Rozporządzenie delegowane 2017/573 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/573
z dnia 6 czerwca 2016 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 12 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy przyjąć szczegółowe regulacyjne standardy techniczne, aby jasno określić warunki, po spełnieniu których kolokacja i struktury opłat stosowane przez systemy obrotu mogą zostać uznane za uczciwe i niedyskryminacyjne.

(2) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące kolokacji i struktur opłat na wielostronne platformy obrotu i zorganizowane platformy obrotu. Należy zatem zapewnić, aby wspomniane systemy również były objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.

(3) W celu zagwarantowania jednolitych warunków wspólne wymogi powinny mieć zastosowanie do wszystkich rodzajów usług kolokacji oraz do systemów obrotu, które organizują swoje własne centra danych lub które korzystają z centrów danych należących do osób trzecich lub zarządzanych przez osoby trzecie.

(4) Systemy obrotu powinny mieć możliwość ustalenia własnej polityki handlowej w odniesieniu do kolokacji oraz wskazania, którym rodzajom uczestników rynku chcą przyznać dostęp do tych usług, pod warunkiem że ich polityka handlowa jest oparta na obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriach. Nie należy zobowiązywać systemów obrotu do rozszerzania ich zdolności w zakresie kolokacji poza granice dostępnej powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji lub innych podobnych dostępnych udogodnień oraz należy pozostawić im swobodę podejmowania decyzji o ewentualnym rozszerzeniu dostępnej powierzchni kolokacyjnej.

(5) Zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat wymaga dostatecznego poziomu przejrzystości w celu zagwarantowania, aby obowiązki ustanowione w dyrektywie 2014/65/UE nie były obchodzone. Dlatego też systemy obrotu powinny stosować obiektywne kryteria przy ustalaniu rabatów, zachęt i bodźców zniechęcających.

(6) Struktury opłat, które przyczyniają się do tworzenia warunków prowadzących do powstawania zakłóceń obrotu poprzez zachęcanie do intensywnego obrotu i które mogą prowadzić do nadwyrężania infrastruktur rynkowych, powinny być zakazane. W związku z tym należy zezwolić na rabaty ilościowe, pod warunkiem że - jako systemy różnicowania cen - opierają się one na całkowitym wolumenie obrotu, całkowitej liczbie transakcji lub skumulowanych opłatach transakcyjnych wygenerowanych przez jednego członka, przy czym tylko transakcje krańcowe zawarte po osiągnięciu określonego progu są realizowane po obniżonej cenie.

(7) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Uczciwe i niedyskryminacyjne usługi kolokacji

1. 
Systemy obrotu świadczące usługi kolokacji zapewniają - w granicach dostępnej powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji lub innych podobnych dostępnych udogodnień - aby wspomniane usługi były świadczone w sposób uczciwy i niedyskryminacyjny, jak określono w ust. 2, 3 i 4, w odniesieniu do:
a)
centrów danych, które stanowią ich własność i którymi zarządzają;
b)
centrów danych, które stanowią ich własność, a którymi zarządza osoba trzecia przez nie wybrana;
c)
centrów danych, które stanowią własność osoby trzeciej i którymi zarządza taka osoba trzecia, z którą dany system obrotu zawarł umowę outsourcingu na organizację infrastruktury umożliwiającej wykonywanie zleceń systemu obrotu, jak również na organizację dostępu do tej infrastruktury poprzez zbliżenie;
d)
usług hostingu zbliżeniowego, które stanowią własność i które są zarządzane przez osobę trzecią związaną ustaleniem umownym z systemem obrotu.
2. 
Systemy obrotu zapewniają wszystkim użytkownikom, którzy subskrybują te same usługi kolokacji, dostęp do swojej sieci na tych samych warunkach, w tym jeżeli chodzi o powierzchnię, energię elektryczną, klimatyzację, długość kabli, dostęp do danych, łączność z rynkiem, technologię, wsparcie techniczne i rodzaje komunikatów.
3. 
Systemy obrotu podejmują wszystkie rozsądne działania na rzecz monitorowania wszystkich połączeń i pomiarów opóźnień w celu zapewnienia niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich użytkowników usług kolokacji, którzy mają taki sam rodzaj dostępu pod względem opóźnień.
4. 
Systemy obrotu udostępniają indywidualne usługi kolokacji bez wymogu nabycia usług połączonych.
Artykuł  2

Przejrzystość przy świadczeniu usług kolokacji

Systemy obrotu publikują na swoich stronach internetowych następujące informacje na temat świadczonych usług kolokacji:

a)
wykaz świadczonych usług wraz z podaniem informacji na temat powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji, długości kabli, dostępu do danych, łączności z rynkiem, technologii, wsparcia technicznego, rodzajów komunikatów, telekomunikacji oraz powiązanych produktów i usług;
b)
strukturę opłat za każdą usługę, jak określono w art. 3 ust. 2;
c)
warunki dostępu do usługi, w tym wymogi w zakresie technologii informacyjnej i ustalenia operacyjne;
d)
różne dostępne rodzaje dostępu pod względem opóźnień;
e)
procedurę alokacji powierzchni kolokacyjnej;
f)
w stosownych przypadkach wymogi dotyczące zewnętrznych dostawców usług kolokacji.
Artykuł  3

Uczciwe i niedyskryminacyjne opłaty

1. 
Systemy obrotu nakładają taką samą opłatę i stosują takie same warunki w odniesieniu do wszystkich użytkowników tego samego rodzaju usług w oparciu o obiektywne kryteria. Systemy obrotu ustalają różne struktury opłat w odniesieniu do tego samego rodzaju usług wyłącznie wówczas, gdy takie struktury opłat opierają się na niedyskryminacyjnych, wymiernych i obiektywnych kryteriach związanych z:
a)
całkowitym wolumenem obrotu, liczbą transakcji lub skumulowanymi opłatami transakcyjnymi;
b)
usługami lub pakietami usług oferowanymi przez system obrotu;
c)
żądanym zakresem lub obszarem wykorzystania;
d)
zapewnieniem płynności zgodnie z art. 48 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE lub w ramach pełnienia funkcji animatora rynku zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 7 dyrektywy 2014/65/UE.
2. 
Systemy obrotu zapewniają dostateczną szczegółowość swojej struktury opłat, tak aby użytkownicy mogli przewidzieć należne opłaty na podstawie przynajmniej następujących elementów:
a)
odpłatnych usług, w tym działalności, z którą będzie się wiązała opłata;
b)
opłaty za każdą usługę wraz z podaniem, czy taka opłata jest stała czy zmienna;
c)
rabatów, zachęt lub bodźców zniechęcających.
3. 
Systemy obrotu udostępniają indywidualne usługi oddzielnie od innych usług.
Artykuł  4

Przejrzystość struktur opłat

Systemy obrotu publikują obiektywne kryteria ustanawiania swoich opłat i struktur opłat oraz innych warunków, o których mowa w art. 3, wraz z opłatami za wykonanie zleceń, opłatami dodatkowymi, rabatami, zachętami i bodźcami zniechęcającymi w jednym kompleksowym i publicznie dostępnym dokumencie na swojej stronie internetowej.

Artykuł  5

Zakazane struktury opłat

Systemy obrotu nie oferują swoim członkom, uczestnikom ani klientom struktury opłat, zgodnie z którą w przypadku gdy wolumen ich obrotu przekroczy określony próg, do wszystkich ich transakcji będzie miała zastosowanie niższa opłata za wyznaczony okres, z uwzględnieniem tych transakcji, które zostały zawarte przed osiągnięciem tego progu.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.145

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/573 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat
Data aktu: 06/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018