .
(4) Celem niniejszych wytycznych jest lepsza koordynacja obowiązków poszczególnych KBC oraz odpowiednich działów tych KBC w zakresie wprowadzania, aktualizacji oraz walidacji danych referencyjnych.
(5) Poufność danych statystycznych gromadzonych na podstawie aktów prawnych, o których mowa w niniejszych wytycznych, powinna być chroniona zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2533/98 6 . Dane referencyjne, które nie są zbierane na podstawie statystycznych ram prawnych ESBC, podlegają zasadom poufności określonym w umowie z podmiotem, który dostarczył dane.
(6) Dokładne, terminowe i wyczerpujące dane referencyjne dotyczące podmiotów i relacji pomiędzy nimi są konieczne dla wykonywania przez ESBC i SSM powierzonych im zadań. Konieczne jest więc usprawnienie ogólnego zarządzania RIAD oraz skonsolidowanie wymogów dotyczących gromadzenia danych, zarządzania ich jakością oraz ich rozpowszechniania na podstawie niniejszych wytycznych w odniesieniu do zadań ESBC, adresowanych do KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, a także - w przypadku zadań SSM - na podstawie odrębnych wytycznych adresowanych do właściwych organów krajowych.
(7) Dane przekazywane obecnie na podstawie wytycznych EBC/2014/15 mają podlegać przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych. W przyszłości - gdy zostanie to uznane za konieczne - dane przekazywane na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 7 oraz innych wytycznych EBC będą podlegały przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych.
(8) Niezabezpieczona stopa overnight w euro (Euro Unsecured Overnight Interest Rate), która - zgodnie z decyzją Rady Prezesów z dnia 20 września 2017 r. - zostanie wprowadzona przed rokiem 2020, także będzie opierać się na wzbogaceniu przekazywanych kodów LEI o informacje referencyjne z RIAD. Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie i wagę wprowadzenia tej nowej stopy oraz planowaną publikację dodatkowych danych istotnych do celów rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), właściwe KBC powinny dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić jakość i wiarygodność tych danych.
(9) W celu zapewnienia bliskiej i skutecznej współpracy w ramach ESBC w zakresie zarządzania RIAD niniejsze wytyczne powinny zostać uzupełnione zaleceniem wzywającym KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro, do aktywnego przekazywania i zatwierdzania danych w ramach RIAD oraz, na zasadzie wzajemności, do udostępnienia danych dotyczących ich podmiotów krajowych i do uzyskania dostępu do zbioru danych strefy euro.
(10) Ponadto, ze względu na komplementarność pomiędzy ESBC i SSM w zakresie przetwarzania i aktualizacji danych dotyczących struktur grupowych, w niniejszych wytycznych należy określić odpowiednie wymogi dotyczące zadań ESBC, a odpowiednie wymogi dotyczące zadań SSM powinny zostać określone w przyszłych wytycznych skierowanych do SSM.
(11) Dane osobowe gromadzone w RIAD powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 8 oraz (UE) 2016/679 9 .
(12) Niezbędne jest ustanowienie procedury skutecznego wprowadzania do załączników do niniejszych wytycznych zmian technicznych, które nie naruszają podstawowej struktury pojęciowej oraz nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.154.3 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2018/16 (2018/876) w sprawie Rejestru Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych |
| Data aktu: | 01/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2018 |
| Data wejścia w życie: | 18/06/2018 |