a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) fluazynamu, flutriafolu i proheksadionu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chloropiryfosu metylowego określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP ametoktradyny, cyprokonazolu i difenokonazolu określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku chlorku sodu nie określono NDP i nie ujęto tej substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną ametoktradynę na powierzchni "ziół i kwiatów jadalnych" złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku chloropiryfosu metylowego wniosek taki złożono w odniesieniu do szaronu/persymony/kaki/humy wschodniej i granatów/jabłek granatu. W przypadku cyprokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do nasion ogórecznika lekarskiego. W przypadku difenokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, truskawek, kapustnych głowiastych, "sałat i warzyw sałatowych", boćwiny, "ziół i kwiatów jadalnych", karczochów hiszpańskich, selera, pora, rabarbaru, jadalnych nasion roślin strączkowych, jęczmienia i "przypraw korzeniowych lub kłączowych". W przypadku fluazynamu wniosek taki złożono w odniesieniu do cebuli, szalotki i czosnku. W przypadku proheksadionu wniosek taki złożono w odniesieniu do śliwek.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania flutriafolu na powierzchni chmielu. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W przypadku cyprokonazolu Urząd dokonał oceny wniosku w celu ustanowienia NDP dla ziaren rzepaku i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 3 . Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w zakresie ekstrapolacji NDP należy ustanowić NDP dla nasion ogórecznika lekarskiego na takim samym poziomie co NDP dla ziaren rzepaku.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych odnośnych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) Chlorek sodu zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1529 4 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu: "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for ametoctradin in herbs and edible flowers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości ametoktradyny w ziołach i kwiatach jadalnych). Dziennik EFSA 2017;15(6):4869 [21 s.]."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for chlorpyrifos-methyl in kaki/Japanese persimmons and granate apple/pomegranate" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości chloropiryfosu metylowego w owocach szaronu/persymony/kaki/humy wschodniej i granatach/jabłkach granatu). Dziennik EFSA 2017;15(5):4838 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for difenoconazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenokonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017;15(7):4893 [33 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluazinam in onions, shallots and garlic" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluazynamu w cebuli, szalotce i czosnku). Dziennik EFSA 2017;15(7):4904 [22 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for flutriafol in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do flutriafolu w chmielu). Dziennik EFSA 2017;15(7):4875 [22 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for prohexadione (considered variant prohexadione-calcium) in plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości prohek-sadionu (badaną odmianą był proheksadion wapnia) w śliwkach. Dziennik EFSA 2017;15(6):4837 [20 s.].
3 "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyproconazole in rapeseed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP cyprokonazolu w ziarnach rzepaku). Dziennik EFSA 2011;9(5):2187 [30 s.].
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1529 z dnia 7 września 2017 r. w sprawie zatwierdzenia substancji podstawowej chlorek sodu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin oraz w sprawie zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 232 z 8.9.2017, s. 1).