uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 12 lit. b),
(1) Systemy obrotu powinny posiadać szereg systemów, procedur i mechanizmów w celu zapewnienia, aby systemy handlu algorytmicznego nie mogły doprowadzić lub przyczynić się do powstania na rynku zakłóceń obrotu, w tym systemy umożliwiające monitorowanie oraz, w stosownych przypadkach, ograniczenie wielkości wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji.
(2) Biorąc pod uwagę charakter głosowych systemów obrotu, należy je wyłączyć z zakresu niniejszego rozporządzenia, które powinno mieć zastosowanie jedynie do systemów obrotu obsługujących elektroniczne arkusze zleceń realizowanych w systemie notowań ciągłych, systemy oparte na kwotowaniu lub hybrydowe systemy transakcyjne.
(3) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące określania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji na wielostronne platformy obrotu i zorganizowane platformy obrotu. Istotne jest zatem, aby wspomniane systemy również były objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(4) Systemy obrotu powinny obliczać wskaźnik niewykonanych zleceń do liczby transakcji efektywnie zawartych przez ich członków lub uczestników na poziomie każdego instrumentu finansowego będącego przedmiotem obrotu w ramach tych systemów w celu skutecznego zapewnienia, aby wskaźnik ten nie prowadził do nadmiernej zmienności w przypadku danego instrumentu.
(5) Aby zapewnić dostateczną harmonizację w całej Unii w odniesieniu do mechanizmów służących zapobieżeniu powstawania zakłóceń obrotu poprzez ograniczenie wielkości wskaźnika niewykonanych zleceń w stosunku do liczby transakcji, należy ustanowić jasną metodę obliczania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji w odniesieniu do wszystkich uczestników rynku.
(6) Należy wyjaśnić znaczenie określonych kluczowych parametrów, które będą wykorzystywane do obliczania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji.
(7) Obliczanie wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji wprowadzanych do systemu przez członka lub uczestnika powinno zostać poparte odpowiednim okresem obserwacji. Na tej podstawie okres obliczania faktycznego wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji nie powinien przekraczać czasu trwania sesji. Systemy obrotu powinny jednak mieć możliwość wyznaczenia krótszych okresów obserwacji, jeżeli takie krótsze okresy obserwacji skuteczniej przyczynią się do utrzymania prawidłowego obrotu.
(8) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.84 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/566 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji w celu zapobieżenia powstawaniu zakłóceń obrotu |
| Data aktu: | 18/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |