uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) związków rtęci określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W dyrektywie Rady 79/117/EWG ustanowiono zakaz wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających związki rtęci. Wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające związki rtęci zostały cofnięte i w konsekwencji wszystkie NDP zostały ustalone na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności.
(3) Komisja otrzymała od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze oraz od państw członkowskich informacje wskazujące na obecność związków rtęci w szeregu produktów, prowadzącą do występowania pozostałości na poziomie wyższym niż granica oznaczalności określona w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
(4) Najnowsze dane pochodzące z monitorowania potwierdzają, że pozostałości związków rtęci występują w kilku produktach na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Uwzględniając 95. percentyl wszystkich wyników pobierania próbek, zgłoszono następujące przypadki występowania pozostałości: orzechy z drzew orzechowych: 0,02 mg/kg; świeże zioła: 0,03 mg/kg; grzyby uprawne: 0,05 mg/kg; grzyby dzikie: 0,50 mg/kg, z wyjątkiem borowików szlachetnych: 0,90 mg/kg; nasiona oleiste: 0,02 mg/kg; herbaty, ziarna kawy, napary ziołowe i ziarna kakaowe: 0,02 mg/kg; przyprawy: 0,02 mg/kg, z wyjątkiem imbiru, gałki muszkatołowej, kwiatu muszkatołowego i kurkumy: 0,05 mg/kg; mięso: 0,01 mg/kg, z wyjątkiem mięsa zwierząt łownych: 0,015 mg/kg oraz mięsa z kaczek (hodowlanych i dzikich): 0,04 mg/kg; tłuszcz zwierzęcy: 0,01 mg/kg; podroby jadalne: 0,02 mg/kg, z wyjątkiem podrobów ze zwierząt łownych: 0,025 mg/kg oraz podrobów z dzika: 0,10 mg/kg; mleko: 0,01 mg/kg; oraz miód: 0,01 mg/kg.
(5) Jako że w Unii już ponad trzydzieści lat temu rozpoczęto stopniowe wycofywanie pestycydów zawierających rtęć, można uznać, że rtęć jest obecna w żywności z powodu zanieczyszczenia środowiska. Należy zatem zastąpić wartości wzorcowe wartościami wymienionymi w motywie 4, tak aby odzwierciedlić w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 fakt, że rtęć pochodzi ze środowiska naturalnego. Umożliwi to właściwym organom krajowym podjęcie odpowiednich działań egzekucyjnych na podstawie rzeczywistych wartości NDP.
(6) Panel ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię dotyczącą obecności rtęci i metylortęci w żywności 2 .
(7) Ze względu na to, że w produktach wymienionych w motywie 4 związki rtęci występują na niskim poziomie oraz biorąc pod uwagę dostępne dane dotyczące spożycia w Unii, ogólny wkład w narażenie z dietą jest uznawany za niski i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów. NDP w odniesieniu do tych produktów powinny zostać ustalone jako tymczasowe w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu 10 lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że należy utrzymać obecne granice oznaczalności.
(9) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.13.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/73 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości związków rtęci w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 16/01/2018 |
| Data ogłoszenia: | 18/01/2018 |
| Data wejścia w życie: | 07/02/2018 |